|
|
|
|---|---|
|
Länge har jag avsett att uppgradera Business RDS-radion i min E38 till en med TMC-mottagare. Nu har jag äntligen fått detta klart efter en massa krångel med att skaffa rätt mottagare och kan dela med mig av resultatet. Professional RDS-radion har som man kanske kan vänta sig en massa roliga funktioner som business saknar men dessutom låter den oväntat klart bättre med bl.a. bättre lyster i diskanten. Har CD-växlaren inkopplad analogt till radion. Dessutom har jag nu en massa kul symboler på kartan i Navin precis som avsikten var. En uppgradering som rekommenderas! Det är för övrigt äkta "Plug 'n Pray" :) och allt fungerade direkt. | |
|
Jag har professional DSP systemet, men vet inte om jag då även har professional RDS, och isåfall vilka funktioner den tillför ;-) Skulle du kunna förklara lite kort vad TMC är, och vilka symboler du menar tillkommer på navi-kartan? Mvh. /Kjell |
|
|
I korthet är TMC digital trafikinformation som sänds m.h.a. RDS och som används av Navi'n för att välja bästa rutt enligt trafikförhållandena. Se: ftp://ftp.rds.org.uk/pub/acrobat/episode/topic7.pdf för mera info. Symbolarna är för vägarbeten, trafikolyckor och annat likaknde som stör trafiken. Mycket händigt att ha. :) I ärlighetens namn vet jag inte hur man identifierar Professional RDS från Business RDS annat än genom att se på burken och den är ju en smula krånglig att komma åt. Iofs så finns det ju lite kännetecken i hur den fungerar: * Bas och diskant ställs in separat för varje signalkälla * FMD mode som håller en lista på alla RDS-sändande radiostationer som man kan bläddra i med rattknapparna * m.fl. kuligheter Har man dessa har man RDS professional. Min bil hade Top-Hifi professional innan jag började med den men bara en Business RDS så man kan ju undra hur benämningarna är funtade. RDS Professional finns både med och utan TMC och de utan bör vara rejält mycket billigare än de med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.