AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.235

Dålig värme i 525 TDS?

Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Min TDS -93 ger dålig värme. Om utetempen ligger kring noll går temp. mätaren bara upp till gränsen mellan kall o normal. Kör man fort stiger tempen något. Är det normalt för en TDS eller är det något fel, tex på termostaten? Bilen är tysksåld, skiljer det något på värmepaketen mot en svensksåld? Har hört att det kan vara svårt att avlufta, samt att det skall finnas en särskild sirkulationspump för värmesystemet?

Kör så det ryker
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Byt termostat..vad gäller luft så behöver du inte bry dig påfyllningen sitter högre än motorn..inget är annorlunda på värmepaketet
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Byt termostat!

Man måste visst lufta efter termostatbyte, annars finns det risk för luftfickor.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Dieseln är inte likadan som bensinaren bara hälla i vatten och låta den stå och bli varm sen är det klart fyll på lite om det behövs
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Oki, har själv ingen erfarenhet av dieseln.

Men vad skiljer, uppbyggnaden måste vara liknande med kylare, termostat, värmepaket och vattenpump?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jo men påfyllning sitter på torpedvägg och sitter högre än motorn..kylaren har inte heller någon luftskruv som bensinmodellen...några bensinare har visst samma tror det är 535
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Stämmer bra det GTO säger. Dieseln behöver man ej lufta och 535 har samma uppbyggnad på expansionskärlet som dieseln. Men 535 måste man lufta.

/Per
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Har fått smma problem med min tds dålig värme i kupen,bilen gick varm idag strax före röda,har legat mitt i jämt förut, kände på kylarslangarna övre va het den undre från termostaten va iskall,plockade ur termostaten o rengjorde den kokade den i vatten men den öppnade inte förräns vid ca 90 grader ?? står 80 grader på termostaten.Monterade i den igen men fortfarande samma problem. Har tidigare haft olja i expansionkärlet men efter urspolning och BarLeak försvann oljan,har jag otur är det väl toppackning eller sprucken topp.Ska prova byta vattenpump samt termostat imorgon bara att hoppas eller någon kanske har lite ideer.Tilläggas kan att när jag monterat tillbaks termostaten o stod på tomgång med locket till expansionsk.. av bubblade det rejält i burken nivån pendlade hela tiden.????
Hohoho!
Tydligen har det börjat dyka upp mer och mer värmeproblem på dessa stackare och i julas hade jag samma problem, vilket visade sig vara pumpen.
Det där jäkla plasthjulet hade fastnat och gått sönder, höll inte på att få ut det på ett sansat vis...
Efter ett vattenpumpsbyte blev allting jättefint!

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Skruvat hela dagen men min pump verkar vara i kanon slag,men jag spolade ur kylsystemet med högtryck o det gjorde susen så länge,bytte också locket till expansionskärlet kanon sen detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.