AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.820

Vad innebär split-fälg?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster. Jag har en fråga, vad innebär det att en fälg är en sk. split-fälg? Jag har Bmw Style 42-split 17 tums. Det jag lagt märke till som skiljer från mina E36 y-fälgar är att, split-fälgarna är kantade med skruvhuvuden. Vad har skruvhuvudena för funktion?

Det här är säkert jätte enkelt tycker många men jag är nyfiken. Split-fälgar brukar enligt regel vara något dyrare än "vanliga" fälgar.

Tacksam för svar:)

Vh/Kermit.

svavelvinter
splitfälgar går att ta isär i minst 2 delar, just för att man inte ska riskera att skrapa fälgen t.ex. när man sätter på ett däck :)

finns 2-delade och 3-delade splitfälgar.
samt att det finns fusk-split, vilket innebär att hela fälgen är ett enda stycke, men det ser ut som en splitfälg, just tack vare "split-skruvarna" som du nämner.

Det är dessa skruvar du lossar när du ska plocka isär fälgen
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Aha, då fick jag vishet:) Kul att veta vad det är till för än att bara åka omkring på sådana fälgar ovetandes. Tack svavelvinter :)

Vh/ Kermit.

svavelvinter
hehe sedär, alltid bra att veta när sulorna skall bytas :)
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
Det fina med splitfälgar e att man kan bygga dom olika breda dvs om man har äkta splitfälgar!!

___Piff___

sex är bra, sex har jag under huven på min bil =)
ro
3
rolizz
BMW 530ia -01
Hejsan!

Ett litet klargörande angående split-fälgar.
Det är riktigt att det finns både 2- och 3-delade splitfälgar men
detta är inte till för att du ska kunna montera däck utan att skada kanterna. Du ska ABSOLUT INTE dela fälgen för att montera däck eller av någon annan anledning om du inte vet vad du gör, detta innebär att om du inte monterar ihop fälgen igen på rätt sätt med rätt låsning på skruvarna så kan du antingen få obalans i fälgen eller i värsta fall kan skruvarna lossna och fälgen dela på sig under körning.
Vidare krävs det om du delar fälgen att man lägger en ny tätning mellan fälgdelarna annars försvinner luften fortare än du hinner pumpa i dem.
Splitfälgen kommer ursprungligen från racing-banorna där det var en fördel att kunna modifiera fälgarna med olika bredder.
Dagens split-fälgar kan endast i några undantagsfall modifieras i efterhand med bredare banor.
På vissa kan man eventuellt få nya banor eller ringar monterade om de gamla blivit skadade men detta innebär oftast att man måste skicka iväg de skadade fälgarna till fabriken de tillverkades på eftersom att det vanligtvis inte säljs lösa reservdelar.

Livet är för kort för att ha tråkigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.