AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.011

Sportdämpare med originalfjädrar?

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Funderar på om det är möjligt att byta sportfjädrarna mot originalfjädrar och behålla sportdämparna. Funkar detta? Mest nyfiken. Tycker nämligen att bilen är väldigt stum med sänkningsfjädrar och sportdämpare. Kommer den att upplevas mjukare med originalfjädrar? Kommer dämparna ta stryk?
em
339
emhå
525i -88
Det skall gå alldeles utmärkt. Det som brukar utmärka sportdämpare är att de brukar vara lite kortare för att motverka genomslag vid sänkning men originalfjädrar på sportdämpare bör inte vara ngt problem. Borde bli mjukare då sänkfjädrar alltid är hårdare...
Mvh, Magnus.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Funkar kommer det väl göra, men komforten kommer bli mycket sämre. Dämparna kommer att slå igenom... Köp istället nya sportfjädrar.
Paap Reeder
... dämpare och fjäder är ett par typ "hand i handske".
Visst man kan köra med aviga tumvantar men det blir litet knepigt att pilla upp en bra skriv- eller körstil.
MVH /// Paap R
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Klart det funkar, kanske inte optimalt om du med sportdämpare menar dämpare med kortare slaglängd men:
Bilsteins Sport är standard längd men med en hårdare sättning o passar utmärkt med standardfjäder.
Har du dämpare med kortare slaglängd kommer arbetsområdet i drag/rebound att ligga lite fel, med resultat att dämparen kan gå ut helt i yttersta topp under extrema situationer.....

Men att dämparen skulle slå igenom är mindre troligt......, finns inget som talar för det, dämparen har samma bottenläge men med en standardfjäders arbetsområde (högre!).
Isåfall skulle en standarddämpare slå igenom ännu tidigare, då sportdämparen har hårdare setup/sättning i karaktären.

Men bästa är förstås saker som är utvecklade tillsammans, det kommer man inte ifrån......
Ac-schnitcher fjäd. med Ac-s/bilstein dämp, eller Eibach med Bilstein Sprint är bra lösningar.

///Magnus
Magnus,

Sist jag kollade så använde AC Schnitzer SACHS- stötdämpare, inte Bilstein.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
em
339
emhå
525i -88
Varför skulle saker utvecklade tillsammans fungera bättre än ngt annat? På en viss bil med de sakerna monterade tillsammans, ja men hur stor chans är det att du läser om tester gjorda med schnitzer-fjädrar och koni-dämpare? Vakna...
Påståendet ang. att dämparna skulle slå igenom skulle jag vilja ha en föklaring på...
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Saken är som så att det sitter en tämligen ny uppsättning bilsten sprintdämpare med H&R 30/10 sänkfjädrar på bilen. Och detta är väldigt stumt. Om man gungar på framskärmen så rär sig bilen i princip ingenting, för att ge en bild av stumheten. Visst är det fint på slingriga och SLÄTA vägar, men allt för ofta tycker jag att det slår lite väl hårt när man kör i gropar och på små kanter.

Och efter som att dämparna är alldeles nya(2000 mil) så tänker jag inte köpa nya. Att däremot byta fjädrarna är ju ingen ekonomisk undergång så därför undrar jag hur det skulle funka. Det behöver inte nödvändit vis vara originalfjädrar man sätter på. Ett par lite ljukare sportfjädrar hade också varit ok.

Att man skulle få genomslag med en mjukare fjäder verkar ju helt osannolikt. Problemat som jag förstår det är om ytterläget på en fjukare fjäder normalt sett är längre ut än vad sprintdämparen är lång. Är sprintdämparen kortare än originaldäpare? Och på vilket sätt skulle köregenskaperna påverkas med mjukare fjädrar?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
AC-Schnitzer använder visst Bilstein, kan så vara att dom även kör Sachs på vissa modeller, det säger jag inte emot, men Bilstein har använder dom bestämt.
Har själv sett o även haft på egna bilar AC/Bilstein från AC! ,men skit samma......

För att det ska fungera till 100% så bör sakerna vara gjorda med spec. efter varann, dämparens karaktär/setup o fjäderns konstant inkl progressivitet skall helst stämma överrens med den bilen allt ska sitta på, för att då få en så bra kompromiss som möjligt är det bästa att ta saker som är utveklade tillsammans.
En eibach-fjäder t.ex är mjukare än många andra sänksatser, ändå har du utmärkt stabilitet o kursförändring med bibehållen liten krängning trots förvånande bra komfort, alla som provat vet vad jag pratar om, andra kan testa en bil med detta först o uttala sig sen......

Ang. genomslag!, varför skulle så bli fallet, ge gärna en beskrivning av varför.........

Frapp: Med sådana dämpare o fjädrar får du en ganska styv o hård fjädring, och att gunga bilen över framskärmen brukar resulter i minemal rörelse, detta är dock inget sätt du kan testa sakerna på igentligen, men rörelsen stillastående blir liten.

En Bilstein Sprint har kortare slaglängd än original/sport, den har anpassat arbetsområde för kortare/hårdare progressiva fjädrar.
Och 2000 mil är inget som ska ge dämparen sämre egenskaper på, man räknar 6-8000 mil på en sådan dämpare, dom har kortare livslängd därför att kolven arbetar inom ett mindre område och ska dämpa en högre kraft!

Prova anntingen med en Eibach-fjädersats eller så en M-tekniksats tillsammans med dina Bilstein Sprint, men räkna med en hård dämpning o inte standardsetupens komfort-gung!

Med en standardfjäder får du högre förspänning på fjädern vid utfjädrat läge eftersom fjädern är längre, och höjden blir original, medans dämparen område ligger lägre, blir inte helt bra men det kommer att fungera.
Mjukare fjäder ger mer krängning o en längre fjädringsväg (ökad komfort, men dämparen har högre setup i tryck o drag vilket kan ge styvare egenskaper, ofta har en Bilstein sport (som är för standardfjäder) och Bilstein Sprint (som är för kortare fjäder) samma setup o tröghet i bump/rebound, alltså samma värden men med kortare slaglängd.

Jag skulle satsa på Bilstein Sprint o Eibach om sport/komfort önskas, dock inge racebilskänsla.
Och Bilstein Sport o standardfjäder om bättre känsla med bra komfort önskas med bibehållen höjd o fjädringsväg!

///Magnus
Magnus,

Kan mycket väl vara som så att AC-S Använder både Bilstein och Sachsdämpare. Vad jag vill få fram är att det är dessa två märken som är de absolut främsta inom stötdämpare, endast tangerade av Koni.

Själv kör jag med Sachs Performance väghållningssats: Sachs Performance sportdämpare tillsammans med Eibachfjädrar, sänker 35/10. Eftersom produkterna är utvecklade tillsammans och avstämda för varandra så fungerar det naturligtvis perfekt!

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Fråga till magnus:
Så menar du att om jag byter mina H&R mot Eibach fjädrar så kommer bilen att bli mindre stötig och lite mer kofortabel?

Har du någon erfarenhet av kombinationen som jag har i dagsläget (Sprint H&R)? Är H&R jäkligt hårda?

Efter som att dämparna är helt nya nästan, så undrade jag om man kunde byta till en lite mjukare fjäder och få lite högre komfort.

Missförstå mig inte. Jag vill inte ha ett gungande skepp. Men det behöver ju inte kännas som att bilen ska gå i tre delar för att man kör i en liten asfaltsgrop på en 70-väg.

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Frapp: Ja, du kommer troligen att få en bil som är följsammare mot ojämnheter med en mjukare Eibach-fjäder, nu vet jag inte vilken bilmodell du har, men rent generellt är det så!
Alt. BMW M-teknik fjädrar!

KalleH: Jo, visst är Sachs också ett bra stötdämparmärke, precis som Bilstein o Koni, men bäst på marknaden är dom nog inte, då är vi uppe på fullt justerbara dämpare som Öhlinare, JRZ, Proflex, Leda, men med helt andra priser också........
Bilstein finns förövrigt också som justerbara......men dyra!

///Magnus
Alter Schwede
En fråga till emhå eller E21-racing:

Köpte nyligen en Sachs Performance sats (SA 118075) med dämpare och fjädrar som sänker 30mm. Var helnöjd med stuket som bilen hade innan och eftersom det stod i briefet (vilket jag nu i efterhand tror är fel), att bilen var sänkt ca 30mm, så satsade jag på en 30mm sats. Bilen är nu ganska högre än den var förut och fjädrarna borde ha "satt sig" tills nu efter 250mil.

Eftersom kapning verkar vara ett uteslutet alternativ, undrar jag om jag bara kan byta fjädrarna till tex Weitec 45mm,,och fortfarande köra med Sachs dämparna?..Eller kan det vara så att dämparna bara är avstämda för en 30mm sänkning?

Mvh
Magnus,

Det finns "fullt justerbara" dämpare från Sachs också - rena racingapplikationer. Exempelvis så sitter det Sachs Race Engineering- dämpare på Ferraris F1-bil, liksom Fords WRC-bilar. Länk Lite andra priser där också, ja :-)

Alter Schwede,

Du kan utan att riskera att förstöra dämparna byta till 45mm sänkning. Var dock beredd på försämrad komfort.

Mvh,
Kalle
_____
Alter Schwede
Hej Kalle,
tack för infot! Det var skönt att höra..taskig komfort är man nästan van vid höll jag på att säga:-) men tror du det blir avsevärt sämre om jag byter?
Har vintersulor på nu med 195/65/15,,visst känner man lite stötar trots profilen. Med 235/45/17 lär det väl kännas ännu sämre?

Mvh
Alter Schwede,

Svårt att säga. Jag har också Sachs Performancechassie, och tycker att det är väl avvägt mellan komfort/väghållning, om än ganska stötigt, även med 205/65/15. Hade inte velat ha stötigare gång...inte på en "långfärdsbil" åtminstone.

Mvh,
Kalle
_____
hw
Jag är ny i BMW gänget och har köpt en 530, E39 från 2003 med M-paket inkl sportchassi. Fjädringskomforten är det inget större fel
på men utseendemässigt tycker jag att den "sitter på häcken".
Är det OK att byta fjädring bak så att bilen blir lite högre? Vad skall jag ha för fjädrar i så fall? Är det dyrt?

hw

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Nya bakfjädrar borde inte ruinera dig direkt köp på bara. nån tusing skulle jag tippa på
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.