|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hur mycket en 320 86:a ska ladda egentligen. Min laddar nästan 15 volt, när man mäter på batteriet med motorn igång. Laddreläet är bytt för ett halvår sedan pga att den inte laddade nåt. Sen har kupéfläkten kajkat ihop. När man drar på full fläktstyrka fläktar det ingenting. Det enda som händer är att bilen tomgång går ner och upp. Samtidigt när tomgången går upp o ner hörs ett klickande ljud. Nån som råkat ut för liknande grejer? Kan det finnas nåt samband? //Robban | |
|
Ingen som har nån aning? Kan tillägga att det i början av vintern började komma ett "kvittrande" ljud från kupéfläkten. Kan den ha säckat ihop helt, eller? //Robban |
|
|
Fläten först: Fläktmotorn har kärvat fast. Det klickande ljudet du hör är en automatsäkring som slår till och från pga att motorn tar väldigt mycket ström (stillastående) Se upp! Om du kör på läge 2 eller 3 så kommer du snart att bränna fläktmotståndet. Att tomgången går upp och ner samtidigt beror på att generatorn tar mycket kraft när du belastar hårt pga fläktmotorn. Laddningen: 15V är för högt mätt direkt på batteriet. Skuter du inte lite lampor då och då? Kalibrera gärna voltmetern mot en känd spänning eller testa med annan. I annat fall får du nog kolla upp laddningsregulatorn igen. FP |
|
|
Folke, eller nån annan Kunnig : Går det att renovera fläkten, eller är det bara o se sig efter en ny eller bättre begagnad. Angående laddningen, jag har aldrig skjutit en enda lampa. //Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.