|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har en 518i -86. Bilen går varm när den står på tomgång och om man kör väldigt sakta. Jag har bytt kylare på bilen till en kylare från en -85:a, den är lite mindre men inte mycket. Den förra kylaren läkte väldigt mycket, den nya läker också men inte speciellt mycket. Man får fylla på några deciliter varje månad. Har också väldigt dålig värme i bilen, om man startat bilen när det är kallt ute och kör tills nålen hamnar i mitten så får man ändå inte någon värme, men kör man ca 3-4 minuter till så verkar värmepaketet fått upp värmen och då börjar det komma. Men det immar alltid igen innan man fått upp temperaturen. Väldigt störande. Sen så fladdrar tempnålen ganska mycket. Ibland går den upp på max och ligger och fladdrar där för att sedan gå tebax till mitten. Så mina frågor då, varför går bilen varm när den står på tomgång, nästan direkt när man stannar börjar tempen på mätaren att stiga, frågan är väl iofs hur pålitlig den är men?! Varför tar det så lång tid innan man får upp någon värme i bilen? | |
|
LÅter som du har luft i systemet... Har du luftat den sedan bytet av Kylare ???? Länk |
|
| Ne det har jag inte gjort, hur gör man det? | |
| Sök i forumet | |
| Lämpligt är väl att lossa på tempgivaren då den är den högsta punkten på M10 motorn, starta bilen och fyll på kylarvätska tills det inte spottar utan rinner vaten ur tempgivarhålet. BIlen ska stå plant. Rätta mig gärna om jag har fl, var ju några år sen man skruvade med en härlig E28/M10. Lycka till! | |
| Ska se om jag hittar den där tempivaren, ungefär var hittar man den? | |
Mberg |
om man ska lufta så underlättar det att stå i en backe.. minns inte om det ska vara uppför eller nedför.. har jag fel?Kommer inte luften ut lättare då? |
|
Det där med lufta är överskattat vad gäller kylsystemet på M10:an. 1.Fyll upp med vatten ändu upp till locket. Starta och se efter om det bubblar i vattnet. Gör det det har troligtvis toppackningen farit eller så finns det en spricka någonstans. Nu kan ju toppackningen ha farit pga att den kokat och det behöver inte vara det som är det ursprungliga felet! 2. Skruva dit kylarlocket. far ut och kör en sväng om det är möjligt. kontrollera att det är ett tryck i kylarslangarna. Är det inte det är det kylarlocket som släpper ut trycket och kokpunkten skjunker samtidigt som vattnet flödar sämre. 3. Kontrollera att inte vattenpumpen glappar... ta lös remmen och känn efter så att det är ett konstant motstånd när du snurrar på den samt att axeln inte glappar. 4. Har du elfläkt bör du undersöka om den snurrar åt rätt håll. Den ska blåsa luften igenom kylaren och in i motorutrymmet. Detta är några enkla saker man kan kontrollera innan man fortsätter att grubla... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.