|
|
|
|---|---|
PowerPad |
Det går väl att ställa in hjulvinklarna fram och bak på en e30? Det kan ju behövas vid sänkning! |
PowerPad |
Nån som vet? |
|
Ingenting är justerbart original. Men det att göra. M3 excentriska bussningar ger mer toe-in fram. Kamber vinkeln kan ändras med camber plates eller bak genom att flytta inre infästningen av x-membern, går då också att ändra toe-in. Så har jag förstått det hittills men det finns säkert fler knep för att ändra vinklar. 30mm sänkning ger 1 grads ökning av negativ camber, rätt lika både fram och bak. |
|
PowerPad |
jaha, men måste jag alltså hålla på å grotta med såna grejer när jag har sänkt den 60/40 mm. Jag hade ju bara tänkt lämna in den för inställning av cambervinklarna. |
|
Powerpad: Om du sänker 60/40 så behöver du inte ställa in annat än toe-in fram, visst bilen sliter mest på insidan av däcken men det kan man leva med. Ska du byta bussningar i framvagnen i framtiden så byt till de excentriska M3 ditona. Om du inte vet vilka bussningar som jag menar så titta på den här bilden, den kallas "Control Arm Rear Mount": Länk Mina vinklar med 40/40 sänkning är: Fram: Camber:-1,75 Caster:8.1 Toe:0,15 KPI:15,5 Bak: Camber:-1,9 Toe:0,17 ILiveToRide: Vad är x-membern? MVH bmwdriver 318iS 1988 BMWCS[Syd]#4324 www.bmwdriver.cjb.net |
|
|
jaja:) kom inte på vad det heter på svenska...var nån som kallade det så här för ett tag sedan. Kolla bilden och tala om vad den heter. Länk trailing arm på engelska |
|
| menar du bärarm? | |
PowerPad |
varför skulle toe-in värdet ändras när jag sänker bilen. Det är ju hur hjulen är vinklade så här: /\ sett uppifrån. Nån som fattar bilden, det e två hjul! Den vinkeln borde väl inte påverkas nämnvärt? |
PowerPad |
/----\ så alltså! |
| Eftersom alla bilar med McPherson är begåvade med en castervinkel kommer toe-in förändras vid ihopfjädring. Bak går det inte att ställa toe-in på E30. Detta gör att däcken kommer slitas relativt snabbt. Faktum är att felaktigt toe-värde sliter betydligt hårdare på däcken än negativ camber. Allting inom rimliga gränser såklart! | |
PowerPad |
Men HUR kan toe-in förändras? Kan nån vänlig själ förklara? Tack för alla svar! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det räcker med att du kommer emot en trottarkant lite hårt så ändras toein-ut.Bjoerks förklaring är tillräcklig bra för att man ska förstå. Det går inte att ställa toein med en bil som varit upplyft utan att köra den så fjädringen kommer i rätt läge först.Har provat åtskilliga varianter men det har varit den enda som funkat. Lämna in bilen så att de får ställa framvagnen det är en liten kostnad ca 400-600 kr ( betalade det för 4hjulsmätning på min V740) med tanke på att däcken håller betydligt längre.De kan slitas ut på några hundra mil med fel toe in. MVH Hasso |
| PowerPad: McPherson-benen sitter alltid vinklade i förhållande till hjulen. När bilens fjädrar komprimeras förändras således spårvidden. Eftersom längden på bilens styrstag är konstant kommer toe-värdet att ändras. Hoppas Du förstår hur jag menar! | |
|
Hmmmm..... Så ni menar att alla som sänker bilen kommer att slita ut sina däck på några hundra mil. Hmmmmm........ Det måste ju finnas en lösning....... |
|
| Jag har sänkt min ca 35mm. Jag har faktiskt inte märkt av något speciellt slitage på de 300 sommar-mil jag kört sedan dess. Bilen var inne på framvagnsinställning i onsdags. Det enda som går att ställa in på den är toe-in. Min hade ett toe-in på 1,2 grader. Det skulle ligga på 0,19grader.... Inte undra på att den slingrade sig. Detta på grund av ett styrväxelbyte för en månad sedan.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.