AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
605

Motorstopp 318i M40

Har fått stopp på bilen. Det är en 318i -88, alltså med M40. Jag tänker inte dra hela historian om hur jag fick traska hem i vinterkylan, utan går direkt på felet...

Bilen gick perfekt, jag stannade till på en parkeringsplats för att ringa, och sedan startade inte bilen mer. Fortsätter man köra på starten så gör den gör ett hostande, är död, efter en stund gör den ett hostande igen. Hostandena är korta, och verkar vara av precis samma längd varje gång, och de kommer med jämna mellanrum.

Jag har två teorier. Antingen är det bensinpumpen som är sönder, det är ju långt ifrån ovanligt. Men det här kom minst sagt plötsligt. Jag har aldrig haft minsta missljud, och aldrig något krångel förut.
Därför misstänker jag snarare att kamremmen kan ha hoppat en kugg. Den skulle ha varit bytt för ett bra tag sedan, så jag har väll kört på övertid. Kan bilen bete sig så här om remmen har hoppat en jugg?

Jag kan tillägga att bilen har gått lite orent vid kallstart den sista tiden, men det har gått över efter trettio sekunder, och jag har trott att det är tempsensorn som börjar bli dålig. Jag vet inte om detta har med det här felet att göra, men jag nämner det ändå.

Nå, vad tror ni? Jag är tacksam för alla svar!
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Första gissningen skulle ha varit att motorn inte får bensin, dvs fel på pumpen, säkring eller kablage. Men att den hostar till med jämna mellanrum låter lite märkligt. Även om remmen hoppat en kugg borde motorn gå, kanske den hoppat flera?
Det är inte omöjligt att den har hoppat flera. Jag hade en volvo en gång (jo det är sant), och på den hoppade remmen en eller flera kuggar. Den gick, men var slö och varvade dåligt, samt lät som om man tömt en hink med grus ner i oljetråget. Ventilerna slog i kolvarna hela tiden. Men så är inte den här, inga bankande läten när man försöker starta.

Säkringen till bensinpumpen är hel förresten, det var nästan det enda jag kunde kolla där i mörkret i går utan verktyg och grejer. Jag har dock inte kunnat kolla om jag har något bränsletryck fram, det skall jag kolla när jag får bogserat fanskapet de tolv milen hem idag...
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Mycket enkelt att kolla bränslepumpen, slit dän baksätet, skruva bort den svarta luckan på höger sidan så har Du pumpen där. Mät på kontakterna om Du har ström fram när Du kör på starten. Har Du ström men ingen drift på pumpen, är saken klar... Rätt lätt att byta men lite dyrt - minns inte exakt men tror det va typ 17-1800kr för en ny pump. Jag har behövt byta på alla mina M40...
Prova häva i lite k-sprit du kan ha en is propp

KKR

Min bil
Länk
Har inte kunnat kolla nærmare på det, på grund av jobb. Men jag skall kolla bensinpumpen nu i helgen. Någon ispropp tror jag dock inte på, det var bara några få minusgrader nær det hænde, och bilen var væl uppværmd. Den betedde sig också exakt likadant dagen efter. Fast man vet ju aldrig...

Jag panikkøpte en likadan bil førresten, før att kunna ta mig till jobbet i oslo. Att det var en skrothøg det såg jag ju, men jag trodde att den skulle gå i alla fall. Men i dag nær jag skulle hem så låg all hyrdaulolja till kopplingen i en pøl på marken... Blir bussen i stællet, och jag lær væll få høra æn mer giftiga kommentarer från folk...
Jag kan meddela att det var bensinpumpen som hade lagt av. Kör just nu med en lös pump från E28 som jag har liggande ovanpå tanken. Får gå tills jag har skaffat en ny riktig pump.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.