|
|
|
|---|---|
paese |
Hej! Är det någon som vet (inte tror) vad straffet för att köra en bil som är både oskattad och obesiktigad är? Kan man förlora körkortet eller blir det bara böter ? |
|
Kanske det blir körförbud?:) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Jag gav bort en 245:a 1997. Den var avställd och hade stått på samma plats i 18 månader. Stollen(jobbarkompisen)som fick den kom dit när jag inte var hemma,och körde hem den(3 mil). Jag trodde han skulle ta den på släp,snacka om att jag blev förvånad när snuten ringde och frågade om jag gett bort en bil. Han fick 1200 kr i böter inget körkortsingripande. Men det var ju ett tag sedan som sagt. |
|
| Det värsta är ju att bilen förmodligen är oförsäkrad och då kan du åka på böter i mång-miljonklassen om du tex skulle invalidisera nån stackars gångtrafikant. | |
|
Som Markkus säger, om Du inte råkar ut för en olycka så blir det bara böter men skulle Du orsaka en olycka så blir det dyrt. Skulle Du smita så betalas det ju av trafikskadeförsäkringen men om Du åker fast så blir det fängelse på toppen av allt. Således ett mycket dumt sätt att spara pengar (för jag antar att det är orsaken till frågan) - köp en billigare bil istället om det krisar. |
|
paese |
Anledningen till att jag frågar är att jag har en isbil som varken går igenom bersiktningen eller har försäkring eller något sådant. Eftersom jag har ca 4 km till banan och det känns så himla besvärligt att måsta släpa upp den och transportera den på vagn varje gång man ska dit :) Kan man sätta på sån här "30 - triangel" och köra 30 lagligt med den, eller måste man registrera om och hålla på då? |
| Ställ på aset, skaffa en trafikförsäkring och hoppas att du inte blir stannad. Så skulle jag gjort. | |
| Gör som markkkkus säger det är nog billigast om du nu skulle bli stannad. | |
| men gäller verkligen trafikförsäkringen om den är obesiktigad (körförbud) och något skulle hända? | |
|
Hoppas iallafall att försäringen gäller, jag kör normalt inte på vintern. Så bilen står avställd men försäkrad. Men i bland när det är fint väder tar man ju ut och luftar pärlan. Man kan ju faktiskt råka ut för en olycka då e det ju inget vidare om försäkringarna inte gäller... Sjöberg |
|
kilroy |
Länk kan du läsa regelverket. Det kostar 600:- i böter att köra ett fordon med körförbud. Om du åker fast vill säga...Att köra oförsäkrat kan få betydligt mer långtgående konsekvenser, både för dig och andra.Mvh kilroy |
| Det viktigaste är att den är trafikförsäkrad, sen om Du kör obesiktigat eller oskattat, är inte så farligt, bara dyrt om Du skulle fastna i nätet. Skulle Du smälla med något/någon så får Du troligen en bunta böter, men inget värre. Anser länsman att bilen är trafikfarlig, så får Du nog ställa den på platsen. Men som sagt, försäkrad måste den va... | |
|
Om du kör en avställd bil men med trafikförsäkring får den endast användas i några undantagsfall: t.ex. till/från besiktn., till/från verkstad osv. Om du kör i annat syfte och något händer så pröjsar trafikförsäkringen skadan som fordon vållat men du kan sedan bli återbetalningsskyldig till försäkringsbpolaget till sista kronan. Kan bli lite väl dyrt det med... Ang. LGF-skylt: om du ska hänga på en sådan och max köra 30 så ska bilen in på ny registreringsbesiktning och reggas som traktor. Då ska den heller ej gå att köra snabbare än 30. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.