AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
955

Vattenpump 523

Borg
Hejsan !!

Har läst och sökt en del på problemet med vattenpumpar som brukar lägga av.
Min fråga är om BMW kom till rätta med detta problem, min är en 523 -00 och har funderingar på att byta i förebyggande syfte. Men det kanske inte behövs?
De andra som har bytt verkar vara äldre samt att någon här påstod att det har funnits olika modeller på vattenpumpar,
Med plastskovlar,
Med metallskovlar men med klent lager.
Med metallskovlar och kraftigt lager.

Tacksam för svar.

Pelle
stefannorr
Dom nya som finns oss BMW ska vara uppgraderade till något som ska ha bättre kvalite,se till så du får en sån så dom inte ger dig någon gammal som ligger o dammar på nån hylla,kom ihåg o byt termostathus samtidigt.
Borg
Men är det så att den som sitter i min bil är en dålig pump eller är den av en ok modell??

Är det någon som vet detta??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är nog omöjligt att svara på utan att att se pumpen löst det har uppgraderats reservdelsnummer 4-5 ggr sedan-96.
Så nån förbättring borde det gissningsvis ha blivit då det rent generellt verka vara mindre problem med de nyare.
( jag har 'även sett pumpar stämplade 95 som rullat 25.000 mil.)

///MVH Hasso
Länk
Borg
Då kanske man inte behöver byta i förebyggande syfte?

Tack för svaren

Pelle

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Problemet som jag ser det är att vattenpumpar "av idag" verkar haverera så abrupt pga deras "klenare plastkonstruktion"...Inte kul när man står ute i "skogen" eller dyl..

Förr i tiden så brukade man först se lite vattenläckage som första symptom på att pumpen håller på att ge upp..sedan lite vattenånga,ev lite missljud...Man brukar m.a.o. hinna meka "vattenpump" innan totalhaveriet kom på en mera lämplig lokalisation än ute i skogen :)

Mvh Janne.
Borg
Vill bara dela med mig lite!
Bytte vattenpumpen i helgen, bytte också termostat och hus för säkerhets skull.
Den gamla vattenpumpen var med plasthjul och jag upptäckte också ett litet glapp i den. (11000 mil)
Läste igenom mektipset (tack Hasso) fungerade bra.
Luftningen som jag trodde skulle vara det jobbigaste gick hur lätt som helst, fylde i expansionskärlet och i luftningshålet med en liten tratt sedan var det i princip klart (lite efterfyllning i exp kärlet)
Detta trots att jag försökte få ur så mycket som möjligt för att ersätta med ny glykol ca 6 liter blev det.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bytte också på min 523-00 tidigare i vinter.
Min gav ifrån sig ett vinande ljud från lagret. Min hade också ett plasthjul.

Följde också Hassos utmärkta beskrivning och var beredd på en omständig luftningsprocess men precis som för Borg gick luftningen jättesmidigt.

Det är nog bara Hasso som är lite ovan ;)
ka
49
kain
525I, -91
Haha, jag lyfte av toppen, renoverade den, bytte termostat och pump. (eftersom pumpen havererade, skovelhjulet "lossnade")

Jag trodde också efter hans beskrivning att luftningen skulle ta flera dagar i princip, gick ju jättesmidigt.

Nu blommar asfalten..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja det är ju möjligt:DD
Men det är bättre av vara överpedagogisk när så många har problem med luft i systemet 90% av alla varmgångar och höga temputslag beror på luftfickor som hamnar i termostathuset.
Problemet är ju att man inte är klar förrän termostaten har öppnat
och efterfyllt ordentligt och har full cirkulation, samt körd bilen ordentligt, tyvärr så har inte alla tålamodet att vänta så länge.
Sedan kan det finnas kvar luft som inte ger sig till känna förrän efter en långtur , har exemple på att efter ca 2 månader så hamnade en luftficka i termostathuset så termostaten inte öppnade, BMW hade lossat en liten slang för att byta en sensor och inte ersatt den lilla vätskemängd som rann ut och luftat.
Även om det är rätt nivå i expansionkärlet så innebär det inte att det är fullt i motorns system. Luft tar också plats i systemet.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.