AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.666

Köpt 523 -00 av bilfirma, kanske fått fel vinterdäck. Säljaren krånglar...

th
27
thoelf
635csi -81
525i Touring -93
525ia e61 2004
Jag hittar en 523 -00 med m-paketet till rätt pengar på en bilfirma i göteborg. Efter lite telefonsamtal och prisförhandling så bokar jag bilen för att åka ned och hämta den. Det blir bil till arlanda, flyg till göteborg, taxi till bilhandlaren. Jag bor i Gävle.

Bilen var riktig och såg väldigt bra ut. Bilfirman hade varit "snäll" att serva bilen hos BMW bara för att jag var långväga ifrån. Inspektion 1 där man också bytte instrumentgruppen pga pixelfel och nya pendelstag i framvagnen. Jag kollade med BMW och det stämmer.

Säljaren och jag hade innan servicen kommit överens med ett pris på bilen så det var ju bra att de servade den :)
Pruta vad inte och tänka på för det blev för dyrt det här med servicen sa han. Vill jag inte ha bilen så skulle dom annonsera om den men till ett högre pris. Take it or leave it!

Vi gjorde affär och jag noterade att de hade en så kallad "trafiksäkerhetsgaranti" på en månad.
Jag frågade vad det var för något och han svarade:

- Det är en trygghet för dig att vi inte säljer en trafikfarlig bil. Garantin omfattar bromsar och framvagn. Men din bil är ju nybesiktigad så det är inga problem.

Det lät ju bra men när jag sedan är på väg hem så känner jag vibrationer i bakvagnen. Kanske navkapsel som sitter lite konstigt. Lite senare så tycker jag att bilen drar snett vid gaspådrag, jag lär stanna. -Jäklar. Punka höger bak!

När jag under tidigare dagar har pratat med säljaren så har han sagt att det är bra däck både på sommar och vinterdäcken.
I den annons som fanns på bilen så stod det att det var friktionsdäck till bilen.

När jag då byter mitt punkterade däck så ser jag dels att det är ett ganska dåligt dubbdäck och det är skadat med en bula på insidan. Bilen var levererad med dåliga dubbdäck.

Jag tänker då på annonstexten där det stod Friktionsdäck och jag blir också förbannad på mig själv som blev så förblindad av bilen att jag inte tittade på vinterdäcken som satt på utan bara på sommarhjulen som låg i bilen.

Jag ringer upp handlaren som inte vet nånting om några friktionsdäck. Jag hänvisar till annonsen och jag får då prata med chefen.
- Njae det vet jag inget om. Bilen köpte vi från BMW i mölndal och den kom med de här hjulen.

Jag svarade: -Ska det behöva vara så här när man sitter och åker halva landet för att köpa en bil. Är det inte så att ni har gjort nåt kastbyte med däcken här för att ta igen lite pengar på den dyra reparationen?

- Jag vet inget om några andra däck, ska kolla med BMW. Ring mig på måndag.

Den här handlaren hade fina lokaler och det stod ett flertal svensksålda BMW och Mercedes i hallen.

Det handlar inte om pengar för min del utan det är mest en principsak att man inte gör så här som jag misstänker att man har gjort. Jag vet att jag inte kollade vinterdäcken, jag vet att jag har mottagit och skrivit under ett kvitto på bilen vilket också är mitt leveransgodkännande. Men jag tänker också på den så kallade "Trafiksäkerhetsgarantin" som står stämplat på kvittot.

Borde inte jag kunna få rättelse i det här fallet. Bilen var ju vad jag kallar trafikfarlig med detta däck monterat.
stefannorr
Menar du att du åkte typ x antal mil med flyg m.m o köpte bilen osedd?
Är bilhandlaren MRF ansluten?
Är det en BMW återförsäljare?
År bilen import? i så fall har du kollat mil mm stämmer?
Trafiksäkerhetsgarantin är ju inte mycket att hurra för,de är den sämsta garantin som man kan få vid bilköp förutom dom som inte ger någon alls.
I kontraktet ni skrivit borde de ju stå vad som ingick vid bilköpet typ friktionsdäck eller annat.
stefannorr
Förresten ska de väl vara 3 eller 6 mån garanti på bilar under 6 år om bilhandlaren är MRF ansluten,ingen trafiksäkerhetsgaranti utan en försäkring som omfattar i stort sett allt på bilen.

Läs gärna mer här Länk

PS:Är bilen import så råder ja dig att kolla upp milen på BMW och gå igenom serviceboken och verifiera stämplarna.
th
27
thoelf
635csi -81
525i Touring -93
525ia e61 2004
Jag valde själv att åka ned men under en reservation av bilen. Vi kom överrens på telefon och jag tyckde det var värt att kolla på bilen. Jag bad då handlaren att reservera bilen i 5 dagar och det gjorde han. Handlaren är inte MRF ansluten. Det har köpt bilen av BMW Group i Mölndal.

Bilen ifråga är svensksåld med en ägare och jag har kollat med både tidigare ägare och med BMW Group i möldal som har haft med bilen att göra. Den är såld, servad och inbytt på BMW i Mölndal.

Killen som jag pratade med på verkstaden för att verifiera den sista servicen han har servat bilen flera gånger, kommer han ihåg och han talade om för mig att han som hade bilen var en exemplarisk herre som gjorde allt på verkstaden.
- Det är bara och handla. sa han. Vi har ju all dokumentation på bilen och jag känner ju tidigare ägare, du kommer att bli nöjd.

Alla stämplar i boken stämmer och jag har även hört angående alla ev reparationer på bilen. De ska skicka kopior på fakturorna ifrån bilens första service fram till idag.

Jag tror inte att det är nåt strul med bilen.
Det är det här med däcken som man blir upprörd över.
Det kanske räcker för mig att man får skälla av sig lite i veckan och ändå inte få någon respons. Som sagt tidigare, Principsak!

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Du får se det positivt. Friktionsdäck fungerar uselt på BMW, iallafall mina 3 år gamla hakkapeliita (stavning?) på min 528 e39. Jag bor i Västerås där vi sällan har riktigt vinterväglag, men ändå riktigt ogillar jag dessa däck på den här bilen. Så de lär inte funka bättre i Gävle. Köp nya riktigt bra dubbdäck till nästa vintersäsång istället är mitt tips.
Det verkar ju vara en riktigt fin bil du hittat iallafall. Grattis!
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
6 månaders MRF-garanti på bilar som är högst 3 år och/eller 5000 mil. 3 månader på bilar som är högst 6 år och/eller 10000 mil. detta är alltså en ganska rejäl garanti och omfattar i princip alla fel som kan tänkas uppstå.

3 månaders trafiksäkerhetsgaranti på bilar som är äldre än 6 år och eller 10000 mil med ett pris över 50000kr. 1 månad på bilar som kostat under 50000kr. denna garanti gäller sådant såsom bromsar, däck och andra saker som är av vikt för trafiksäkerheten. Mao kan man inte klaga om tex värmen i sätena går sönder efter köp. Nåväl klaga kan man men om säljaren åtgärdar det är en helt annan femma.

Se till att du får nya däck eller ersättning för de trafikfarliga däcken. Det är inget snack om att du skall gå som vinnare ur det här. Däcken var inte godkända och skulle aldrig ha gått igenom en besiktning om det var bubblor på ett utav dem. Kolla mönsterdjupet. Kolla din varudeklaration. Stämmer den inte överens med verkligheten har du torrt på fötterna. Om däcken inte uppfyller de krav SBP har på säkerhet kontaktar du bara Konsumentverket. Gör klart för dem att säljaren har lurat dig och att däcken var så dåliga att du kunde ha råkat ut för en allvarlig olycka. Sätt press på bilfirman!

///M som i M52TUB25!
bustorp
thoelf:
Det är synd att sådana här saker ska inträffa, i synnerhet när man bor långt ifrån säljaren.
Bulan på däcket kan ha uppkommit både före o efter du blev ägare.

Jag tycker du ska ta ett sansat snack med säljaren ang. däcken om dom INTE var godkända. Leta ev. upp annonsen. Hävda att annonsen inte stämmer.
Tyvärr ligger det dig lite i fatet att du skrivit alla papper och haft möjlighet att okulärbesiktiga bilen innan.

Ödmjukhet inför kunskapen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är däcken i övrigt lagliga så kan du endast få ersättning för det trasiga däcket och inte alla 4. Eller kan och kan, du har endast rätt till, sen om de är hyggliga eller ej är en annan sak.
Men att däcken bara är dåliga men lagliga faller inte inom ngn garanti, det är din undersökningsplikt att kolla det.

(OBS gäller ej det som gick sönder, det var trafikfarligt)

/Christofer
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Hller med om att du bör se det från de positive..och ta lärdom av det. Själv skulle jag aldrig köpa en beg. BMW utan M-test. Jag har M-testat alla mina biler, och det har jag altid tjänat på, oanset om det har varit 1 eller 3månads MRF garanti.

När det är sagd..glädj dig över din BMW, och allt det positiv som bör överstiga det negative.

Bolaget som sålde dig bilen förtjäner en plats på Länk

/Kim
thoelf: Hur går det med detta? Nya däck...

/Udo Dirkelsniff

Länk
bmw320cab
kommer bilen från R****** ?
th
27
thoelf
635csi -81
525i Touring -93
525ia e61 2004
Bilen kommer ifrån R******.

Jag har inte fått nån respons därifrån....riktigt tråkigt.
Jag har köpt nya hjul i alla fall. Man måsta ha vinterdäck i Gävle..

Man kommer inte att rekomendera eller göra affär med den firman igen.

bmw320cab
Måste säga att han har kommit upp sig sedan han höll till i den fallfärdiga baracken..

Stå på dig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.