|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon som vet hur länge BMW kommer att hjälpa till med klonket i bakaxlarna på BMW M3 E46. Det är ju minst sagt dyrt att byta detta själv när nu deras Goodwill behagar upphöra. Fick mig några skrämmande siffror på bara vad arbetet kan kosta.... :-( | |
| På BMW sa de till mig att det ska låta så på de här bilarna så jag vet inte om det går att fixa | |
|
Har hört lite ang. klonket på E46 M3 när man kör i tex en rondell. Det ska tydligen vara den avancerade diffen som har fått fel olja på verkstad. Vet ej om det är samma klonk TWR menar. |
|
|
En bekant till mig fick det fixad på sin 01, dock var det en av de första import bilarna så om det gick på garantin eller inte?? |
|
|
Klonket i drivlinan som kan höras vid växlingar och när man snabbt släpper av på gasen beror på konstruktionen och de kraftigare delarna som ska hålla för de mycket större krafterna i drivlinan och hårdare bussningar i bakaxeln och är alltså inget fel. Däremot så kan man ibland höra ett gnisslande oljud ifrån diffen i snäva svängar i låg fart och dettta kan oftast avhjälpas med en ny special olja för E46 M3 diffen. Denna åtgärd finns beskriven i en service aktion och bytet av oljan har hittills varit kostnadsfritt. Att många diffar har gått sönder beror till 90% på att BMW verkstäderna har använt fel olja vid inkörnings servicen efter 200 mil. Många BMW verkstäder verkar tyvärr inte ha koll på att en limited slipp differential kräver en helt annan olja än de andra modellerna med vanliga diffar. Ifrån fabrik så är det Castrol SAF-XJ i diffen som är en API 75-140W GL5 olja med friction modifiers för limited slip differentialer och special oljan för E46 M3 innehåller ännu mer friction modifiers och har en annan formula som även gör att temperaturen sjunker. 83 22 1 467 993 Differential oil SAF-XJ (1 ltr) 83 22 2 282 583 Differential oil E46 M3 (3 x 0.5 ltr) /RS2 |
|
| Ojdå, du verkar verkar påläst!! Personligen tycker jag väl att köper man en M3a för kanske 350000kr så ska den banne mej inte klonka i bakaxeln!! Till och med min gamla 96 är ju helt tyst.. Snarare är det nog så att axlarna faktiskt inte håller måttet för gasglada förare!!! | |
|
Peddo, Alla E46 M3 har det här karakteristisk klonk ljudet i drivlinan även som helt nya ifrån fabrik så det blir nog svårt att hitta någon utan. :-) Men man lär sig att vara mjukare och mer bestämd i sin körning för att man undviker detta. Så blanda inte ihop detta med de andra diff problemen som jag beskrev ovan. Men beroende på hur man hanterar och kör sin bil så kan man säkert köra sönder det mesta. /RS2 |
|
| Provade en "nästan ny" M3, och blev vettskrämd över klonk/skrapljud vid pådrag rakt fram. Skrapljud också när man svängde mycket stillsamt. Den bilen åkte jag mycket sakta och försiktigt tillbaka med (total testkörning 400 m), bilen testades och inbytet gick tillbaka (någon ledsen där ute...?). Just den bilen var den första svenska av senaste faceliften som hade gått snabbturne mellan biltidningarna... bakaxeln kan bevisligen gå sönder trots rätt olja & service och sk "riktiga bilförare"! | |
|
RS2: ang inkörnings sewrvicen efter 200 mil, gäller den bara M3:orna?? mvh evers |
|
|
evers: tror att det även gäller M5 E39 men inga andra förutom M bilarna. |
|
| okej, tack starre | |
|
Jag har oturligt nog hört de skrapande ljudet, men jag har bara hört det en gång, sen försvan det. "Jag har aldrig hört något klonkande".. Det var när jag precis startat bilen å sakta rullade iväg. Jag har servat bilen för ca 20 mil sedan och då bytte de bakaxelolja, det var i Nyköping, på Proauto kan de ha hält i fel olja? Varför hörde jag bara ljudet en gång? Vad ska jag göra? Mvh |
|
|
Endast BMW har den nya diff oljan som ska användas. 83 22 2 282 583 Differential oil E46 M3 (3 x 0.5 ltr) /RS2 |
|
|
Även min M Coupe hade detta ljud. Men det låter mindre i M3:an dock. MVH Patrik |
|
|
RS2 Det Proauto är en BMW verkstad men kan de hält i fel olja ändå? Jag lyssnade mer noggrant igår, det låter som ett burrande ljud vid fullt rattutslag åt båda hållen, i väldigt låg fart. Det burrande ljutet uppstår endast när man gasar, inte när man rullar och då menar jag i exakt samma låga fart.Detta ljud försvinner efter att man kört några mil, väldigt underligt. MVH |
|
|
Schwein, Låter som det typiska ljudet som avhjälps med den nya diff oljan. Du får väl fråga vad det var för olja som de hällde på vid servicen. Tyvärr har många bakaxlar gått sönder på E46 M3 pga fel olja vid service. Mvh, /RS2 |
|
| Exakt hur mycket olja ska det vara i bakaxeln? Jag har 1.5 liter men läste någonstans att det ska vara 1.7 liter, någon som vet? | |
|
Hej, när Bmw bytte på min så gick det knappt 3 flaskor.....0.5 l i varje....man fyller ju på tills det rinner ut:-) Mvh Peter |
|
|
Lämnade bilen på service och fick fel olja även då jag påpekade att jag ville ha den dyra oljan (auktoriserad BMW verkstad inte BMW). Det började låta, jag körde tillbaks och dem bytte till en bättre. Det blev inte helt bra. Köpte den dyra oljan på BMW och bytte den själv. Nu låter det inget. Till slut kommer man vara tvungen vara med vid servicen för att se vad dem gör. Tackar alla i denna tråd och på Autopower då den hjälpt mig extremt mycket. TACK! |
|
|
Man blir ju mörkrädd när sådana här fel finns på en bil av M3:s dignitet. Uselt! Hur står sig Audi RS4 i jämnförelse? |
|
|
Kan väl säga att en stor del av klonket beror på dåliga länkarmsbussningar också. //Stefux |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.