AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.043

Vattenpumpshaveri på 318i 2001 (E46)

På vägen hem idag havererade vattenpumpen utan minsta förvarning, lagret skar vilket resulterade i att drivremmen hoppade av. Mitt på motorvägen tändes varningslampan för batteriet, och samtidigt märkte jag i backspegeln att det kom ut en massa vitt rök. Saktade ner på en gång och då märkte jag att bilen hade blivit väldigt tungstyrd, hydrauliken hade lagt av. Precis när jag fått stopp på bilen tändes varningslampan för låg kylvätske nivå oxå. Väl ute vid motorrrmmet såg jag att drivremmen inte var på plats, men den var hel. Då gick misstankarna direkt till vattenpumpen. En snabb undersökning visade att pumphjulet satt väldigt löst och rullager på plastskyddet under motorn bekräftade mina misstankar. Det var bara ringa efter bärgning till verkstan. Nu var det lördag och de hade stängt, så bilen får stå kvar tills på måndag morgon.

Nu tänkte jag förbreda mig för det värsta. Jag undrar om nån kan hjälpa mig i förväg på vilka delar som måste bytas, förutom vattenpumpen förstås. Kan andra delar så som termostaten eller packningar ha tagit skada. Behöver remmen bytas trots att den verkar hel. Motorn hann inte bli överhettad. Och den har aldrig blivit för varm tidigare, så det har inte varit nån fel på termostaten förut. Jag har dock behövt fylla på kylarvätska 2 gånger under senaste halvåret, vilket jag misstänker kan ha berott på läckande vattenpump.

Det känns som att man måste lite koll på dessa saker innan man pratar med verkstan. I forumet har jag kunnat läsa att man kan komma undam med bara byte av vattenpump plus jobb för ca 100 spänn och andra som har fått byta en hel del och notan hamat på 8000.

Tack för all hjälp jag kan få innan jag ska verkstan.
Jag missade visst en 1:a i min fråga. Byta av vattenpump + jobb ca 1100 spänn, inte 100 sänn. Det är väl det jag önskar att det skulle kosta.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I mitt fall så var det ett välkänd fenomen att termostaten hade kvalitetsproblem, och därför böt jag för att slippa glöta med vatten en gång till, termostathus byts av samma anledning 90% smygläcker vid återmontaget och kan då ge allvarliga skador om motorn överhettas pga luft i systemet som kommer in vid läckage.
Det finns två 318 motorer 2001 en M43 och en N42, M43 är den som har en vattenpump lika som Sexorna och även ett plasttermostathus med inbyggd termostat som är en vanlig felkälla, pga termostaten lossnar när plasten ger upp efter tidens tand och ger då icke tätande termostat och låg motortemp.
Så det är ju en smaksak om man vill byta, det är ju inga dyra delar direkt ca 450 kr för termostat/hus.
Men visst det blir ju en extradebitering för den kostnaden, men det finns samordning i deras beräkning med vattenpumspbyte i deras kund program (KSD) om dom gör som det ska göras.??. Skruva bort termsotaten och skruva dit en ny när vatten, mm redan är ur tar inte mer än max 10 minuter i tillägstid är min uppskattning och då har jag lagt till dubbelt (5 min)
, men tar ca 0,60 minuter vid enbart byte enligt mitt verkstadsberäkningsprogram pump+ termostat 1.55H
Remmen ska bytas om den kommit i kontakt med glykol, det är nödvändigt.
N42 2,0 motor har en helt annan vattenpump och termostat där vatten och servopump sitter ihop dvs ingen likhet alls med M43 och och övriga M52/M54.
Det kan ju även vara så att plasthjulet är skadat ?? som i mitt fall, där jag fick köpa ett nytt sånt också.
Det bästa är ju att inte lämna bilen till en BMWverkstad som i snitt debiterar dubbelt upp per timme mot en icke auktoriserad, där sparar men tusenlappar. Jobbet är elimäntärt och enkelt.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.