|
|
|
|---|---|
|
Tja Ja, dessa pulsair rör. upprostade som vanligt. med "grenrörs läkage" som följd. Rent mekaniskt sett är det ju enkelt att plugga. Men hur blir avgasvärdena efter detta ingrepp? Bilen i fråga är en 85:a Mvh //M(arkus) | |
|
Koloxidhalten på tomgång påverkas inte, däremot kan bilen underkännas om systemet är satt ur funktion... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hmm, Pluggat, räknas nog som urfunktion... får testa att löda ihop orginal rören då. Mvh //M(arkus) |
|
|
Jag har alltid haft pluggat puls-air system i volvon p.g.a. sämre gång, och kopplade alltid in det inför besiktningen förr i tiden. Har t.om. fått låna verktyg någon gång när jag glömt det för att få igenom bilen :) Något av avgasvärdena går upp något, tror det är CO halten, men min höll sig lätt under gränsvärdena ändå. För ett par år sedan kollade dom inte systemet och jag frågade besviket varför (jag hade ju bemödat mig att koppla in eländet). Svaret var att dom helt enkelt slutat kolla det... har väl hunnit besikta ytterligare 2 ggr efter det tror jag med pluggat system. Givetvis med blankt protokoll! Så jag tror det är lugnt nu för tiden! |
|
|
Någon funktionskontroll görs inte (och har aldrig gjorts) på Puls-airsystemet, däremot bedömer man systemets möjlighet att fungera. Syns det att systemet är ur funktion ska detta anmärkas på. Likadant när det gäller EGR-systemet, där gjordes dock en funktionskontroll fram till för ett par år sedan, nu görs även där bara en bedömning av systemets möjlighet att fungera... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Oj sorry, trodde att puls-air var samma som EGR, men när jag tänker efter var kanske puls-air efterträdaren till EGR? Det var EGR jag pratade om.. på min -83ans volvo. Eländigt system som fick motorn att gå orent främst på låga varv. Får väl en massa gammel avgaser tillbaks... Ska kanske inte märkas om allt är juste däremot antar jag. |
|
|
Puls-air (Ska öka förbränningen genom att tillsätta syre i de oförbrända avgaseran. Personligen tror jag bara man "späder" ut avgaserna med ren luft) på en volvo är de två "klockorna" som sitter längst fram tillhöger på motorn, två rör går ner från dessa soch sitter mot toppen vid vaje avgasport. På Bmw sitter det skruvat rak ner i grenröret. Egr (avgas återvinning) sitter under insuget och är kopplat mellan nedersta delen på grenröret och insuget. Mvh //M(arkus) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.