|
|
|
|---|---|
|
Har funderat på att köpa en 530i touring med manuell låda, typ 2001:a. Undrar hur törstig den är i blandad körning, eller ska man slå till på en 525:a istället. Nåt annat tips, nåt man ska se upp med ... Tack på förhand. | |
|
0,99 blandad körning enligt bmw och det stämmer nog rätt bra. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
Gasfot |
Det stämmer bra, min sedan drar med 18" 255 fram 275 bak ca. 1,05 blandad körning. Trots tyngre högerfot är det svårt att komma upp över 1,10 vilket är helt ok med den motorn. |
|
255 fram, det lät saftigt brett. Måste spåra något ohyggligt. Vh/Kermit. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
min ligger på 1,05-1,15 per tank, lite beroende på hur mycket stadskörning. på landsväg går den ledigt under litern, även med moms. annars tror jag 530:n är ganska fri från barnsjukdomar, dvs motorn i sig har såvitt jag vet inga problem. sedan har E39 som modell en del problem, som ABS-givare, rost i baklucka, fläktmotstånd osv. Mvh Johan |
| Hur mycket mer drar den med automatlåda ? | |
|
Du har bmws egna information ute till vänster under modellguiden, Länk // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Jovisst, men tillverkarnas uppgifter brukar man behöva ta med en nypa salt. T ex så anges att 525iT drar 0,98 medans 530iT drar 0,99 iblandad körning. Skiljer det verkligen så lite mellan dessa motorer... ? Mer intressant att se vad ni som redan äger dessa bilar säger om verkligheten. |
|
|
Uppgiften med manuell stämmer rätt bra enligt ägarna så jag förutsätter att även uppgifterna med automat ligger nära sanningen. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag har kört både 528 och 530, och skillnaden är ytterst marginell, precis som deklarationen säger. mvh Johan |
Gasfot |
Sorry k1mzo, felslag! Det ska vara 245 fram. Det är inget direkt problem med med att det spårar tycker jag. Har M-chassi så det är ju lite stadigare. Åker faktiskt riktigt brett med Corvetten, dels spacers +2cm per sida och dimension 255 fram och 285 bak och det ska ändå till rätt mycket ojämnhet för det ska dra lite i ratten. Sänkning och riktiga stötdämpare, bussningar mm gör en hel del när det gäller stabiliteten. |
|
Har ägt både 525 och 530 och tycker nog att de drar lika SF |
|
andha45 |
En bra tumregel är nog att en automat drar ca 1 dl mer om man kör blandat, typ 1/3 i stan, 1/3 kringfartsleder, landsväg och annat, samt 1/3 motorväg. Aut drar helt enkelt mer i stan men inte mer vid snabbare landsvägskörning. |
|
530iAt -01 med orginal 16" 225:or. 1,08-1,11lit/mil Körning ToR jobb 1,5mil samt till affär och centrum (0,5 resp. 1mil), samt någon lite längre körning i veckan på 4-5mil. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
| Jag har en 530iA -02 den drar minst 1,3 stadskörning,kan dock komma ner till 0,9 på landsväg. | |
|
Lite jämföra med: Har en 525 IA -02 Nu sist tog den 1,1 l/mil i 60 % stadskörning, 40 % landsväg. Ganska ny inköp så fortfarnade tung högerfot. Med andra ord kanonbra! // Martin |
|
|
Hej Jag har en 530 iM-01, vid blandad körning ligger förbrukningen på 0,9. Vill tillägga att jag är helnöjd med bilen....:) / M |
|
|
Sedan augusti 2004: 1,05 L/mil på 235or, steptroniclåda och VÄLDIGT blandad körning, allt från långresor, stadskörning och hysterisk landsvägskörning till 220 km/h på Autobahn. Förvånansvärt ekonomisk faktiskt, då vår manuella 525iT, som visserligen körs ofta i stad har ett snitt på 1,04, också 235or. MVH, E38B12 |
|
|
Har haft min 530iAT -02 sen i december och kört 500 mil. Har dragit 1,0 l/mil i snitt. Lägsta notering 0,85 l/mil under motorvägskörning ca 40 mil. 16-tummare med dubbade 205:or. /Jonas |
|
|
Har en 530iA -02 Den drar alltid 1.7 -2.0 liter milen i stadstrafik. 1.3 landsvägskörning. Försöker att köra väldigt lugnt men den drar så pass mycket ändå :( |
|
|
olleorm: Det låter nästan som om något är fel på din. SÅ mycket bör den inte ta tycker jag, om du nu inte har väldigt ogynnsamma körningar. Tycker den motorn är förhållandevis snål... 2km stadskörning med kall motor på min (V8) gör att färddatorn visar 1,7lit/mil, men då var den som sagt kall. Kanske läge att kolla upp din på verkstad så att inte något är fel. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.