AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.144

Tappar kraft oregelbundet.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Upptäckte förra veckan att bilen gick mycket ojämnt vid Cruise Control inkopplad, den liksom tappar effekt för ett ögonblick, för att i nästa skjuta i väg rejält.
Detta fenomen visar sig nu även utan Cruise Control, vid full gas så händer inte mycket (går på halva motorn?) för att en tiondel senare kasta in all cylindrarna!
Jag upplever inte detta som att bilen misständer...snarare att det är ett glapp av något slag, någonstans. som gör att några cylindrar kopplas i från i ett oregelbundet uppdykande mönster.

Några ideér?

Mvh
Skalman
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Skalman, kom du någonsin på vad det var?
Undrar för jag har ett liknande problem med min e32..

Mvh
David.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Med AC frånkopplad så vart gången bättre.
(för lite kylmedia i systemet).
Efter påfyllning klar förbättring.

Bytte också bränslepump och relä vilket ytterligare förbättrade gången.

Dock så upplever jag fortfarande en viss "oballans " mellan spjällmotorerna?
vilket yttrar sig i att det är mycket svårt att med lätt gaspådrag smyga i väg vid tex rödljus. dvs 1 cyl rad reagerar före den andra. i höga hastigheter märks inget.

Jag plockade ut lmm sensorerna och rengjorde dessa med en omedelbar förbättring som följd, dock höll det bara en vecka sedan var problemet tillbaks igen.
Nu hjälper inte regörning av sensorna heller vilket skulle betyda att lmm är väck?

Mvh
Skalman
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Vad händer om du försöker köra bilen med lmm urkopplade?
Om jag har fattat rätt så borde den köra nödprogrammet då...

Borde vara ett relativt simpelt test, jag är långt ifrån någon expert dock (=entusiastisk amatör)
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
om jag kopplar ur lmm och bilen går in i nödprogram så säger det inte så mycket om problemet, annat än att motorn gått in i just nödprogrammet.

lmm skall gå att "mäta upp" med multimeter, tänkte försöka hitta lite matnyttigt här på forumet om detta.

kan tillägga att om jag "bootar om" boxarna så går bilen bra en kortare sträcka (1-5 mil) där jag upplever att det är "sync". sedan återkommer problemet.
kan ju vara så att någon av boxarna ät väck?...eller?

Paap?......vad tror du? (e38 750)

Mvh
Skalman
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
skalman, är det det här du letar efter?

Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Japp...precis! fann samma info alldeles nyss, men tack ändå!

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.