AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.400

M3 pengar

Sida 3 av 4
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
"Det jag ville veta var ju om har man råd på en vanlig lön?"

Lite svårt att svara på om du inte berättar vad du anser att en vanlig lön ligger på??? Jag antar att pratar om en lön mellan 20000:- och 30000:-, eller har jag fel?

Sen kan vi kanske ta ställning till om du har råd.

Och som sagt det är ju fasen så mycket roligare att ha en lite äldre rolig bil än en nya tråkig dito.

"Hellre en gammal Tiger än en ny packåsna" citat ur Motorjournalen.

mvh/Flisan

JA vanlig lön och inga direkta utgifter utom det vanliga, hyra och ström inga andra lån direkt. 2 inkomster
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Okej, gör ändå en kalkyl där du (och bättre hälften) kommer överens om det verkligen är värt så pass mycket pengar att satsa på en bra bil. Jag har bara en inkomst och det är inte något större problem, om man kan tänka sig att sänka sina levnadsvanor något när det gäller annat. :D

Har du en bostad som du kan belåna?

/// Viktor

Mer mos till folket
Nej bor i hyreslägenhet.
Man får väll anta att kvaliteten är väldigt hög på M3 så det bör ju hålla.
Har ju haft BMW innan o det va inga större problem med hålbarheten på grejerna.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Näe, har aldrig ägt en M3 så kan inte direkt säga att det är låga service kostnader. Jag har en 99:a Z3Mc och jag funderar på att sluta serva den på BMW, trots allt går insp II på över 10.000 och höghastighetsdäck brukar behövas bytas var 1500:de mil minst...(mina erfarenheter iaf=))

/// Viktor

Mer mos till folket
Jag servade inte min förra bil på Bmw.
Servar ej heller min nuvarande på märkesverkstad.
Den biten blir ju lite onödigt kostsam om man ska göra det hos BMW.
Hörde att det går sämre för dom verkstäderna för folk vill inte betala dom pengarna.
Så 10-15000 för en Service ....inte en chans.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Esteten1, om du redan innan köpet av en M3, börjar fundera på hur du kan spara in på servicekostnaderna, skall du nog titta på en annan bil!

Att slarva med servicen på M-bilarna blir snabbt mycket dyrt! De har dessutom en del speciallösningar som kräver att mekaren är både kunnig och har rätt utrustning, dvs. det är långt ifrån alla mekare/verkstäder som klarar av att serva en M-bil på rätt sätt, även om de är allmänt goda mekaniker...

Vad är "normal lön"?
Är det 15000kr i månaden eller 45000kr?

Vad är "vanliga utgifter"?
Har du t ex fasta kostnader för boende på 1500kr eller 15000kr?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Johan B: Att inte serva på BMW är väl inte samma sak som att slarva med servicen?

Skulle vilja säga tvärtom, kan du din sak så vet du exakt vad som blivit utfört om du gjort det själv.

Har haft några olika M-bilar (dock inte M3e46) förstår inte vad du menar med speciallösningar som gör att andra verkstäder eller en kunnig hemmamekare inte skulle klara av att serva bilen?

Håller däremot med dig om att en extra ekonomisk buffert är att rekommendera för oförutsedda utgifter. (Räknar inte service och slitagedelar som oförutsedda utgifter)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BjörnB, nej att inte serva bilen på BMW är inte samma sak som att slarva med servicen, MEN M3E46 har haft en hel del servicemeddelanden och saker som skall åtgärdas i efterhand. Icke auktoriserade verkstäder får inte dessa servicemeddelanden och därför får inte bilarna de modifieringar som skall göras (gratis).

Speciallösningarna jag tänker främst på, är växellåda, bakaxel och ventil/vanossystemet.

Lämnar man bilen till en kunnig mekare med rätt utrustning, kan han sköta service lika bra som en auktoriserad...MEN det finns mängder av allmänt duktiga verkstäder som inte vet hur en M3 skall servas (t ex ställa ventilerna med schims).

Om man köper en M-bil, är det oklokt att redan vid köpet "ligga på marginalen" rent ekonomiskt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Johan, visst gäller det att ha koll på service meddelanden.

Ställa ventiler med shims gör man på de flesta Volvobilar och jag håller som bäst på att göra det själv på M5:an.
Jag menade bara att om man har en Mek som är van vid M-bilar och Porsche så är det kanske inte nödvändigt att lägga dom Mega Summorna hos Bmw.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag kan varmt rekommendera ett extra oljebyte också mellan servicearna. Är billigare än att motorn slits mer än nödvändigt. I förra turboladdade bilen var oljebyte var 500:de mil absolut nödvändigt enligt "förståsigpåarna".

/// Viktor

Mer mos till folket
jag tror om man får veta vad årsinkomsten är kan man verkligen hjälpa till mer.

- Är det under 250.000 års ? tycker jag nästan att man skippar M3:an för att äger man en M3 bränner man däck och förbrukar en del soppa. Däck är inte billiga typ 18 tums däck av skapligt märke ca 1500 st två 3000 kr.
Sen är service dyrt varken det är på Bmw eller privat verkstad. En M3 kostar inte 2000 kr att serva, kanske en 5000 men man förlorar då man säljer bilen i med att den är inte servad av BMW.

Allså servar man hos Bmw (dyrt) sen kan man sälja den lättare och till marknadsvärde - Servad av icke Bmw verkstad (lite billigare)
blir svårare att sälja och den dan man säljer får man ligga under markands pris eller lite billigare. Ni förstår vad jag menar..

Även om en service på en icke Bmw verkstad kan vara bättre än på en Bmw verstad så verkar inte alla ha förstått det dessvärre

Hur man n vänder på det och räknar på en kalkyl blir det alltid mer än vad man tänkt på menar andra utgifter och problem.

-Över 250.000 Köp

En M3 Är inte billig i drift som andra har redan skrivt. Kolla först med försäkringen vad den skulle kosta !!! Värdeminskning är ett annat kapitel, då nya M3:an kommer tror jag att E46 M3 kommer rasa i pris...

Hoppas det hjälpte dig :)

BMW- När du älskar att köra
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
danieel --> Årsinkomst pratar vi före skatt eller?

/// Viktor

Mer mos till folket
Årsinkomst tillsammans ca 280000 efter skatt (skiftar lite)
Inga direkta räkningar utom Hyra och det vanliga
Men så har vi en Volvo s60 enda är bensin och försäkring till den Och service så klart ,men den bilen är betald.
Försäkring helår på M3 ca 10000 bor i liten stad.
Däck är jag medveten om min förra Bwm käkade däck som en galning då va det 10000 för 4 och det svider ju.
Hade nog tänkt ha M3 som Vår o Sommarbil blir kanske lite billigare försäkring då.
Får väll se vad det slutar med kanske kostar mer än det smakar.
Jörgen.
Jag menade efter skatt då ViccoA !

BMW- När du älskar att köra
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Mitt råd är att köpa, passa på och njut av livet medans man kan. Man ångrar sällan det man gjort, bara det man inte gjorde.
Månadskostnaden finns ju bara där sålänge bilen finns där, klarar man det ej så går det att sälja. MEN se till att avbetala mer än värdeminskningen....
Jo jag funderar ju alvarligt på det.
Som jag sa kan jag ha Volvo s60 året runt för noll i avbetalning och eventuellt en M3 e46 Vår-Sommar så vore det ju väldigt bra... bil som bil när det gäller lånet men sen är det ju detta med reservdelar o service och så.......Fan vet men man vet ju inte förän man provat.
Är det någon här som har eller haft en e46 M3?
Tack för alla svar så långt.
Jörgen.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Värdeminskningen är den enskilt största kostnaden. För min egen del uppskattar jag att månadskostnaden ligger på ca 15.000:- inkl. drift, skatt och försäkring.

Köper man en bil som tappat de första 300". kanske kostnaden ligger på 5-7" per månad.

//Stefan
Ja hur man än gör så kommer man ju förlora på att köpa när man räknar med värdeminskningen.
Men förutom det är reservdelar och Service extremt mycket dyrare till din M3 än 320 Stefan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.