AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.433

Fundering kring däckmönster...

Visa användare
198
manowar
523i -97
Tjena på er!
Det här kanske är en konstig fundering. Men gör det någon skillnad på däckmönstret om det är som det tradionella som Michelin PS2 mot Hankoook Ventus Sport K104.
Har de olika mönstren olika förmågor eller är det enbart design.
Går något tystare? ( Vet att Michelin däcket i den här jämnförelsen iaf är mkt tystare) men jag tänkte generellt.
Är det skillnader på grepp vid acceleration, inbromsning, vid sladd o vattenplaning.

#Man and machine the evil of a dream#
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"V-mönstret" är främst bra på att leda bort vatten och på det viset förhindra vattenplaning, nackdelen brukar bli en högre ljudnivå. I övrigt beror egenskaperna mer på gummiblandningen än mönstret i sig...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
198
manowar
523i -97
OK tack, så man kan nästan säga att "v-mönstret" mest är en design grej då.

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
nja tror man inte gör däck för att va snygga, men gör väll däck för att dom ska vara bra. vissa mönster passar sig bättre på vatten tex så som "v mönstret" Jag har provat en del däck å michelin pilot sport är nog bäst hitils som jag kört på, dom billigare däcken är med plastiga i sig... ska i år prova yokohama runt om! Sen blir de nog prova R däck! kumho ecstar är inte bra däck, då är pnenumant bättre ;) ett av dom bästa jag provat till de priset!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
manowar: Nej, det tycker jag inte. Dom är som sagt överlägset bäst på blöt vägbana...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
198
manowar
523i -97
*ler*.....ok tack för svaren.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror det var Teknikens värld som hade ett litet experiment i samband med ett däcktest, som tangerar detta ämne. När de testade att vända rotationsriktningen på vissa rotationsbestämda däck (bland annat V-format mönster), fann de att det i princip inte var någon skillnad i grepp och vattenplaning. Däremot blev de flesta däcken betydligt bullrigare om de rullade åt fel håll.

Slutsatsen var att det var däckmönstrets spår som "svalde" vattnet, den så kallade turbinverkan som skulle slunga ut vattnet verkade lysa med sin frånvaro. Rotationsriktningen handlade främst om buller!

Jag är lite tveksam om man kan säga att vissa däckmönstertyper är bättre än andra på vissa saker. Troligen är det helheten som bildas av mönster, gummiblandning, stomme, mönsterdjup etc., som tillsammans ger slutresultatet!

Att däcken skall se "bra" ut, är faktiskt ingen bortglömd detalj hos däcktillverkarna, tvärtom är det många däckfabrikanter som lägger relativt stor vikt vid just det!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Precis som sagt ovan, V mönstret verkar inte göra ett skvatt för vattenplaningen.

Det är bara öppenheten + gummiblandningen som avgör.

Mera gummi = bättre grepp på torr väg och stabilare gång

Mindre gummi, dvs mera mönster = bättre våtgrepp
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ja snygga däck är lika viktigt som fräscha fälgar :)
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jaså, är det viktigt med snygga däck...? Ja, man lär så länge man lever... I min värld är BRA däck viktigare än snygga däck! Ska man ha bästa däcket mot vattenplaning, ska man ha något grovt "traktormönster" eller vinterdäck, men det ger kanske inte bästa våtgrepp. Och hur tänker han nu, undrar ni? Jo, vattenplaning och våtgrepp är inte samma sak. Du kan komma in i en kurva med lätt fuktig väg och få släpp, då är det inte vattenplaning. Men för att få bra våtgrepp krävs det miljöfarlig HA-olja i däcket, så man får fundera hur miljövänlig man ska va när man köper däck... Därför ska man när man läser däcktest, verkligen analysera vad som skrivs. Vattenplaning i t.ex 75 eller 78 km/h kanske inte spelar så stor roll, men några sekunders skillnad i varvtider på våt vägbana kan skilja en hel del i säkerhet.
Industridesigners deltar vid utvecklingen av ett nytt däck. Det ena behöver inte utesluta det andra och ett snyggt däck kan även vara bra.

Faktum är att många kunder väljer däck efter hur de ser ut.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Undrar hur många gånger jag ställt frågan " Ska du åka på däcken eller titta på dom" :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ett BRA däck är snyggt i mina ögon. :)
Ett taiwandäck av erkänt dålig kvalite är FULT, oavsett mönster...

Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Givetvis väljer man det snyggare däcket om det är två likvärdiga däck, men det är ju absolut inte det viktigaste. Dessutom är de flesta topp-däck ofta snygga. Antar att det inte är en slump.

Varför är alla så tokiga i Pilot Sport 2'orna?? Har haft dem på Zätan och visst, de funkar toppen på en torr väg, men första lilla regn gör dem totalt hopplösa.. Jag vill ha ett däck som inte överraskar bara för att det är blött någonstans, vi bor ju trots allt i Sverige.. Pirelli PZero Nero är marginellt sämre än PS2 på torr väg, men tappar å andra sidan knappt något på blött.

Vattenplaning är otrevligt, men med feta BMW svålar (ofta breda däck på BMW) så bör man ta det lugnt i stora vattensamlingar. Zätan blir ännu värre, den är ju lätt dessutom...

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.