|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Givetvis känner man igen sig. Jag är nog värre än så.. Det skadar aldrig att vara pedant. |
|
|
Visst känner man igen sig. Z3:an blir tokputsad så fort det är minsta smutsfläck på den. Vid varje tvätt tvättar jag även innerskärmarna med en särskild svamp, och sidoblinkers, positionsljus och nummerskyltsbelysning plockas också alltid av och rengörs. När det gäller chassinumret har jag gått ett steg längre: Jag kan samtliga 17 tecken :) /Masten Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Masten: Äh, det trodde jag var standard att kunna hela sitt chnr :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Just när jag tvättat den är jag pedant. Kan åka små små skogsvägar och samhällsvägar för att slippa saltet o vattenpölar. Sen är alltid bilen mer välstädad inuti än hemma. Det säger iofs mer om hur det ser ut här hemma! Har själv räknat ut att jag tvättar bilen oftare än jag diskar hemma sommartid. Men i övrigt är jag inte pedant. Inte alls. Är för lat o okunnig för att vara det. Har flera irritationsfel på bilen. |
|
|
Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Att _du_ är pedant Micke, det vet vi ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Nää, bara noga. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jag var allt annat än pedant innan jag lärde känna Micke O över nätet,nu blänker bilen för det mesta jag låter den inte vara skitig mer än högst 1dag. Vad beträffar dom små felen som har uppkommit under min ägo så försöker jag åtgärda felen ganska omgående. |
|
|
Parham... om dörrnäsan sitter fel i höjdled, går att justera ca 1-2 mm i varje riktning, så uppstår det fenomenet med att man måste ta i lite med dörren... kolla upp det först innan du lämnar in.. mkt enkelt att åtgärda... hade samma problem med min 525.... sitter ju med 2 st torxar... lossa på dem lite och justera tills det känns rätt.... skadar inte att testa... kan spara dig en del pengar.. :-) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Jag känner igen mig ... är oxå oerhört noga, och nästan sjukligt pedant ;) Jag kan inte hjälpa det .. så fort jag ser att bilen blir dammig eller att jag ser en fläck, så måste jag ner till garaget för att tvätta och putsa. Det invändiga är jag lika noga med. Hihi .. jag har fått höra några gånger att jag är överdrivet noga .. en gång, eller ett par gånger faktiskt, har jag fått höra av grannarna när dom gått förbi, att jag nog snart "putsar sönder bilen" ;) För mig är det viktigt att bilen alltid ska vara blank och fin .. sen så är det ju dessutom avkopplande, och ett rent nöje att pyssla om pärlan. Det finns ju knappast något roligare.:-) I mars så ska jag lämna in bilen till Tefcar, för den årliga lackskyddsbehandlingen.:) Synd att man inte kan/vågar ge sig på sånt själv ;) .. men när det kommer till kritan, så är det nog bäst och säkrast att jag överlämnar det åt proffsen. ** Lycka är att se livet genom en solstråle. ** |
|
|
Micke du ÄR pedant! Det är bara att krypa till korset och erkänna. Men jag måste säga att jag tycker det är ganska så kul att Martina har lyckats pricka in den helgen på pappsen har nyputsad bil för året. *S* Hon e go och har timing din dotter! ;) "Bilar som inte driver bak är trasiga!" |
|
| Köra slalom mellan vattenpölar för att inte skvätta ner bilen borde lärars ut på trafikskolan... | |
|
min far säger att jag snart inte kommer ha någon kaross kvar så mycket som jag putsar på den, medans hans saab har ett extra skyddande lager(läs: skit).. jag kommer bli så glad när hans börjar rosta och min fortfarande skiner som solen =) |
|
|
Mugge: skulle du kunna skriva lite mer detaljerat hur man gör? Det här e vad jag fattat hitills...jag tar isär dörren på insidan, sen ska jag hitta nåt som kallas dörrnäsa som går o justera 1-2 mm åt varje håll...och sen ska jag röra lite på den eller? =) tack på förhand "I´ll make him an offer he cant refuse" |
|
|
med e36:an är det pedant! tvättade nog 3 gånger / vecka i somras, sen att det höll ca 500 meter innan man fick damm på den mauritiusblåa lacken spelar inte in ALLS :) :) är sjuktligt pedant, tyvärr inte lika mycket med nuvarande e30...e36an skall säljas till våren och har e30in som bruksbil året runt tills jag blir klar med 02-touringen. Chassinumret för både e36 och e30 sitter i huvudet samt att reservdelskillen på bmw här i stan kan dom också :) visst är man rädd om finbilen, följande regler har jag: ingen aut. tvätt ingen rökning, ätning eller drickning i bilen rena kläder när man färdas i bilen byta olja och filter var 1000e mil, gärna lite innan, endast högkvalitativ olja! byta övriga vätskor och oljor samt delar när det ser rätt helt ut men det kan ju gå sönder :) är riktigt skadad, men trivs enormt bra med det :) dock skall 02:an bli banbil så det är inte planerat med jättehög puts/finish på den, men det mekaniska gås igenom nu under renoveringen så det skall nog funka :) MVH Johan K |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag är värre än Asken idag, det dåliga saltsamvetet när jag passerade saltbilen igår morse som hastigast :) resulterade i två automattvättar (enbart högtryck) idag för att tvätta av det värsta och kunna sova lungt. Varför två. ja den första slutade att spola högtryck på halva huven och en dush mitt på taket :) varvid den torkade på avfettning vax osv, ett membran hade gått så det blev inget tryck, pengen tillbaka och till nästa mack för att tvätta av vad den första åstakommit :)) rent NÄ men i allfall avspolat och det värsta samvetet stillat. tills handtvätten hinns med. ///MVH Hasso Länk |
|
Aldrig automattvätt, undviker vattenpölar. Är bilen nytvättad så undviker jag alla större vägar, möter jag en lastbil så försöker jag hålla så långt till höger som möjligt. (som om det skulle få bilen att bli mindre smutsig). Köper endast originalprylar till bilen. Funderar starkt på att bara använda BMWs bilvårdsprodukter. Är nog rätt pedant, konstigt att det bara gäller bilen. |
|
|
Efter att ha läst här så känns det rätt bra att veta att man inte är ensam:) Mina vänner tror jag är tokig, sambon tvivla till mitt förhållande med bilen och mina kollegor bara skakar på huvudet. Bilen ska tvättas fyra gånger i veckan, speciellt vintertid, Man ska inte köra om saltbilar (hasso... skäms), saker som kanske kan gå sönder snart ska bytas omedelbart, saker som inte har varit bytta på en tid ska ses över och bytas om det inte ser nytt ut, bilen ska inte varvas mer än 2000rpm när den är kall även om det innebär en omväg till motorvägen på 5-6km, inredningen ska dammsugas i samband med tvätt, och på den vägen är det:) Men då vet jag att det är fullt normalt eller åtminstånde naturligt i varje fall :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Känns bra att veta att man inte är ensam... | |
|
sorry att jag inte svarat... jag har ute... kom hem för inte så länge sedan... Dörrnäsan sitter på B-stolpen inte på dörren... det är den som låset tar tag i.. Länk nr 7 på bilden.. om du öppnar fram dörren... tittar på B-stolpen så är det en svart sak som sitter mitt på B-stolpen... den sitter fast med 2 st torxskruvar... lossa på skruvarna utan att ta ut dem.. och justera och dra åt o prova att stänga och öppna går det smidigare? om inte så har du flyttat den åt fel håll. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.