|
|
|
|---|---|
|
Lite svårt att formulera rubriken. Söker efter nya fälgar och däck till bilen. Försöker hitta något som skulle kunna bli så optimalt som möjligt. Alltså inte bäst på allt men med en hög komfort på dom flesta områden. Bra grepp inte stenhårda osv osv. Tar gärna emot tips och synpunkter. /Jörgen 16" Fördel/nackdel/däckdimension 17" - - - 18" - - - 19" - - - Gärna egna erfarenheter.................. | |
|
Du skriver inte till vilken bil det gäller. Min rekommendation är att hålla sig till originaldimension om bra egenskaper önskas. Köp riktiga kvalitetsdäck. Välj klassning efter körstil. En vanlig dimension till BMW är 205/60-15. I Denna dimension finns allt från riktiga komfortdäck till mer sportiga dito. Stora fälgar med lövtunna däck ger inga fördelar. Styrskärpan ökas med tunna däck men bilen blir inte snabbare genom svängarna. Listan kan sedan göras lång med nackdelar när det gäller stora fälgar. |
|
bustorp |
Håller med bjoerck. BMW har lagt ner miljoner mark på att bygga så optimalt som tänkas kan vad gäller förhållandena mellan vägegenskaper/komfort/ ev.utseende. Vad du än gör för förändringar så kommer något att försämras när/om något annat förbättras. Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Upp till 16" kan man nog säga att det blir "bättre", men efter det är det mest utseendet som blir snyggare. Visst blir vägkänslan lite bättre, men skillnaden i verklig väghållning är mindre än det känns som. Nackdelarna med tunna däck har redan nämnts, utöver det kan man lägga att dessa däck är både dyrare och slits betydligt snabbare.... Men vissa är givetvis lite fåfänga och vill ha snyggare hjul (lägre profil). Nu erkänner jag att jag själv är fåfäng när det gäller bilen och har sneglat på 17", men faktiskt kommit fram till att 16" är det optimala valet för mina körförhållanden/önskemål på däckens egenskaper. Så lite beroende på vilken bil det är till, är mina förslag: 205/55/16 eller 205/60/16 Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Johan B: Vad blir bättre upp till 16"? Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Kanske var lite otydlig: sidogreppet i undanmanöver, körkänslan mm. Skillnaden i komfort (buller och stötighet) och slitagetålighet är ganska liten mot 15"-däck. Givetvis får man ännu bättre känsla/sidogrepp med ännu större hjul/lägre profil, men då får man göra avkall på ganska mycket komfort och slitagetålighet! Jag har funnit att det är kompromissen som passar mina behov bäst. Andra kanske prioriterar andra saker än jag, och kommer därför troligen fram till ett annat alternativ... De flesta moderna bilarna av lite större modell, brukar numer ha 16"-fälgar från fabriken... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Känns som om att det jag "befarade" tyvärr stämmer. Att behålla orginal storleken kanske är det bästa. Kör en 540 sedan med 16" och 225x?. Min fundering började med att jag överväger att sätta nya vinterdäck på nuvarande alufälgar och ev. ge mig ut på den stora begagnatmarknaden och leta efter en ny sommar uppsättningen. Upplever dock att en majoritet av begagnat fälgarna ligger på 17". |
|
|
I Bilsports test för något år sen kom dom fram till att 17" var den bästa storleken när dom jämförde olika fälgstorlekar med tanke på acc och bankörning. |
|
|
Skall försöka hitta testet. Klart intressant. Blir garanterat ingen bankörning, men iallafall. Danke |
|
|
Om man ser till prestanda spelar fälgens tyngd enormt stor roll. Och oftast brukar ju större fälgar väga mer. BMW 525i 24v -90 |
|
| En fördel med stora fälgar är att de rymmer stora bromsar. | |
| Gordon: Eftersom vi har samma kvalisort på bilar så kan jag rekommendera 17 tum som jag är mycket nöjd med. Hade tidigare en 528-97 med 16 tum som jag också var nöjd med. Men jag tycker nog inte att jag tappat så mycket komfort med 17 som är ett bra mellanting. Och jag är lite av komfortknutte. Har dock 8J runt om och funderar på 9J bak (vilket också finns med i instruktionsboken). Men här är jag osäker på om det spårar för mycket. | |
| Kan väl tillägga att det var 18 tum på 528 (när jag köpte den) koch det var en komfortkatastrof, även om vägkänslan var mäktig. Bytet till 16 tum var en fröjd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.