|
|
|
|---|---|
|
Funkar dom bra? Nått speciellt med dom? För/nack delar? /T | |
TobbeBMW |
Tror säkert att dom funkar bra, en kompis till mej har en 325:a med automat, han är helnöjd. Säger att han inte ska ha manuell igen. Jag vet inget speciellt med automat förutom att själva "kryckan" är så hiskeligt ful, det står ju "Gubbe" över hela bilen om man har automat (men det är min uppfattning) För/nackdelar finns ju en del :-) fördelen är väl den att du slipper växla och motorn går alltid efter "rätt" varvtal, det ser ju automaten till, även om du kör sportigt. ingen risk för övervarvning mao. nackdelarna är desto fler (tycker jag) Du måste ta extra väl hand om lådan, olje/filterbyte efter specifikationerna, är dyrt och inget man kanske gör själv om man inte är duktig mek. OM lådan skulle ta skada och du behöver reparation eller en ny så blir det MYCKET dyrare, (iaf enligt min kompis) Han hade kollat säger han och en vanlig manuell låda kostade runt 5000:- på skroten medan en likvärdig för honom skulle kosta run 20.000:- (jag vet inte om hans låda är något speciell men jag tyckte det var dyrt) Kort sagt, automat är nog bra om du VILL ha det och om man tar hand om den på rätt sätt. |
|
helt klart är bilen roligare att köra men manuell. 18500 mil med min automat, inga problem alls. jag e kanon nöjd. precis som TobbeBMW:s kompis så blir det svårt att övertyga mig till en manuell. Daniel |
|
|
Ja du jag var och provkörde en 328ia 97á helt kanon hade man bara haft slantarna så hade jag nog köpt den på stört Bimmer |
|
|
Manuell kontra automat är väl mest en fråga om vad man själv vill ha, och hur man använder bilen. För den som kör mycket i stadstrafik är det ju skönt med automat, om man kör mycket landsväg och/eller har en 'aktiv' körstil är det manuell som gäller. Just 328:an är väl som bil betraktat åt det sportigare hållet, så automatlåda känns lite fel för biltypen - å andra sidan är 2,8-litersmotorn väldigt lyckad ihop med en automatlåda, eftersom den är råstark men inte riktigt lika 'varvig' som de flesta andra BMW-sexor. Fördelar med automat är väl annars, förutom bekvämligheten, att motor och transmission slits mindre och att det inte finns någon koppling som kan 'ta slut'. Nackdelarna är högre bränsleförbrukning, sämre prestanda, sämre kontroll i halka och att underhåll och eventuella reparationer på lådan blir dyrare. /// Gunnar E. |
|
|
prestanda det vete tusan om jag kan hålla med om det .. jag tycker att den jag körde drog iväg bra så det räcker sen har du i allafall den jag körde antispinn, vinterläge, sen får man faktiskt anpassa hastighet efter väglag men visst är man en person som vill leka så då skall man ha en manuell men nej i den motorklassen tycker jag att det helt klart skall vara automat men men smaken är som baken och den är ju delad tur är väl det Bimmer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.