|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger, fungerar sk. injection cleaners och vågar man använda det på en 10 år gammal bil med 20k mil på mätaren? Tänkte mest för att rensa eventuellt skitiga/halvt igensatta spridare?? man är ju mest orolig för att nån riktig skitkocka i bränslesystemet ska lossna å sätta helt stopp. | |
| kör i lite diesel ist å spara lite dineros | |
|
Jag skulle nog satsa på REDLINEs injection cleaner. Har du kloggnings problem kommer du att märka skillnad! Glöm STP, det är bara skräp. Lycka till, - H U M A N R A G E - |
|
| FUNKAR INTE! Bara plocka ner och byta lr rengöra dina spridare i ultraljdstvätt... | |
|
Håller inte med "kovo"! Hade ojämn/vandrande tomgång i min 320i -88, hällde i en flaska "K-I Akut". Efter en 7-8mils vanlig körning var problemet borta. Innan dess fick jag åxå rådet att plocka ur spridarna för rengöring/byte:-) Det skadar ju i alla fall inte att försöka - ekonomiskt är det ju en hyfsat stor skillnad... /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
|
Har man tur KAN det fungera med insprutningsrengöring på flaska! Jag skulle också rekommendera Redline oils SI-1 för en dryg hundring. Dock har STP en bra produkt som är lika bra som SI-1 (kanske t om bättre rening) och det är deras silverfärgade flaska Complete fuel system cleaner. Men den kostar ca 150kr.... Om det bara är lite allmän uppsmörjning av spridarna man vill åt, går det bra med en till två kapsyler tvåtaktsolja i en tank bensin. Gör ingen skada i motor/katalysator och är klart billigaste alternativet! Om spridarna är riktigt igenguckade, behövs oftast ultraljudsrengöring. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Redlines alternativ, som verkar vara bäst, var hittar man den?? Mekonomen?? | |
|
Redline bör finnas på Mekonomen. STP hittar man t.ex. på OKQ8. Jag har provat ca 3 flaskor (3 tankar) med Redline och har inte märkt någon skillnad överhuvudtaget. Jag måste skicka in mina spridare på en ultraljudstvätt för att de ska bli bra. Och ett tillägg till Johan B:s tips. Om man ska hälla i tvåtaktsolja, så häll ENDAST i olja från utombordsmotorer, vanlig "mopedolja" sätter igen spridare... /Per |
|
| Hur vet man egentligen att spridarna är dåliga? svajande tomgång? ojämn gång? bensinlukt vid start?? | |
|
hur ofta kan man hålla i en/två kapsyler två takts olja ? har en e30 från 86 med sexa |
|
|
I princip varje gång om man vill....men man vinner inte något på att slå i olja så ofta! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ATF-olja går finfint att rengöra insprutare med, men det skall vara rejält typ 1 liter/full tank som sen körs tom. Är dock kanske inte så bra för nyare bilar med lamda o kat...men för gamla 70/80-talare som stått o vilat många år med gammal bensin i systemet funkar det klockrent! | |
| Det är ju bara att pröva men den erefarenhet utav dessa "mirakelmedel" som jag har skaffat mig, Har bara varit negativt, med tråkiga resultat, problemen återkommer alltid efter några mil... | |
|
kovo- Har du verkligen testat redline då? Vill inte låta som en försäljare men... :) - H U M A N R A G E - |
|
lurch |
Ett högst ovetenskapligt test av Red Line Sl-1 på min BMW 520 -95 visar på klar förbättring. Jag har använt en g-krafts-logg-app till min Nokia N900 och tagit ut ett glidande medeltal för g-kraften under acceleration från 50 km/h på treans växel upp till ca 6000 rpm. Röd kurva är före och grön är efter att ha kört igenom 60 liter soppa med en flaska Sl-1. Kurvan visar på både bättre och jämnare acceleration. Men som sagt, högst ovetenskaplingt. Dock intressant tycker jag! :) Länk |
|
Min m52b25 gick/går lite ojämt på låga varv och det blev helt klart bättre av en flaska stp injection cleaner. Nu tror jag dock att vanosen är det som bidrar med mest ojämn gång? kanske är bra att rengöra spridarna på riktigt med? brukar spridarna vara igensatta efter 20000mil? |
|
| Håller med Johan B, tvåtaktsolja är perfekt för att hålla spridare och bränslepump i perfekt skick ,har under femton år och tre bilar ,en Saab ,E34 525 och E39 525 pytsat i 2dl tvåtaktsolja i en full tank två gånger per år ,jag har aldrig haft några problem med varken spridare eller bränslepump,Saaben kördes i 32000mil ,E34an 30000 mil E39 13000 mil,alla med perfekta avgasvärden vid besiktningarna, fick tipset om tvåtaktsoljan av den förra generationens bilmekaniker. | |
|
Jag kan också lägga en röst på 2-taktsoljan. 1% i en kvarts tank fick min gamla 735 att kännas lite friskare första gången jag gjorde det. Att 2T-oljan för landfordon skulle sätta igen spridare mm tycker jag låter tveksamt om man inte låter bilen stå i nått år eller så utan kör upp soppan. Men jag är ingen expert på området. //Magnus |
|
|
Har provat diverse akutrengöringar och dom har alltid funkat,även Biltemas! Dom innehåller typ samma verksamma ämne allihopa,nämligen fotogen! |
|
|
Jag har en E34 518 31000mil med M43 motor som jag har kört 100 mil på ca70l 2tankningar efter varandra, sedan hällde jag i STP injectioncleaner körde 100mil fick i 67l, om STP är skräp, om jag häller i redline sänker jag förbrukningen ytterligare? 628csi |
|
|
Rengöringsvätskor(fotogen) rengör munstycken, när munstyckena är rena så är det ingen mening med att slösa pengar på dylikt! STP,Redline eller Biltema spelar inte så stor roll. Samma verksamma ämne iallafall. Däremot så är det lägre koncentration i Biltemas.72% I STP är det typ 97-100% . Redline har jag glömt. Borde stå på flaskan. Vad Biltemas resterande innehåll är vet jag inte. Men faktum kvarstår att huvudsakliga ingrediensen är fotogen.... Bränsleförbrukningen sänks bäst genom att lätta på pedalen. 528 E39 110km/h på GPSen farthållare Månkarbo -sthlm 0.65L/mil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.