AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.593

nära krock historier?

Pa
213
Parham
BMW 528 -98
tänkte att vi skulle dela med oss av lite s.k "nära krock" historier...då det kan va kul o läsa.
då börjar jag med min egen historia.

Detta hände för ca 2 månader sen när min bmw 750iAL fortfarande var i min ägo. Jag och 2 vänner har blivit bjudna till en exklusiv restaurang i sthlm och bestämmer oss för att åka dit med min 750 istället för vännens audi A4...så vi hämtar bilen och ger oss ut på E4 mot stockholm. jag kommer in på motorvägen och ligger i ca 125km/h. En av mina kompisar som satt i baksätet blev mycket intresserad av mina elektriska baksäten, så han sitter där o leker lite me sitt nackstöd o.s.v. Jag hörde att AC: n började gå på fullt sen lågt några gånger...exakt när jag tänkte att fan det ska inte va såhär, då släcks HELA bilen ner och det börjar ryka som in i helvete under min kompis säte (han som satt bak). När man ligger i 125km/h och bromsarna inte funkar då ere inge kul alltså...jag lyckas "drifta" hela vägen ner till 0km/h av ren TUR...det va helt otroligt att vi inte slog i nåt eller nån och mitt ansikte blev spetsat av min ratt i exklusivt och stenhårt valnötsträ. när bilen har stannat så vet vi fortfarande inte vad som e fel utan vi tror nästan att bilen kommer explodera så ja ropar bara ut "spring" så alla kutar ut ur bilen och vi står o tittar på den från 10 meters avstånd. Sen när jag öppnar bakdörren ser jag att de ryker från batteriet. Ringer brorsan och han kommer o kollar bilen.....det hade blivit en kortslutning tack vare den tidigare ägaren som trodde ett vanligt biltema batteri kunde orka med en bmw 7 serie...så det slutade med att vi knuffade bilen en jävligt bra bit innan vi fick tag i startkablar o körde på EMS till garaget. Dagen efter så var 7 serie batteriet inkopplat och bilen funkade felfritt.....fast vi låg riktigt dåligt till ett tag.

"I´ll make him an offer he cant refuse"
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
usch då. lät riktigt otrevligt.

Jag har en fortkörnings historia.(ja jag vet att man inte ska köra fort)

Det var en varm sommardag, volvo och regumerat, skarp högerkurva och för hög fart. släppte på alla fyra däcken, trodde att det skulle vara över då. problemet var att ett möte uppstod, tur att mötande körde sakta.

det är min nära krock/döden upplevelse.

det jag lärt mig av detta är att sommardäcken inte får vara regumerade.

Alpina Power!
Varför skulle bromsarna inte funka???

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Lyckades vara duktig i dag. Låg och körde lite för fort på en 50-väg och någon körde ut framför mig och det var någon seg gammal ford så han kom inte upp tillräckligt bra i fart tyckte jag och gick ut. Emellertid stod ett par skyltar mellan filerna, så jag fick bromsa ned en smula. Eftersom jag fortfarande höll 70+ tyckte jag att jag inte behövde växla ned från femman, vilket var oerhört dumt, för när jag var precis jämsides med den jag skulle köra om kom mötande trafik. Fick slänga mig in väldigt snävt mellan båda bilar. Dumt dumt.
Man skulle haft en turbokonverterad M3'a, så uppstår inga sådana problem. ;)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Edit: Jag fick alltså vänta till efter skyltarna med att gå ut till vänster, och var därför tvungen att sakta ned lite.

Är det någon funktion på G som gör att man kan ändra sina inlägg i efterhand?

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
bayerischemotor:Bromsservon funkar inte när motorn är igång.

///Johan
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Edit: När motorn inte är igång ska det vara

///Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs mitt inlägg i den här tråden, hände igår kväll: Länk

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Bromsarna fungerar även om bromsservot inte gör det, det blir tungbromsat, men fungerar gör de.
Johan S:
Ja klart inte servon är igång, men det går fint att bromsa för det, eller går det inte att styra heller utan styrservo?:)

Ja precis, tryck hårt, de går inte sönder...

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Båda fötterna på bromspedalen så bromsar det minst lika bra som med servo.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
På väg ut från Helsingborg i eftermiddagstrafik i december -04, trångt och bökigt och lite regn. Jag har en (röd) Volvo V70 bakom vars förare försöker någon slags rektal analys, håller sig kanske 50 cm från min bakre kofångare i 50-70 km/h. Bägge filerna rör sig sådär lagom trögt, och jag ligger i den aningen snabbare vänsterfilen...

En bil bakom som inte hinner bromsa om jag gör det, får mig att ge ett lite större avstånd till bilen framför, säkert hela två billängder eller 1-s regeln. När bilen bakom hittar en lika stor lucka bredvid sig kastar han sig till höger, varvar den stackars Volvon hårt och trycker upp framskärmen framför mig och svänger in... Jag sitter med foten på bromsen redan men marginalerna är obefintliga när bromsljus en bråkdel av en sekund senare tänds runt om och Volvon tvärnitar bakom bilen han fick framför. Skit-tufft, han kom iaf om mig! Bilen framför den har stannat i vänsterfil (gått sönder?). Jag hinner få stopp på 1900 kg cabbe trots sprillans vinterdäck och ovilja att bromsa hårt med 10 mil gamla bromsar. Vad jag anser om den (avundsjuka!?!) Volvoföraren är inte skrivbart ens på ett BMW-forum... En annan poäng är att rätt många bilar i högerfilen kom förbi innan han tryckte ut sig th igen (nya tvärnitar för dom som kom bakifrån).
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Znabbe

tur man slipper sånt här i norr:P

tur cabben din klarade sig! dom är så fin!

Alpina Power!
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Alpina B6 2.8

I norr finns det väl andra risker som tex möter man norrmännen som kör tv i rondellerna, dvs mot trafiken! Har själv mött sådana ett par gånger i bla Lulé, så det är inte bara en skröna. Just de gångerna körde jag inte BMW...

Kan bara säga att du har god smak (också), både jag och lilla bilen sträcker på oss :)
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Znabbe

hehe... går i övertorneå i skola just nu. med flera Norrmän som klasskompisar, han inte höra vad en av han mumla när jag nämde vad du skrev:=)

ha de!

Alpina Power!
ch
54
chip
325i -94
fredags

en äcklig ford mondeo kombi missar mig i dödavinkeln, det var inte många cm till en krock. inte nog med det så bytte den här forden två filer rakt ut ur en rondell för att sen nästan preja mej.

jag har dock aldrig själv varit nära att få problem av min egen fart, när man låtit bilen yla för fullt på en härligt kurvig väg... ta i trä.

//chip
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Var i sommras då vi var påväg ut till stugan, far körde och vi kom upp i 180... sen svänger ett ljushuvud plötsligt ut på vägen kanske 100 meter framför oss... tvärnit å tjut i däcken men han stannar på vägbanan som vi kom ifrån först och vi svängde över till andra å smög förbi i 60... ganska så läskigt ändå! fast det gick ju bra iaf =)
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
och att tilllägga så var det en raksträcka så ljushuvudet borde sett oss komma fastän våran hastighet var hög
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Har en liten historia där jag iofs mest spelade som tredje person men situationen var lika sjuk ändå.

Pendlar lite mellan malmö och växjö på vöäg 23 som är av gamla sortens 90 väg på sina ställen, dvs smal enbart två filen ingen väggren.
Körde nog en 100 -110 kanske och kör ikapp en bil som kör lite saktare än mig. Tanken var ju att jag skulle köra om direkt men mötande trafik hindrade detta. Innan det blir fritt i den mötande filen händer två saker.
1/ en peugot 206 cc hinner ifatt oss (tippar på en 150km/h)
2/ vi hinner ifatt en övningskörare.

Så långt allt bra men det sjuka uppstår när det blir fritt i den mötande filen så är läget precis så att peugoten kommer ifatt oss, han satsar då på en flygande omkörning (150km/h). Samtidigt ska övningsköraren svänga vänster på 90 vägen. Övningsbilisten kommer över på fel väggren, peugoten panikbromsar, vilket även jag och bilen framför mig gör.

Övningsbilisten kastar sig då in i vårt fält igen, men utgör inget direkt hinder för mig elelr bilisten framför mig. Peugoten har dock tappat kontrollen över sin bil och på något sätt glida lite på sidan, slår i en av de vita plastpelaren som är uppställda längs vägen (vad heter dom förresten?) får motkast och lyckas på någon vänster få bilen i färdriktning.
Vi andra står då i princip stilla.

Som sagt jag råkade ju inte själv ut för det farligaste, men man har ju undrat några gånger vad som hänt om peugoten dragit in i övningsbilisten. Känns som vi hade fått en del av smällen alla fyra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.