AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.908

Är det svårt att byta airbag -ratt ????

za
5
zappa
328ic -96
Jag har försökt att få bort själva airbagen i mitten av ratten men det sitter som fa....
Sitter den skruvad tro

Nicke
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du bör vara lite försiktig med dylika övningar, om du har lite otur så utlöser du airbagen.
Kontakta en bmw verstad för tips och ev hjälp.
mr-trobbs
stoppp farligt !!! du kan utlösa airbagen!!!
innan du börjar med airbagen du bör koppla den batterit minst 15 minuter!!
det finns 2st torks skruvar bakom ratten du måste låssa dom först sen är det baggis !! men stå inte nära till airbagen sen är det bara en kontakt.
när du kopplar tillbaka ha batterit bort kopplat!!

Obs !!!!!! airbag byte rekommenderar jag inte en oerfaren person.
clr
Jag håller helt med mr-trobbs, jag bytte själv ratt i min MB i helgen och kopplade först ur batteriet.
Därefter väntade jag 1h (lite överdrivet)för det sitter en kondensator i airbagen som håller ström ca. 15 min ifall man kraschar och drabbas av strömavbrott.
Sen var det bara att demontera ratten, sitter torxskuvar på baksidan och med hjälp av muttermaskin fick jag bort centrumskruven.

Men jag måste erkänna att jag var lite nervös när jag monterade dit airbagen igen, det sista jag gjorde var att lägga på pluskabeln men då stod jag på tryggt avtsånd utanför bilen.

/MB nu med skitsnygg träratt och airbag.
mr-trobbs
Eller hur
Mycket spännande under airbag byte ska den smälla eller inte.
Även efter åt, kommer och airbagen utlösa efter demonteringen?
Det har jag upplevt under 2-3 dagar (1 m från ratten under körningen):))))))

vågar du nu då??:))
bmwnisse
Tror som övriga, vänta i 15 - 20 min efter att
minuspolen är bortkopplad.
Det sitter väl med TORX-skruvar bakom rattekrarna
eller dylikt. Förvara "Bagen" i ungefär samma
position som den var monterad. ( Lutad mot en vägg
och i en bunker )
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Airbagkretsen är bara aktiverad när tändningen är påslagen.
Verkstäderna demonterar airbagratt utan att lossa batteriet.Däremot så sitter aldrig nyckeln i tändlåset.
Man ska vara försiktig med kablaget så man inte skadar
det så man orsakar en kortis, likaså den "snurra som kablarna går i. Ratten ska tillbaks i rätt läge också.
Men det är ju bra för "amatören att lossa batteriet
då är man ju 100 % säker.

MVH
Hasso
bmwnisse
Det är 300 meters säkerhetsavstånd på
explosiva saker eller...?
bmwnisse
Det är 300 meters säkerhetsavstånd på
explosiva saker eller...?
za
5
zappa
328ic -96
TACK FÖR ALLA SVAR.
jag ska nog ta det föööööööörsiktigt tror jag .....
Man är ju rädd om syna ho ho....

Nicke
Hmmm...frågeställningen fick mig att minnas en händelse då polarn skulle montera ett slutsteg bakom airbagen i sin VW Polo, han mekade loss airbagen(lite nervös)och fick dit steget. När han sen skulle montera tillbaka airbagen och skulle ansluta kontakten(jättenervös)så kunde jag inte hålla mig utan skrek "PANG" precis när han var till att få i kontakten, om han blev skraj..vad tror ni! När jag gjort det 4 ggr lackade han ur så då vågade jag inte göra det igen, men det gick iallafall bra till slut.
Hej, jag hoppas verkligen ni som bytar ratt med airbag vet vad ni gör!! Jag hoppas verkligen inte att någon "amatör" har varit på min ratt och pillat... inte för att jag vet hur man gör eller så, men är det helt säkert att airbagen utlöser rätt vid eventuell kollision? Jag skulle då inte byta airbag- ratt själv!

Björn Markholm
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
> bmxbjörn

Litar du blind på en mekaniker då? En amatör med rätt instruktioner gör nog ett minst lika bra jobb som en mekare.
Har varit med om både det ena och det andra slarvet på verkstäder.
Värst var nog bilia som inte hade efterdragit hjulbultarna på ett hjul efter vinterdäcksbyte. Såg när jag kom hem, fan va bultarna sitter långt ut.... kunde skruva av dem med fingrarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.