|
|
|
|---|---|
|
Bytte i veckan höger bensinmängdsgivare i min 540-98. Det visade sig att bägge kablarna som mäter motståndet i givaren hade gått av inuti bensintanken. Vad händer om dessa råkar komma i kontakt med varandra? En mätspänning ligger ju hela tiden på och borde ju i så fall kunna orsaka en gnista. Jag inser att en gnista under bensinytan inte är farlig, men om det händer ovanför ytan? Dessutom satt kablarna löst till bränslepumpen (som sitter nedsänkt i bensinen). Detta borde också kunna ge en gnista? Om det exploderar, går trycket nedåt eller upp i kupén? Är det någon som förstår sig på detta? Slettenmark | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja risken är minimal kan man nog säga, det är ingen "+ spänning" som är i givaren utan en manöverjord över ett variabelt motstånd, så givaren "mäter" motståndet till jord och omvandlar detta till referens för mätaren. ///MVH Hasso Länk |
|
Av ngn outgrundlig anledning blir jag alltid lika imponerad av Hasso´s inlägg. trodde jag kunde mkt om bilar men får nog omvärdera... Mvh, Magnus. |
|
Paap Reeder |
Slettenmark! ... du kan vara lugn. Ser man på hur kolen i min förpump i tanken gnistrar - som ett tomtebloss - borde man få hjärtsnörp ......men bensin vill ha en blandning på 1:14 för att riktigt komma på G. Så den lilla gnista som din givare kan åstadkomma är helt ofarlig i en mättad blandning. Men står den uppallad några år på en bilskrot så måste ju blandningen till slut bli reaktiv vartefter bensinen dunstar ...... det kanske poffar mycket på gamla bilskrotar? MVH /// Paap R |
|
Paap - du borde vara orolig om det är som du skriver! Det går visst att få explosiv blandning i en nästan tom tank. Även om 1:13.5 är idealet så tänder det i ett duktigt intervall runt. Det var allmänt känt bland bombpiloterna under kriget att tankarna rann på ditvägen och exploderade på hemvägen om nån sköt på en. Och fråga gärna någon svetsare om han vill ge sig på er tank utan att vattenfylla den först? Om tanken smäller kommer kraften att ge sig av i den riktning som ger minst motstånd. Sannolikt kommer tanken att spricka i fogarna om den är i plåt eller i någon/några anslutningar om den är i plast. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
ta tex en jeep dunk ställ den på bordet eller nått och tänd på så ska du se vad som händer... brinner som en tändsticka lungt och fint. mycket man får lära sig då man tar intyg för ADR transport av farligt gods |
|
|
jag skulle inte vara speciellt orolig. Som Hasso skrev tidigare så har du ingen egentlig tändkälla,och bensinångorna i tanken är nog ganska överkarburerade(för feta för att tända). |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Personligen föredrar jag värmeljus på bordet, men det är klart bor man med kallortstillägg så får man väl ta till Jeepdunkar. ///MVH Hasso Länk |
| =) | |
|
Tack för alla begåvade svar och funderingar kring detta! Känner mig lugnad! Men om man kör med nästan tom tank, kan man då anta att det inte är luft i tanken, utan som Calle Cumulus skriver, att det är mestadels bensinångor som gör blandningen överkarburerad? Min största oro vad gäller tändkälla, är att kabelskon till bensinpumpen sitter så löst. Och till pumpen går det hyfsat med ström. Detta borde kunna ge rejäl gnista om kabeln lossnar och går emot jord i tanken... Slettenmark |
|
|
kan du inte byta ut kabelskon då ? annars har jag ett jättebra tips,byt till en dieselbil,då kan du vara helt lugn. |
|
|
He He blir bara imponerad av era svar...man får sig en glad skratt.. MvH Bmw 4-ever |
|
Paap Reeder |
... jag lovar: förpumpen drivs av en vanlig elmotor med rotor och kol mot en kollektor. Med 5-10 liter i tanken kommer detta tomtebloss att ligga ca 2-3 cm över bensinytan. .... hittintills har allt gått bra. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.