AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
831

Cab problem!

He
7
Henke_M3
M3 Cab -97
Min E36 M3 cab cabbar inte ner tillräckligt lång, den går bara halvvägs! nån som vet nåt om detta?
Hej!

Notera att nedan är en amatörs egna erfarenheter och inget proffs...

Jag tror att Ditt drivsystem till cabben hamnat i "osynk". Varför det gjort det vet jag inte riktigt men råkade ut för det på en 325:a -95 som jag hade för 5-6 år sedan.

Är lite osäker på om drivsystemet för -97 är samma som -95 men det borde det vara. Det systemet jag hade var inte helautomatiskt, dvs man fick göra sista stängningen för hand.

Lösningen på mitt problem var att dra i "nödsnöret" under baksäten för att frikoppla elsystemet (då har man en manuell cab, dock utan möjlighet att låsa cab-luckan i nedfällt läge).

Därefter in i bagageluckan och lossa tyget på vänster sida. Där finns det två stycken motorer som efter operationen med "nödsnöret" är frilagda. En direkt till vänster, precis framför ljusinsatsen, den andra längst till vänster, under "hatthyllan".

Med dessa moterer frilagda, tryckte jag el-cabsystemet till helt nedfällt, dvs bakåt. Därefter en tryck på runt 1-2 sekunder framåt. (Taket rör sig givetvis inte då det är losskopplat.)

När Du kommmit så här långt ser Du till att taket är nedfällt och "cabluckan" nedtryckt mot taket.

Sedan skall Du trycka in motorerna på rätt ställe. Den direkt till vänster är inga problem alls, bara att fälla upp (inåt bilen), den under "hatthyllan" skall rätt upp. Beroende på att det är två kugghjul som skall passas ihop kan man vara tvungen att vrida lite på kuggen på motorn (använd polygrip).

När motorerna är på plats: Tryck "cabba-ned" och det som skall hända då är att gafflarna som håller "cab-luckan" på plats skall ta tag i luckan.

Om luckan fäller ned sig som den skall har det gått bra.

Om luckan inte fäller ned sig tillräckligt långt, så får Du förlänga de 1-2 sekunderna ovan.

Om Du inte får cabben att gå hela vägen upp så får Du förkorta de 1-2 sekunderna.

Kanske lite luddigt beskrivet men faktiskt inte helsvårt när jag väl satte igång.

Lycka till!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.