|
|
|
|---|---|
|
Mina Vindutetorkare slutade helt plötligt att fungera ikväll. Har kört hela dagen i snöstorm och på kvällen slutade de nu att fungera tvärt. Stannade o kontrollerade samtliga säkringar men kan ej finna något fel. Ingen felindikering eller någonting. Någon som vet om det kan vara motorn eller kass huvudsäkring eller likn.????? | |
|
Under höger burk som innehåller microfiltret sitter torkarmotor, på den sitter en axel, det kan bli glapp i den med tiden. Denna länken visar hur det ser ut under hållaren, Länk Hoppas detta hjälper dig på traven. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
stefannorr |
Finns nån tråd här där torkarbladen bara la av som me din,sambon hans eller va de var fick lämna bilen o fara dit sen,tror aldrig dom kom på va felet va,för när dom kom dit igen så funkade allt perfekt igen..testa gå på sök inlägg här ovan...skriv in torkare så hitta du säkert fler trådar om detta. |
| I mitt fall när vindrutetorkarna slutade fungera var det ett relä som inte ville vara med och lira längre. | |
|
Fick också problem igår i snöovädret. Vi var på väg till jobbet då vindrutetorkarna lade av, förmodligen p.g.a. mycket snö och isklumpar vid armarna. Vindrutetorkarna rörde sig inte alls i detta läget, nåväl vi klev ut ur bilen och försökte rensa bort snön som lagt sig vid armarna, till en början hjälpte detta inte, men efter nån minut, när en av jobbarkompisarna mha handkraft runt torkarna gick de igång. Men nu stannar torkarna i det övre vändläget istället för nere vid motorhuven. Vi spekulerade lite i natt på jobbet och efter att ha kollat lite på forumet kan man väl tänka sig två orsaker, antingen reläet till torkarna, eller att axeln ut ifrån torkarmotorn fått sig en kyss och tappat ändlägesuppfattningen. Torkarna fungerar precis som vanligt annars, spolning intervall osv. Någon annan som har liknande problem och löst det? Om det nu skulle vara reläet, var finns det och är det svårt att byta själv? Eller måste man åka in till den lokala Bmw-verkstaden och betala 900 kr i timmen för en skitgrej? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Reläet K11 9 poligt sitter i elektronicboxen under höger microfilterburk. K36 före aug 1997. /svart 9 poligt Ett kanska vanligt fel då torkarna strular, så det är ide att börja med att byta detta till ett nytt, finns även vissa serier på E39 som har ett "dåligt relä" K11 från sep97 -sep 99. Finns även felbilder på torkarn´motorns ändlägekontakt samt tändningslåsfel. ///MVH Hasso Länk |
Rosebuddy |
Hej! Och vad är en relevant diagnos när bakrutetorkaren lägger av på en touring från -98? Mvh Lars |
|
Tack Hasso Får väl börja alla hjärtans dag med att besöka Bmw och prata relä med dem. |
|
|
Tack Hasso o alla andra. Var ute idag igen och kontrollerade säkringar etc. på bilen. Trodde att det kunde vara den första säkringen i handskfacket som strulade då det verkar vara den enda som har med just torkarna att göra. Spolarvätskan sprutar som den skall så det verkar inte vara kontaktfel i "torkarspaken" iaf. Hade det varit motorn som slutat fungera så borde den väl gått lite hackigt eller så till att börja med och inte lägga av helt på en sekund. Blir att montera av microfilterburken imorgon o prova med att byta reläet. Återkommer med mera i ärendet. Det verkar vara en del som haft problem med detta men mångas torkare har helt plötsligt börja fungera igen vad jag läst mig till, men troligast i detta läget är väl att det är relät som e kass...... I will return... |
|
|
Har precis varit ute o skruvat sönder bilen. Kan dock inte hitta vilket relä som kan vara det rätta. Står K59 på nästan allihop vad jag kan läsa på dem. Har tagit en bild på "paketet" men vet inte riktigt hur man infogar länk än så jag får skriva ut adressen om någon kan vara intresserad av att titta på den. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det bör vara det ljusbruna reläet med en lilla stjärnan, din bild stämmer inte 100 med den dokumentation jag har, Det ljusgröna K21 är till fläkten framför kylaren. Det rosa K94 är för ABS hydraliken. De relän som sitter på var sida om säkringarna för motorelektroniken ljusgrönt och blått är nog till motorelektroniken bägge två. Det är vad jag kommer fram till med uteslutningsmetoden om jag jämnför med Bentleys bok och BMWs kopplingsschema. ///MVH Hasso Länk |
| Har precis åtgärdat mina torkare. Problemet var ju att torkarnas nolläge låg fel, rättare sagt precis i vändningsläget. Var inne på Bmw i kalmar och pratade lite med killarna, de trodde inte på relä-teorin i mitt fall utan att torkarmotorn hade fått sig en kyss och rappat över eller liknade. Så jag skruvade bort mikrofilterburken och kollade över torkarmotorn och mekanismen. Lossade lite på muttern som håller länken till torkararmen och körde lite med torkarmotorn. Fäste dit muttern igen och efter några omgångar lyckades jag komma till rätt läge med torkarbladen. | |
|
Fixat ! ! Var inne på Förenade bil igår o köpte nytt relä. Efter många om och men kom de fram till vilket som var det rätta. 134 spänn fattigare åkte jag hem o började skruva igen och nu fungerar allt som det ska igen... Tackar.... |
|
| Hade samma fel på min E34 torkarna bara la av och var stendöda. Felet låg i en av de stora reläboxarna under baksätet. Ett relä hade bara hängt sig. Pillade lite på det och vips funkade allt igen. | |
| Mitt vänstra torkarstag lämande in sin avskedsansökan i samband med en skur intensivrengörning (jäv.. insekter). Det var alltså det som tsaros beskriver. Det skall visst rosta sönder då rengnvatten tränger in. Dagens bilar är rostburkar... :( Lite matt men det var tur att det inträffade idag i smålandsskogarna och inte på autobahn bie nässe. | |
|
Mitt gamla torkarstag hoppade av i regn på motorvägen just innan jag ska köra om en lastbil i rask motorvägs fart, inte kul! Det var 2 min efter bilen var besiktigad! Ni som byter stag, glöm inte att fetta in kulan. Min M5 E34 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.