|
|
|
|---|---|
|
jag tänker sätta extarspridare och vill inte att dom ska vara på/av utan ta pulserna som orginalspridarna får, finns det något sätt att få dom pulserna på extraspridarna oxå? om man kunde ta å bygga en liten försätkare så att orginalboxen inte behöver slita ihjäl sig...har hört att den går varm om man driver fler spridare med den! tänkte väl ha 4 st spridare och dela upp dom på två tryckvakter, en på 0,1 och en på 0,25-0,3. tips någon? har en kompis som är expert på elektronik så han kan knåpa ihop eventuella komponenter. OCH NEJ, JAG TÄNKER INTE KÖRA MED ANNAT SPRUT SOM TEX, SMT6 ELLER MS =) ///JOhan | |
|
Sätt dit större spridare och mappa ifall de går med ditt bränsle-system.. Kostar inte många kronor sätt dit saab 9000 Turbo spridare räcker till gott och väl om du mappar riktigt och inte ska ladda som fanken men läste innan att du inte skulle ladda så mycke (har jag för mig). Annars får du pilla lite me luftmängmätaren och köpa en Ställbar-BTR. Inte lönt att pilla me en massa extraspridare ifall du ska koppla dom till pulser osv. |
|
|
Hmm, jag vette fan va jag har för bränslesystem. en 535 -86 vad har den? :P jag kan tänka mig att spänna upp lmm och skaffa en ställbar bränsletrycksregulator, men jag vill veta om det går att få de rätta pulserna så man kan styra x-spridarna, bara som en kul grej ///JOhan |
|
| Ta sigalen från originalspridarna. | |
|
Jaha du ville bara göra de som ett litet experiment ursäkta mig då feltolkade jag de du skrev.. Men 535 går att chippa så du kan mappa den om du vill. Mvh jeppe |
|
|
Jonhny: det kan man ju, men det är inte att rekomendera att driva spridarna på den signalen oxå då man bränner boxen som styr allt...det blir för hård last! JAg vill veta hur man bygger nån liten förstärkare som orkar driva 4 st spridare till! kan ju inte vara så svårt heller... om jag ska skaffa en progressiv btr, vad tycker ni jag ska ha då? en 1:1,2 1:1,4 ? jag ska ju bara ladda lite (<0,5) tacksam för svar ///JOhan |
|
|
Vad jag menar är: Ifall du har en elektronikexpert till hjälp så ritar han upp en liten förstärkare på fyra minuter. Förstärkaren ska bara ta signal (10mA är ingen belastning alls.) från originalspridarna och dra dina nya spridare. Sen kan du koppla in förstärkaren med ett/flera relä som dras av tryckvakten/erna. Eller göra det med transistorer. Eftersom såna komponenter inte är särskilt dyra så bör du kunna bygga en förstärkare i fyra steg (tryckvakter) för nån enstaka hundring. Det är absolut inget konstigt och jag har kört med det själv. Iofs med mappsensor, det är ännu enklare med tryckvakter. |
|
|
okej, men hur skulle en typisk förstärkare se ut då? ingen som kan rita ihop ett litet kopplingsschema eller dylikt? ska jag ta signalen från en av spridarna bara, paralellkoppla den med signalsladdarna till förstärkarna eller ska jag gå längre bak i kedjan så att säga? vad blir bäst? "så bör du kunna bygga en förstärkare i fyra steg (tryckvakter)" vad menar du med den meningen? jag kopplar inte riktigt :) Sen kan du koppla in förstärkaren med ett/flera relä som dras av tryckvakten/erna. Eller göra det med transistorer." den förstår jag inte heller riktigt vad ska reläerna göra? eller transistorerna? förklara gärna vad en transistors och reläs uppgift är då jag aldrig riktigt greppat det... det vore snällt för då kanske jag förstår det du skrev tidigare Jonhny ///JOhan |
|
|
Det är nog enklast att du mailar mig så kan jag skicka en liten ritning och förklaring. Har ingenstans att lägga ut det på nätet. jonathan.norman@telia.com |
|
|
att du inte sätter ihop bilen och provar och se om du behöver extra soppa kanske går att spänna ihop din org. BTR.... I o m att du inte ska ladda nåt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.