AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.382

Plugga nivåreglering E34...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Går det att plugga nivåregleringen på E34 touring utan att byta hela möbelemanget där bak. Vill bara inte att den höjer rumpan när jag lastat bilen. Räcker det till och med att endast plocka bort staget till nivåregleringen under bilen? Nån?

- H U M A N R A G E -
Tror du är ute på tunn is om du pluggar det, risken att du ska spränga servopumpen är nog stor.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
då skippar vi den tanken... CRAP!
Tack ändå Micke.

- H U M A N R A G E -
Varför justerar du inte bara nivåregleringen?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Varför vill du inte att den höjer sig?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
m-femman. Bilen är redan sänkt till max med nivåregleringen. Vill att den ska vara ca. 1 cm. lägre för att bli snygg bakifrån med de breda däcken. Får inte se ut som en raggarbil!

ErikW- Se svar ovan ;)

Danne

- H U M A N R A G E -
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Då är det bara att justera staget så att den inte reser sig.

Jag antar att du vet hur man gör?

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Erik W-
Problemet är att jag vill att den ska sänka sig under det lägsta som går med nivåregleringen. Har labbat med alla tänkbara lösningar, men lägst är ändå lägst med nivåregleringen :(

- H U M A N R A G E -
Men om du byter till sänkfjädrar eller kapar orginalfjädrarna så borde nivåregliringens "lägsta" bli lägre.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
M femman-
Sänkfjädrar passande benen i bak tror jag inte finns. Tror heller det inte skulle fungera då det inte är fjädrarna som styr höjden utan själva nivåregleringen. Lägre fjädrar (kapade?) skulle bara innebära att nivåregleringen fick jobba mer.

- H U M A N R A G E -
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Till E32 finns sportfjädrar i kombination med nivåreglering.

Nivåreglering styr bara höjden upp till det läge du vill ha. Justerar du den, höjer den sig inte över vald nivå. Men om det nu är dina fjädrar som är för "långa", kommer nivåregleringen (hur mycket du än justerar) att vara overksam så länge du inte har last i bilen.

Erik

___
Dandelue:

Din bil är ju lika hög som en M5 E34 är orginal bak(om det är den svarta touringen i galleriet) så det måste gå att justera mer!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Erik W-
"Nivåreglering styr bara höjden upp till det läge du vill ha. Justerar du den, höjer den sig inte över vald nivå"

Nivåregleringen funkar tvärt om. Man justerar inte höjden man vill att den ska nå med last utan vilken utgångs punkt den ska ha vid start av regleringen. Den justeras manuellt till en "lägsta nivå" och höjer lite därefter vid behov (last). Vet inte kanske om vi menar samma sak?

Tror du att det går att kapa fjädrarna lite menar du och sen justera lite till? Tror du inte servo pumpen tar stryk av det, med tanke på att nivåregleringen kommer att få arbeta konstant för att hålla nivå? Om inte kan det ju vara värt att prova.
MVH,
Danne

- H U M A N R A G E -
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
ta inte bort nivåregleringen. Det gjorde jag och sänkte 40mm. Bilen ser helt slut ut. Tog bort dämparna för att de läckte och min bil väger 1900kg, lite folk och packning i bilen så går det knappt att köra. Sänk max 20mm annars får du ett helvete.
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Pluggade nivårgeleringen: sågade av röret en bit ifrån "klockan", Satte dit en hydralkoppling som jag pluggade med en "dank". Har funkat i flera månader nu utan problem, fick tipset av en mekaniker på jobbet.
Som jag har förstått det så ska nivåregleringen justeras till en nollpunkt där bilen står på fjädrarna utan last, utan ingrepp av nivåregleringen. Sedan ska nivåregleringen hålla den nivån med last. Om man monterar kortare fjädrar så justerar man nivågegleringen till den nya lägre nollpunkten där fjädrarna håller bilens olastade vikt. Allt är ju inom vissa gränser, man kan ju inte ha en hur hög eller låg bil som hellst. Justerar man bilen för mycket under nollpunkten kan man få felmeddelande på checkcontrollen.

Vad händer när du justerar upp och ner?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Inga problem att plugga systemet; Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Dandelue: Vi menar nog samma sak, men pratar olika språk. Nivåregleringsventilen justeras till det läge man önskar att bilen ska ha, oavsett om den är lastad eller inte.

I normalläget vilar en del av lasten på fjädrarna, och en del på nivåregleringen. Det är därför bilen säckar ihop om man släpper trycket i bakre delen av systemet, och då "landar" bilen på fjädrarna. Det är ocks därför man kan justera ner nollpunkten något. Det sitter även en givare som känner av om bilen blir för låg, den måste justeras ifall man vill slippa felmeddelanden i checkkontrollen.

Pumpen jobbar inte för högtryck hela tiden, utan den bygger bara upp tryck när bilen ska höjas. När bilen har nått rätt läge, går ventilen tillbaka och låter pumpen gå på "tomgång". Det tryck som finnns i systemet efter ventilen, finnns kvar hela tiden tills ventilen öppnar. Det gäller även vid avstängd motor, annars skulle bilen sjunka ihop som en gammal Citroën.

Jag har skrivit en del länkar här, läs gärna dem: Länk
Läs även denna tråd: Länk

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
ErikW -
Ok. Det innebär att jag skulle kunna fimpa fjädrarna ett par cm. utan att nivåregleringen tar stryk. Hur isåfall justerar jag regleringen så att den inte försöker höja rumpan hela tiden då? Den står ju redan på max sänkning...
Mvh,
Danne

- H U M A N R A G E -
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Eftersom du skriver att den höjer sig nu, kan den omöjligtvis var maximalt nerjusterad. Så här gör man: Länk
För att få det bra får man eventuellt justera och provköra, och justera igen. För att få min E32 rätt efter byte av ventil, krävdes ett par justeringar innan jag var nöjd. Efter första justeringsförsöket hängde baken som på en gammal jänkare ;-)

Visst kan man kapa fjädrarna, men det är ingen bra lösning eftersom dämparna inte är anpassade till den högre styvheten. Resultatet kan bli att du får sämre komfort OCH sämre väghållning än nu. Dessutom avslutas fjädrarna med ett varv som gör att de ligger rätt i fjäderbenet.

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Erik W-
Vet inte om E32 möjligtvis har kortare fjädrar/dämpare än E34, därav "hängande bak som en gammal jänkare", men min är maxsänkt. Hur har BMW gjort med E34 M5 touring gjort eftersom de orginal är lika låga som min e nu när jag har modifierat min? Sänker de sina på samma sätt eller (justerat nivåreleringen)? Jag har M chassie på min... Det jag skrev ovan var att den förmodligen kommer försöka höja rumpan om man kapar fjädrarna... inte att den höjer nu. Problemet är att även när jag lastar tungt nu är det ingen större skillnad i höjd (inte lägre). Vad tror du?

- H U M A N R A G E -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.