|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej vinkeltolvor! Har två typer av ventilbrickor ... d v s de s.k distanserna som ligger på ventilskaftet och som vipparmen trycker på. På den ena motorn är de märkta med ett R och på den andra med ett M. Enligt vad jag kunnat mäta mig fram till är de identiska. Varför olika märkning? Är det bara olika underleverantörer? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... en fråga té: Varför är det så viktigt att ställa in kedjesträckaren på 6 mm resp 5 mm - det senare på bilar med sporrhjul - spel. Finns ju inget sådant krav på exvis en M30:ia? MVH /// Paap R |
|
Hej mästarmekaren! I ETK har artikelnumret bytts två gånger, med brytpunkt 1989-02-01 och 1990-09-25. Kanske någon ledtråd? Men vart har Wadel tagit vägen? Han har säkert koll på detta... Tre månader sedan senaste inlägg: Länk Har du bytt ut toppen med glapp i ventilstyrningen, eller vad gjorde du åt det? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag saknar också Wadel! Så här skriver han "Slutat helt med forumet pga. för mycket knäppgökar och förståsigpåare." Det skulle vara trevligt om vissa knäppgökar kunde dämpa ner sig lite! Vixit, dum vixit, laetus |
|
svardska |
Jag vet inte om jag gör rätt mot Wadel nu! men i alla fall så har han gjort en "svardska" med sin fina E38á! Med andra ord en vurpa med rullning, så han är väl kanske lite "matt" och fundersam just nu kan jag tänka mig! Du får skälla ut mig Wadel om du tycker att jag är en skvallerkärring" MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
... jo Erik, jag har nu kontrollerat 10:ans ringar och monterat "nya" toppar med bara halva "ventilstyrningsglappet" och nyslipade ventiler. I närtid kommer den att springa igång ..... får vi hoppas. Har inte läst detta med att wadel dragit sig ur men väl märkt det. Vi måste unisont inbjuda honom igen. Saknar wadel. Vet om hans "tur i oturen grej" härförleden. Tur att allt trots allt gick bra. Finns hur många E38:or som helst men bara EN wadel. MVH /// Paap R - vet ni förresten att M70:ians kammaxellagerbockar är numrerade 1,2,3,4,5,6,7 med nr 7:an på cyl 6 vilket är okej men sedan börjar det med nr 7 på cyl 7 o s v ner till nr 1 på cyl 12 vilket verkar en aning ologiskt för mig i a f. Jag hade 1:an på cyl 1 resp cyl 7 varvid vä cyl.bankens oljerör kom att bli ca 2 mm för kort ..... tog en tid innan jag kom på det ty först tänkte man: "vá fanken har toppen blivit längre ... o s v". - sedan så kan man inte ta lagerbockar från olika toppar utan de är "toppvis" arborrade ..... tog också litet tid att komma på... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.