AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.373

Är jag pedant?

Sida 1 av 3
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
Jag tror att minst 80% av alla som kommer läsa det här är likadana som mig...just det..pedanta. När vi tvättar bilen så får det inte finnas miiinsta fläck kvar...när det är regnigt och hela bilen är blöt så undviker vi ändå o köra på vattenpölar, och viktigast av allt...blir det MINSTA felet på vår bil måste det åtgärdas annars kan vi inte sova på natten. Just nu så är det ett fel på min förardörr...att den inte alltid öppnas utan man måste ta i lite (nåt fel på mekanismen), så jag har bokat tid på verkstaden nästa fredag...och jag vet att jag kommer få det jobbigt o sova ett tag...min bil måste vara perfekt.

känner ni igen er?

"I´ll make him an offer he cant refuse"
De där tycker jag som normalt Bmw ägar betéende.

Vissa av oss är betydligt värre än så :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Känner igen en hel del=)

Det där med tvättandet är ett jävla jobb, mår nästan dåligt när bilarna är skitiga och nu på vintern är det omöjligt att hålla rent två bilar, kan inte direkt tvätta dom varje dag. Repor och dörruppslag är dock värre än en skitig bil för dom är lite jobbigare att bli av med.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Japp, känner helt klart igen mig...

Familjen tycker väl att man är lite konstig när man byter BMW-märket på motorkåpan för att det är repigt, men är man pedant så är man :-)

Får ni också en massa pikar om ert bilvårdande? Min pappa hävdar bestämt att BMW:s inte är finare än andra bilar de har bara puts-tokiga ägare....

/Fredrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En pedant med ett vinnande sätt byter allt redan innan det kan tänkas att kanske gå sönder:)
Mvh
Asken
Verkstadens vän #1:))
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Asken menar typ ALLT som inte håller minst 4000 mil till :DD
Körde om saltbilen igår, det får man ångest av, när saltet "blästrar" bilen. Speceillt som bilen var ren innan, är ett minne blott. Varade typ 36 timmar.

///MVH Hasso
Länk
Hummm, jag har ju bilen nyvaxad, torr, varm och tokren i garaget. Hade räknat med bara korta turer den närmsta tiden MEN min dotter löste det problemet.
I morgon ska hon på kalas på annan ort, 5 mil dit, 5 hem och samma resa senare på natten när jag ska hämta henne.
Hoppas verkligen att vägarna är torra som man slipper få ångest bara för att det inte går att tvätta på lördagnatt. GRR tonårsungar!

I övrigt så känner jag igen mig i era beskrivningar utom Asken. Mina dåliga delar klarar bara 2000 mil till. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Hasso: Du är en modig man. Jag ligger hellre på några 100 meters avstånd tills nästa avfart :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Något överdrivet beteende tycker jag...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Wendtan: Det var fullt i högerfilen bakom saltbilen :)) och det kom liksom lite snabbt inpå :)) får väl prova snabbtvätten :DD

///MVH Hasso
Länk
Jag är nog inte tillräckligt noga för att kalla mig pedant. I skrivande stund står 325 riktigt vinter-smutsig i garaget och lider. Har stått så i ett par dagar. Måste bli en tvätt till helgen, det är kylan som har satt stopp för det hittils... usch. Dock har jag aldrig maskintvättat ngn av mina bilar någonsin. När våren kommer på allvar ska det bli lite seriösare bilvård!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jag har lärt mig, att det trots allt handlar om en BIL...

Sakerna du äger, ska inte äga dig.... ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har idag hädat och automattvättat badbollsbussen för att snabbt upptäcka att det är säljadags, jag gillar inte automattvättar:))
Asken
Parham:

Bilen är mera än ett verktyg som tar sig från en punkt till en annan dvs vårda bilen som det skulle vara din bebis. Min M3 var i all fall min bebis:))

Hasso:

Att du vågade köra så nära saltbilen det hade jag aldrig vågat

Tvättar E38:an minst en gång i veckan, senast i lördags, passade på att dammsuga och putsa invändigt inkl vaxa trälisterna, även dörröppningarna fick en omgång med lackskyddet : )
Var imorse tvungen att ta ut bilen i saltet för att sambon skulle ha E30:n, det har varit torra vägar hela veckan men lagom till helgen skulle det saltas.
Skall fixa lite med min Pajero när det blir lite varmare så har jag en egen extrabil.
Borstfria maskintvättar är jag skeptisk till efter mitt besök i hälsingland i julhelgen, då jag besökte den lokala preemmacken, med flagnad stötfångarlist som resultat av en närgången vattenstråle.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Får väl tillägga, att när det handlar om M3:an...så är jag lite löjlig... :-/
li
1.959
liste
535i -89
Skadad som en tok är man och värre lär det bli. Givetvis ska en äkta pedant även kunna de sju sista tecknen i chassinumret i huvudet. :D :D

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
chassinummret sitter inpräntat i huvet sen länge.. Där emot har jag varit lite dålig på att tvätt på sistone, dock aldrig maskintvättat. Det tråkiga är ändå att trösklar och bakkjol börjar se för djävliga ut pga allt stensprut trots att jag har mudflaps både fram och bak...
Me det blir nog en ny front och en omlack på resten till sommaren..

Diesel-räsern
/Rickard
Parham> Jag är semi-pedant.

Jag kan tvätta och vaxa och dona med bilen och undvika vattenpölar så som du beskriver.

Veckan senare kan den få rulla på vägbyggen genom lerpölar och riktigt få vara dyng-skitig ett par veckor... Tycker det är lite rebell att ha gatans skitigaste bil :-)

Pa
213
Parham
BMW 528 -98
kom precis hem från biltvätten hahah....
stog där o gnuggade med sämskskinnet tills det började till o med låta rent...min tjej satt o kollade på mig som att jag inte mådde bra..haha..

ska dra o hjälpa brorsan o köra hem en toyota supra och en EVO 3: a =) =) mkt roligt

mvh

"I´ll make him an offer he cant refuse"
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jag körde 10 mil med min (då) nyinköpta 325, sen var jag tvungen att renovera den :)
Stod inte ut med känslan av icke perfektion...

Aldrig automattvätt
Alltid en tvätt efter varit och kört i saltet
Alltid helsyntetolja
Alltid byta delar i förebyggande syfte

Skadad? Bara förnamnet...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.