AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
978

Nödprogram för adaptiva automatlådorna? Blinkande display.

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Idag hände något mycket märkligt...
Bilen i fråga är min 540iAT -94 med den adaptiva lådan.
Efter att ha kört bilen varm (ca. 10 min.) så tittar jag ner i instrumenten för att se att allt såg bra ut. Ser då att D i växelvals displayen blinkar till för att 5 sekunder senare slockna helt. Bilen slutar sen att driva i läget D,3,2 och 1. När bilen minskat i fart märker jag att den driver up till 30km/t. sen varvar den bara. Stänger av bilen ca. 10 min. Startar bilen och ser igen att D blinkar oregelbundet i instrumenthuset. Det spelar ingen roll om jag är i läge A eller S. Efter omstart, går bilen som den ska i alla farter, men som sagt växelvalsdisplayen blinkar oregelbundet. Kan lådan ha gått in i något slags nödprogram? Tror inte detta har med kulorna att göra. Vad tror ni? Känner någon igen symptomen?

- H U M A N R A G E -
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
det låter inte som det dä kulorna...Kan bara gissa att datorn fått fnatt. Har du kört i slask? eller blött underlag? Kan vara fukt som trängt in någon stans och orsakar problem?! ta bort minuspolen från batteriet och låt den stå en liten stund och sen sätt tillbka den och starta bilen, det var min tips bara! Hur är det med strömmen på bilen? Laddar den som den ska? batteriet är ok?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Allt annat funkar. Inga elfel med nåt!
Jag hade precis tvättat bilen en timme innan... inte underifrån dock!
Kom och funderade på en sak som hade hänt en kille på forumet i touringklubben. Han hade tydligen fått in vatten i färthållar databoxen som i sin tur hade kruxat till växel lådan elektroniskt. Han hade fått in vattnet från en dåligt monterad sidoblinkers. Jag kollade detta och satte fast mina egna så inte detta skulle inträffa... Får väl ta en sväng till garaget och riva för att titta igen då... :(

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det var vatten i de förbannade data boxarna till farthållaren igen! Fattar det inte! Vart kommer vattnet ifrån. Det var ialla fall inte från sidoblinkersen. Där satt allt som det skulle och var torrt och fint! Någon som varit med om detta förut? Vattnet rinner in längs kabelstammarna in i boxen men vart kommer det in?

- H U M A N R A G E -
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Vart sitter databoxarna till farthållaren? Kan dom verkligen göra så att växellådan flippar ur?
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
veåtta-
De sitter nere vid din vänstra fot bakom högtalar panelen, under alla kabelhärvor.

Kan tänka mig att farthållaren måste ha någon form av koll på vilken växel som är i. Tror det kan vara sambandet.

Nu funkar bilen klockrent efter lite högtrycks luft i kontakterna. Men igen:

VART KOMMER VATTNET IN IFRÅN? Mäkta irriterande!

- H U M A N R A G E -
Föresten Dandelue, tvättade du din bil vid statiol Järva krog igår runt tre tiden? Såg en Svart 540 touring där, fast den hade iof vita blinkers bak.

Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Nej, men jag åkte förbi till korvmojjen lite längre bort på gatan roligt nog runt den tiden! :) Jag har inga vita baklampor, mina är helt röda. Måste ha varit någon annan. Hur såg du att det var en 540 du tittade på?

- H U M A N R A G E -
Den va schyst, den hade angeleyes lysena med klarglas, vit blinkers bak som sagt, diamantsvart till färgen. Lite synd att han skulle maskin tvätta den bara :)

Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Hmmm. Jag har bara Xenon på min . Inga angel eyes heller. Hade den orginal fronten eller var det 540 märket du tog den på?

- H U M A N R A G E -
Nope orginal front..

Länk
rsarits
Går inte dräneringen från takluckan ner genom fränre sidostolparna?
Det kan ju vara något sådant
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
gör det? Hmmm. Det kan förklara en del. Via nåt rör eller nåt? Jag har de dubbla luckorna...

- H U M A N R A G E -
Jo, det kan ju vara stopp där med massa löv och sånt. Pröva med lite tryckluft kanske?

Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har nu kollat att dräneringen funkar som den ska, och det gör den. Blåste ur den med tryckluft och hällde vatten i hålen för att se vart det tog vägen. Kollade också om vattnet från dräneringen var det som kom ned till databoxarna, men det var fortfarande torrt efter gårdagens torkprogram... Nu vet jag faktiskt inte varför vattnet kommer ner dit överhuvudtaget eftersom till och med gummi plopparna från blinkersen sitter fint. Förslag?

- H U M A N R A G E -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.