|
|
|
|---|---|
| Har hämtat ut min nya 525i Touring, underbar bil men jag har ett problem. Den känns orolig och vindkänslig i motorvägsfart (120-130). Trodde intialt att det berodde på lufttrycket i däcken som var 2,6 fram och 3,0 bak när jag hämtade bilen, men efter att justerat ner till 2,2 f 2,6 bak så kvarstår "problemet". Har originalalufälgen och continental friktionsdäck, mjukheten i den typen av däck vet jag kan ge ett intryck av lite mossig styrning men att behöva sitta och parera är inte vad jag förväntat mig av vägbilen nr1. Någon idé eller ska jag be BMW kika på bilen? | |
|
En ev.framvagnsinställning kan vara på sin plats? ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
andha45 |
Vet ej om du kan tyska - på bmw-treff.de finns oändligt mycket diskussioner om orolig gång hos e60 och e61. Vissa hävdar att den går som tåget med 16", originalchassi, originalstyrning; andra hävdar att trots 18" 245/275, sportchassi och aktiv styrning är den orolig i högre farter. En källa tycks kunna vara att bilen inte har servotronic, men det är ju standard på din. |
| Åk till BMW och be de fixa bilen, så skall det självklart inte vara! | |
andha45 |
Det har 1000-tals tyskar gjort också, utan att det har blivit bättre. Vissa bilar kan ta ett tag att vänja sig vid. Jag upplevde en S80 jag köpte (ny) som klart svajig tills jag efter några månader lärde känna bilen. En vän till min far hade samma upplevelse. Jag upplever inte e60 som svajig (17" Runflat - 16" dubbdäck) och det borde inte e61 vara heller. Så visst kan det vara något fel. |
|
Hej, det verkar som om du har väldigt lite luft i däcken. Testa 2,7 runt om och se om det blir skillnad. /M Min bil: Länk |
|
stefannorr |
Håller med tegel...som du har nu är de nog alldeles för lite luft...ja hade 17" o då rekomenderades ja 2,8 runt om vid vanlig körning och var ja en mer aktiv/sportigare förare 3,0 runt om. Dessa rekomendationer var av däcktillverkarna själva. |
|
Hm....intressant att fler än jag reagerat på orolig gång och ja, servotronic är ju standard. Rekommenderat lufttryck är f 3,0 b 2,6 med full-lastat, samt 2,6 2,1 vid normal last...allt enligt spec på insidan dörren, om jag nu fattat den rätt?? Dessutom hade bilen det trycket (3,0 2,7 för att vara exakt) när jag hämtade den,,,å andra sidan kan det då ha berott på helt nya däck med "klackar" som måste sätta sig,,,tar en 30 mil eller så. Var lite orolig att det kunde ha med luftfjädringen att göra....ska nog snacka med BMW i morgon, halva anledingen till att man betalar lite extra för BMW är ju just vägegenskaperna. |
|
|
Det är däcken som gör det.99% säkert. du kommer märka skillnaden när du byter till sommarhjulen sen. ABSOULUT ingen framvangnsinst.(bilen e ny,såna fel är det inte på en ny bmw).prata med bmw om du tycker at det är för störande,men för att det ska bli bättre brukar man få gå upp i dimension,mindre profil även på vinterhjulen tex 17".Det är stor skillnad. AW |
|
|
tillägg: Däcken är för mjuka i sidles och gör så att man får sitta och styra emot hela tiden. AW |
|
|
Däcken ja,,troligen och det är det jag hoppas på, men ändå, säljer BMW bilar med däck som gör att kunden får sitta och parera i ganska lugna farter? Eller antar man att alla är så laddade med pengar att dom alltid uppgraderar? ;) Noterar att ingen kommenterat att dom blivit rekommenderade olika däcktryck fram och bak,,men det är det väl alltid på BMW? |
|
|
det är alltid olika däckstryck fram och bak på bmw, alla rätta däckstryck står i dörrstolpen på förar dörren AW |
|
|
Kände av samma sak när jag körde med 525an (e60), den var väldigt svajjig vid vi 130+, och det kändes som om man fick styra fram och tillbacks med ratten för att kunna hållad den i kurs och ännu värre vart det efter en omkörning då man skulle få den att åka rakt. Bilen jag körde var även utrustad med mjuka friktionsdäck och det var säkerligen de som orsakade den oroliga gången. |
|
|
Vår E60 går som en DRÖM i så väl låga som höga hastigheter (180 km/t +++++). Dock kan den ibland vid kraftig sidvind kännas lite vindkänslig, men inte mer än vår gamla V70 2,4 T -00 gjorde. Bilen har sportchassi och 17" både vinter och sommar. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Det beror på däcken för att få något som helst föste på vintern så måste dom skära upp däcken vilket gör att dom blir instabila. Köp riktiga vinterdäck med dubb och nåt av dom kända vinterdäcken allt annat är bara skit som inte borde få säljas mh |
|
|
Hade friktionsdäck på in "gamla" kärra och var därför förvånad över egenskaperna. Hursomhelst, har fyllt i mer luft och det blev bättre, antar att däcken inte riktigt fungerade som borde som helt nya och när jag började justera så förvärrades det. Körde med f 2,5 b 2,8 idag och trots ett riktigt skitväder kändes det ganska skapligt. MEN, jag längtar till sommaren, torrt väglag och bra musik på stereon , då ska den få bekänna färg :-) p.s lita inte på mackarnas tryckmätare, skiljer i värsta fall 0,5 kg från pump till pump :( |
|
|
Är själv i bytes tankar vad köpte du till för utr. Och hur mycket fick du i rabatt eller hade du inbyte . Har själv varit och räknat på en 525 t det skulle bli 532" brutto dom är jävligt bra på att ta betalt för utr. Jag skulle få 42" i rabatt! mh |
|
|
mattias,,kan vara svårt att jämföra, BMW gjorde en specialdeal för mitt företag med bilar i lager, komfortpaket, extra klima, vinterdäck, metallic, xenon och inte så mkt mer, d.v.s. ganska begränsat med utrustning men eftersom vårt företag, som så många andra, har begränsat leasingen till 8,5 prisbasbelopp så var det enda sättet att få in bilen i leasingen. OM jag hade utrustat den hade jag valt till: Komfortstolar Automat Aktiv styrning och några andra saker som finns på listan, men man bör inte glömma att bilen är relativt välutrustad från start, d.v.s om man jämför med många andra bilar. 532 tusen,,,då skulle jag nog fundera på en mer sparsamt utrustad 530... |
|
|
problemet är att jag har svårt att plocka bort nåt vill ha allt mh |
|
|
Friktionsdäcken var problemet,,har succesivt blivit bättre och enligt en annan källa så tar det uppåt 500 mil innan däcken blir bättre. Har nu satt på sommardäcken och även höga farter känns det såååå lungt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.