AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
720

vilken Olja till 530 -89?

Visa användare
18
aOla
530 -89
Behöver lite hjälp och tips här. tidigare ägaren av min bil (530 6cyl) har använt helsyntetisk olja till bilen.
Men nu har den börjat läka,
Fick höra tidigare idag att man skall köra med mineralolja till bilen. stämmer det? vart kan det läka?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nej, använd inte mineralolja, varför byta ner sig till en sämre olja?
En gammal skröna att gamla bilar skall ha mineralolja.
Den har förmodligen börjat läcka pga. en packning som har blivit gammal och torr (vanligt med läckande oljetrågspackning).

Jag hade köpt Biltemas helsyntetiska 5W-40 olja (API-SJ), OK olja till ett mycket bra pris (tillverkas av Statoil). Köp dock oljefiltren hos BMW då Biltemas inte är särskilt bra.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltemas helsyntetiska oljor har API SL-klassning nuförtiden. Länk Länk

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...vilket gör dem ännu mer prisvärda! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
18
aOla
530 -89
En kompis som tidigare ägde en 525 -90 påstod nämligen att helsyntetiska oljan förstörde nån packning eller liknande imotorn. han svamla något om främre vevaxellagring eller något sådant tro jag.. men det kanske bara var på hans då. trodde det va där min läkte.. men vad vet jag.. bara van att svära över volvo 240. Tur att den tiden är förbi.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är en skröna att syntetoljor torkar ut packningar!

Mvh

Castrol's helsyntet/halvsyntet oljor funkar väl rätt bra tycker jag... Det är väl kanske jag som är ung och oerfaren, men känns inte biltemas olja lite väl Volvo-traktor-aktig? Alltså, lite väl i billigaste laget om man säger så...? Men som sagt, jag har ju inte provat deras olja i bil. Polarens moppe skar däremot på biltema olja för ett par, tre år sen. ;)

Mvh

//Fredda
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte litar på Biltemas olja, köp ingen Statoil-olja på macken....det är nämligen de som tillverkar Biltemas olja! ;o))

Att din polares moppe skar, lär troligen inte berott på oljan i alla fall! Möjligen på felaktig inblandning och eller för hårt trimmad motor...
Troligast är nog att förgasaren var felinställd och gav för mager blandning (motorn ger lite mer effekt vid något mager blandning, men det är inte nyttigt för livslängden)!

Du skulle bara veta vilka vinstmarginaler det är på motorolja i återförsäljarledet! ;o)

Mvh

sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
köp olja på mekonomen!!!dom har castrol köp magnatech det är en bra olja till din bil o vettiga priser inte billigas´te har dom, men bra service i allmänhet. MVH Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen skulle jag inte köpa Magnatech....det är en högraffineran mineralolja!
Med tanke på kvaliteten är den dyr.

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"högraffinerad" skall det stå!

Mvh

in
438
inkognito
E34 535-92
agrol från lantmännen/granngården.
finns nova= delsyntet för ca 150kr för 4 liter kör den själv i min 535:a
Och så finns det spectra som är helsyntet, tro den kostar 299 för helsyntet.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag har läst en hel del strängar på detta forum om olja (det finns massor) och det jag kommit fram till att Johan B är GURUN på oljor!

Vixit, dum vixit, laetus
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant tråd, grejen är den att folk som säger att gamla bilar skall ha mineralolja tänker nog på att eftersom många av dem drar mycket olja så blir det väldigt mycket billigare med en sådan olja och eftersom man fyller på helatiden så har man inte samma olja speciellt länge i motorn. Jag kan bara säga att efter att bytt till mineraloja på 323E21an så går den helt tyst i motorn, absolut inget ljud från varesig ventiler eller kamaxel samt förbrukar numera mindre olja än tidigare med delsyntet då det dessutom
kunde hörqas ett svagt tickande från 90km/h och uppåt, tacka vet jag mineralolja, iallfall till den m20 2.3l motor som sitter i E21an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.