|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jeg kan inte la være å tenke på skillnadene på en s50 og en s54 motor.. Er det nån som har testat en S54 M Roadster/Coupe, eller E46 M3 som kan gi lite info? Karaktär? Ljud? Prestanda? Burde man byta upp sig om några år kanskje!?? :) | |
|
Hmm, svårt att säga. Har inte testat någon S54 i Z3- utförande, men motorn skiljer sig i karaktären i M3 naturligtvis (343hk) men tror inte skillnaden är stor i M- Z3 (325hk). Ljudmässigt är nog största skillnaden kan jag tänka mig eftersom S54:an har ett hårdare, raspigare avgasljud som S50 saknar. Är själv inte sugen på att byta eftersom det innebär ett steg emot nyare "moderna" bilar. M Z3 är en unik bil idag med S50 motorn. Moderna bilar kommer med större motorer men samtidigt med allt större elektronisk hjärna och assistans. Konsekvensen bli att bilarna bli snabbare, men också lättare att behärska. För mig är det roligare att då ha kvar en bil som inte erbjuder den lyxen utan lämnar prestandan till föraren. Det finns helt enkelt få bilar idag som erbjuder så stor motor i så liten bil, med så mycket ansvar.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| Man er jo lite småsugen på en E46 M3.. men inte för om några år, och då er det jo manga andra biler at välja mellan også.. nya e90 har jo varit ute et tag då, så e46 ser kanskje gammal ut.. :) | |
| har inte Emm byt sin M3 S50 mot M coupe S54 ? | |
|
Andra halvan är iallafall rätt. Emm har en M Coupe S54, men jag har ingen aning om vad han hade innan, förutom att det var en svart BMW med svart skinn!! :-) /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
| Jag hade en E46 S54 -02 tidigare men bytte till en Z3 S54 -02 (se gärna projekttråden på Länk :-). -- sticker ut hakan lite och undrar om inte detta är en av de allra vassaste M Coupéerna utan fusk (läs: överladdning ;-)..? | |
|
vadå fusk, nu ska vär även nya 330 komma med turbo så även herrarna i Munchen har tänkt om i frågan. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
| Hmmm, kommer verkligen BMW med turbo på sina vanliga bensindrivna motorer? Är det inte bara de dieseldrivna motorerna som har turbo/dubbelturbo (raka sexor på 2.5, 3.0 och 3.5 liter samt en vinkelåtta på 4.0 liter) -- eller har jag helt missat något? Jag tror annars att en liten direktinsprutad och högvarvig motor lämnar betydligt bättre prestanda/förbrukning än en stor överladdad lågvarvig motor (åtminstone Audi verkar ju nu vara på väg att lämna överladdning framöver och följa i BMWs hjulspår, medan MB verkar fortsätta på den inslagna vägen med stora motorer och överladdning både i form av turbo och kompressor). Hur som helst, "fusk" skrev jag lite med glimten i ögat... ;-) | |
|
tror inte 330 kommer med turbo, var har du läst det? Emm: din bil är riktigt vass! |
|
|
Emm: tror du har rätt gällande 3- serien. Har däremot hört att även våra vänner på Mercedes och då framförallt AMG inför framtida motorer kommer avvika ifrån kompressorer och följa BMW:S och andras vägval. I alla fall för bensinare.. Hur länge dröjer det tills hybrid- motorerna kommer däremot, det undrar jag.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
MatroxMGA: Tack för komplimangen -- du får gärna komma och klämma och kika lite på bilen på kommande Z-träffar (Stockholm). |
|
|
Emm: Finns det verkligen en 3.5 liter diesel i programmet?? 535d som vad jag vet är den enda modellen som slutar på -35d har en motor på 2933cc vilket faktiskt är mindre än 530d som har 2993cc. Det rör sig nämligen återigen om en modellbeteckning som "passar" bättre då den är försedd med dubbelturbo.. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
MatroxMGA: Kom just på att du väl är skåning och inte stockholmare och att det skulle bli långt att köra för att vara med på en Z-träff här uppe... :-) Brasklapp: Läste just följande på ams-sajten: "Nästa överraskning för den quattrojubilerande VIP-publiken var RS4, som visades för första gången. Efter behandling i Audis trimsmedja quattro GmbH har familjebilen spänt musklerna rejält: under huven sitter en 4,2-liters V8 som ger 420 hästar - utan turbo. I stället har quattrotrimmarna satsat på varvtal: rödmarkeringen ligger änd uppe vid 8.250 r/min. Max vrid är 430 Nm vid 5.500 varv, men 90 procent finns att hämta mellan 2.250 och 7.600 r/min. Motorn matas med direktinsprutningstekniken FSI vilken ger låg förbrukning trots höga prestanda. RS4 accelererar 0 - 100 km/h på 4,8 sekunder och 200 nås efter 16,6 sekunder. Toppfarten begränsas elektroniskt till 250 km/h. Mycket av karossen och chassit hos RS4 är av aluminium för att spara vikt, och resultatet är ett vikt-effektförhållande på 3,93 kg per hästkraft - en extremt siffra för en femsitsig bil med full åkkomfort. RS4 ska börja säljas efter sommaren." Nya RS4 har alltså hela 420 hk utan turbo och är jämnsnabb med E60 M5 (500 hk) upp till 100 km/tim! Det lär bli mycket svettigt för kommande E90 M3 att slå, vi får nog räkna med att RS4:an faktiskt blir vassare än M3:an (i acc-prestanda, vid bankörning tror jag däremot M3:an fortfarande kommer att dra det längsta strået...). |
|
|
Nya dieselmotorerna till 7-serien är förresten; 730d i grunden samma motor som 530d fast omarbetad till 231hk (som en viss Z4) och 520Nm och 4423cc stora V8'an på imponerande 300hk/700Nm.. V8-dieseln i en Z4 vore ju bara för ballt... Sportbil med Diesel som dessutom rör på sig. Med en 7-stegad SMG-låda så kör den ifrån det mesta.. :-) /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Varför skulle M3'an bli vassare på banan?? Audi har ju funkat strålande på bana, speciellt om det är lite lite blött tack vare 4-hjulsdriften..?? Givetvis hoppas jag på att M3'an blir den värre av de två på alla sätt då jag avskyr Audi men jag tror inte riktigt på det. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
| BMW är nog ännu stråt vassare på t.ex. styrgeometri, viktfördelning, chassitrigonometri, hjälpmedelselektronik m.m., och jag tror faktiskt inte att RS4 trots ca 20 hk mer(?) ochpermanent fyrhjulsdrift klår M3:an på t.ex. Nürburgring -- fast det är givetvis bara en tam gissning... | |
|
Kan nog tänka mig att båda blir fruktansvärt kompetenta bilar.. Frågan är, vill man egentligen ha en RS4? Var finns laddningen, spänningen och känslan? Har förvisso aldrig kört en RS4, men Audi av idag ger mig ingt tillbaka. Finns inte riktigt någon känslodialog helt enkelt.. Väldigt fina bilar, imponerande teknik och kvalitet, men på något sätt blir jag inte fascinerad ändå.. Vad som gör mig lite oroad är de nyare provkörningar av både M5 och 3- serien. Kommentarer som oftast inte syns i BMW sammanhang ser jag allt oftare, såsom att bilen är otroligt kompetent men den väcker inga känslor eller "talar" med föraren som BMW:s ska.. Håller BMW på att bli en Audi helt enkelt? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Mbolo: Fasansfulla tanke!! /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.