AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.105

70 mil i snöoväder

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej alla!

Sitter nu i Köpenhamn igen efter 70 mils körning igenom Danmark i dag og igår, i mycket kraftigt snöoväder. Fick verkligen möjlighet at prova på och se hur alla antisladd system fungerade osv.

Passerade under en bro där det samlas ganska mycket vatten, vilket det bara fanns en väg runt = dvs igenom. Det kan väl inte vara bra för bilen att åka genom så mkt vatten, jag hade vattennivå precis under dimframljusen i ca 5 sec. undrar om nått tagit skada, transmision eller ngt liknande, fast det borde det väl klara av..

Efter 4000 mil nu på ett år i alla väderlekar tycker jag verkligen BMW har gjort ett mycket bra jobb, då bilen fungerar så bra, alltid underhållande, rolig, säker och stabil att köra.

Fick även ett jobbigt stenslag i rutan på väg hem i morse, men det kan inte BMW göra nått åt ;)

Skit väder, stackars bil, men den är ju inte köpt för att stå still i ett garage :)

Kör försiktigt i vädret som råder nu. Hellre en timme sen, än ett sjukhus besök..

Onödigt inlägg kanske, men ibland behöver man skriva av sig till andra med samma intresse - dvs BMW;)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
HEJ har du varit i tyskland gissar jag på ,åker ner i moron hur är vädret där?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
hej,,
inte tyskland, men runt i danmark hela helgen, startade i Köpenhamn, och slutade där, men mycket körning i Jylland som sitter i hop med Tyskland.

Vädret i DK och nordligaste Tyskland, är för tillfället inget vidare "köra bil väder", snöandet har upphört, men det blåser fortfarande en del, och det är mycket snö samt slask på vägarna.

Dock pratas det om stabalisering under måndagen och tisdagen, så det kanske blir bättre...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
stefannorr
Till o med min 523 Ia-96 ja hade var hur stabil som helst på vägen med ASC+t.....aldrig tendenser till okontrollerat uppförande...klart den bästa vinterbil ja ägt.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Sladdade hem från Växjö till GBG ikväll, gick ändå på strax under 3h trotts ovädret, det är rätt nervigt utan ASC ibland, spec. om man är som jag och inte kan ta det lugnt, men diffbroms gör ett hyffsat jobb tycker jag. Sedan kommer en Impreza o bränner förbi i 2x90 km/h och verkar ha fäste som jag på sommaren... måste köpa 4wd eller nyare med ASC, börjar tröttna krävande körning, pallar inte ligga bakom o få massa sprut från bilarna framför, men f*n vad mycket grus o skräp lastbilarna skjuter men nu för tiden... det var förresten riktigt glashalt precis innan GBG nu, jag har odubbade v-däck, tappade fäste helt på alla hjulen i ca. 70 km/h ca. 100-150m... äcklig känsla...
FD-Ormen:

Hade en liknande resa idag fast omvänt då jag bilen driver på alla fyra hjulen:)) det enda som är trist bromsträckan som inte har blivet kortare bara för att man kör fyrhjulsdrift och alla andra bilar som inte flyttar sig:)))
Tacka vet jag min ix, den är grym i dåligt väglag. Fast jag har å andra sidan aldrig provat en bil med bra antispinn eller antisladd, får nog ta och göra det kanske

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
du har en klar poäng där med bromssträckan där starre...
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Körde damen till Landvetter flyglplats en sväng på 7mil enkel väg igår kväll,väglaget på E6:an var glashalt rena isen körde i 50-60km/h timmen med dubbfria däck.När jag kom till motorvägsbron i Kungälv så sänkte jag till 40km/h eftersom blåsten gjorde så bilen började glida i sidled av vindbyarna läskigt känsla.Som vanligt fanns det folk som blåste på snabbare men de stod som rundningsmärken längre fram och hade smällt.När jag sen svängt av mot 40:an var det lika halt hade fullt upp med att komma upp för Kallebäckslide(trefillig motorvägbacke).Såg fem st olyckor igår kväll på E6:an/riksväg40!
/dutta
Har Skrivit det förr allt Utom dubbdäck av bra märke är bara skit. Vet av erfarenhet bor i norrbotten

mh
stefannorr
Håller me mattias h...dubbdäck på vintern som gäller...o ja har syrran längst ner i skåne o har lärt hon efter x antal olyckor o dubbfria året /(st runt m m att de är d däck som gäller på vintern,om man inte har möjlighet att utnyttja andra kommunikationer vid olika väderlag...för även om de är vår mest i skåne så blir de även x antal vintersgar där me per år..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.