|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver räkna lite på kompressionen till min motor, jag har ingen lös topp att kolla på och skulle behöva hjälp med att ta reda på hur stor volym det är i förbränningsrummen. Någon som har data på det eller har en lös topp att mäta på? | |
|
I Sommras mätte jag till 48cc i förbrännings rummen, OM JAG INTE misstar mig nu, var ju ett tag seedan nu. Kan vara ute och cyckla. - Så forska lite mera. "blao is the name of the game!" |
|
|
Häpp....... Du delar den totala volymen med kompen minus ett så får du head CC... Tror jag!! //Jesper |
|
|
Som jag ser det så går det inte räkna ut teoretiskt eftersom jag inte vet volymen på utrymmet i kolven. För det är väl likadana topplock i kat (8.8:1) som icke kat (9.7:1)? JTP: 48 låter rimligt, tackar! |
|
|
När jag räknade med 48cc, eller vad det nu var kan ha diffat på någon pytte siffra minns inte 100000% så fick jag 8.8:1 då jag avrundade uppåt på någon hundra del. "blao is the name of the game!" |
|
|
Jag är fan osäker nu när jag sitter och funderar. Någon fler måste ju ha gjort det? Kan itne tänka mig att jag minns fel på en dc eller något sådan :D "blao is the name of the game!" |
|
|
räknar man på 9.7 i komp så får man 47.7 ccm per cylinder Men jag vet inte om jag vågar lita på detta då det känns som att kolvarna är en stor felkälla... Kolvarna jag har tänkt använda har enbart en försänkning så det är lätt att räkna ut kompet om jaga bara kunde mäta upp förbränningsrummsvolymen i toppen. |
|
|
vilken motor har du förresten? |
|
|
Hmm, jo det stämmer jag tänkte mig inte riktigt för... Formeln är nog rätt... Men man får ut förbränningsvolymen... Den totala.... Inkluderat kolvens volym... //Jesper |
|
|
fulingbusen: Det var en 325 ix - 88. Skall snart upp med motorn ur nya tillskottet för motor arbete. Kan mäta 10000% då, om du inte hunnigt klura ut det rätta svaret ännu ;) "blao is the name of the game!" |
|
|
Jag lyfter inte av min topp än på ett tag (förhoppningsvis) så det vore kanon om du kunde kolla det åt mig då |
|
|
Japp, det är väll inte så jätte långt borta. Ska bygga grenrör först. Ialla fall måtta ut och punkta.. :) - Märker väll här om du hittat eller om jag ska kolla.. "blao is the name of the game!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.