AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.401

M3 pengar

Sida 2 av 4
Väldigt snygg m5 du har
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag vet inte hur du får det till 2500/mån om du lånar 350.000? Isf utgår jag att du belånar en annan tillgång, vilket kan bli väldigt dyrt i längden. Inte så roligt att betala av en bil som man inte längre har om 15 år.

fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Jag köpte en beggad som jag prutade ner till 345 (en svensksåld -02 med SMG låda). Försäkringen kostar 16100:- per år (Boende i Stockholms innerstad). Jag räknar med att min kostnad EXKLUSIVE bensin är 6000 i månaden. Det är dyrt, men skoj :)
Precis, därför "ny" bil:) Hoppas det blir en M3!
Och tack för berömmet för bilen.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fredrik95: Men en sådan kostnad är ju väldigt personlig. För en annan kan samma kostnad bli 9000 i månaden lite beroende på hur man lägger upp sin betalning och hur mycket man kan lägga kontant.

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
"Att låna hela summan på arbetar lön blir circus 2500/mån?" Festligt uttryck, är inte de flesta av oss just "arbetare"? :) Mig veterligen spelar inte min lön någon större roll för lånekostnaden...

Jag skulle snarare säga att kunna låna mot andra säkerheter typ lägenhet/villa kan göra stora underverk på räntan. Däremot bör man förstås vara försiktig med tanke på att räntorna kan röra sig uppåt! 2500/mån plus värdeminskning och försäkring, det är nog summan jag skulle titta på. Värdeminskning på M3E46 har väl varit mindre kul för er som haft en sådan bil... :-/

mvh
Anders
Mycket pengar blir det ju men det ju liksom mer än en en Bmw.
När jag pratar om denna bilen så tänker jag inte Bmw det är M3 helt enkelt
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Om du ska låna hela beloppet och endast betala 2500kr/mån så kommer du få hålla på i närmare 15 år. Men det kanske du tycker är OK?

Visst är M3 en speciell bil men det spelar ingen större roll om du måste lägga ungefär halva nettolönen varje månad på bilen, plus ev. oförutsädda utgifter som dyker upp då och då, för då kommer du garanterat att ångra dig efter ett tag.

Tänk efter före bara så går det nog bra

mvh/Per Flisberg

Jag har tänkt vänta till jag hittar en väl utrustad tex i tyskland för under 300000.
Dom är ju ändå dömda att sjunka i pris nu när den nya modellen kommer nästa år.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att betala av 300.000 på 5 år blir 5000:- / månad. Utan ränta !!

Hur länge hade tänkt att betala lånet med 2500:- i månaden inklusive ränta ??

Sen att dom är dömda att sjunka i pris? När kommer nya M3, inte är det den första modellen som släpps i E90 iaf...
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Jag gissar på att nya M3 släpps sent 2006. Sedanen kommer i mars 2005, Coupé i Q2 2006, så det är väl hyggligt troligt att de försöker få den då någon gång.

Angående sjunka i pris: Visst, den kommer sjunka, men inte krasha. Personligen tar jag en E46 framför en E90 vilken dag som helst. E90 är tyvärr inte speciellt snygg. Bak ser den ut som japs-craps!
Har en bil jag eventuelt säljer om jag köper m3 e46.
Vore så klart smidigt att ha en Sommar bil o En Vinter bil.
Men det är riktigt det kan nog blite dyrt ja.
Mr M3
mitt råd tilldig om du vill ha en M3a köp en E36a M3 inga stora pengar i inköp o inte heller i reservdels kostnader vill ochså ha en E46 M3 men väntar ett tag till de gått ner i pris.plus så är den andra betald om två år så.
Sen sitter jag med kanske två M3or :D då jag aldrig kommer sälja denna.
Tack Mr M3.
Har precis sålt av en e36 320 med full M3 optik + Feta BBS18"
Så blir det att jag köper så blir det nog en e46 M3.
Men vi får se.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Råd och råd. Pengar är ju bara pengar. Man kan tjäna 50 tusen före skatt och ändå inte ha råd med en M3. Man kan tjäna 20 och ha råd. Frågan är väl bara hur man prioriterar. Samt vilka förutsättningar man har. Med förutsättningar menar jag fasta utgifter, som barn, boende etc.

För egendel körde jag som första bil en Ford Scorpio Cosworh -96.(köptes 2001) Den kostade 5 ggr mer än min M-coupé i drift. Var det inte databoxar, sprut, handbromsdetaljer, styrväxlar så var det något annat som jävlades. Bara ena sidan av handbromstrumman kostade 6700 i delar, styrväxeln drygt 10 000 :P Då stod jag i valet och kvalet att köra gammal ful gubb bil eller nyare gubb bil. Köpte en fabriksny Saab 9-3 2002 istället. Kostade inte en spänn utöver amorteringarna och två oljeservice:ar under tiden jag ägde den. Då vet man ju vad man har för utgifter varje månad (de första två åren med fabriksgaranti iaf), vidare ingick vagnskada så försäkringen blev ju skitlåg. Smällen kom istället när jag tröttnade på den skrämda turbosnurran och ville köpa en annan häftigare bil. Värdeminskningen på 20 månader drygt 60 000. Nu kör jag en Mcoupe, som visserligen banken äger till hälften, jag betalar drygt 3500 per månad inkl ränta och bilen är skuldfri om max 3 år. Visst, den äter bakdäck, och servicen kostar något mer. Den drar dubbelt så mycket soppa som Saaben, men fortfarande tycker jag att den känns som ett tryggt bilägande.

Men jag skulle aldrig låna 200 papp och ha mer lån kvar än vad bilen är värd när jag byter in den. Alltså, amortera stenhårt och undvik att låna med hög ränta, Finax, liknande :P

Summa summarum, värdera ditt bilägande. Tycker du att det är värt 3000 i månaden att köra bil? Är det värt 5000? 10000?
Räkna med att din m3:a är värd ca 200 om 3 år. 30 tusen i värdeminskning om året har man på de flesta "nyare" exklusivare bilarna. M3:an kostar mer i det mesta, frågan är om man tycker det är värt det eller inte.

/// Viktor

Mer mos till folket
Det jag ville veta var ju om har man råd på en vanlig lön?
Och jag har fått många svar.
Det jag har kommigt fram till är att ja det kostar.
Men alla bilar gör ju det så varför inte ha kul för pengarna om det är det man tycker är viktigt.
Jag har ju hellre 300.000 i skuld på en beg m3 eller Porsche än en ny Saab tex, ska man betala av så gör jag det hällre samtidigt som jag har kul än bara ny bil.
Välj själv ny Volvo eller extrem bil samma pengar?
Jag må va oSvessonig men lev om ni har råd.
Jag har det egentligen ej men kul vill man ju ha.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Gör en ordentlig kalkyl. Lån, försäkring, drift och underhåll, värdeminskning mm.

Sen behöver du svara på två frågor:

-Har jag råd?
-Om jag har råd, är det värt pengarna?

Du kan inte jämföra en begagnad M3 med att köpa en ny "standard" SAAB 9-3 eller volvo S60. De kanske har jämförbart inköpspris men försökring och drift kommer kosta betydligt mer för en M3.

Själv tycker jag det är för tidigt att köpa M3e46 värdeminskningen är fortfarande för stor för att det skulle kännas bra för mig. Räcker 5000:- i månaden?

Satsa hellre på en fin M3e30 Sport Evo så har du ingen värdeminskning överhuvudtaget! Komplettera med en 328e46 som bruksbil. ;)
Ifall man skall se till värdeminskningen så får man ju alltid köpa gamla bilar. Hur kul är det att alltid köpa gamla bilar ;)

Skall man vara fin, får man lida pin!

Att köra M3 kostar, och vill man försaka lite annat så...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tråkigt att åka M3e30 Sport Evo???
Tråkigt att åka Alpina B6 3.5???

Ja vi får väll se vad det blir men någon äldre bil blir det inte tal om pga man vill ju ha det man vill ha..allt eller inget.
Kollar runt lite så man inte står där som en idiot utifall man köper o något går sönder o man ej har råd att reparera.
Det är ju det som är det stora frågan är det mega dyra reservdelar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.