AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.721

Ingen solskenshistoria precis..

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag köpte mig för några dar sen min drömbil,
540i 1997 med endast 10 000 ärliga mil på mätarn.
Bilen skulle besiktas senare i vår, men jag ville
få det avklarat sa jag åkte in på bilprovningen i
Sundsvall två dar efter köpet.

Jag kör in bilen och ser en väldigt ung kille
på bilprovningen. Killen verkar extremt ovan, allt
går lite ryckigt, mekaniskt. Spindellederna ok. Lysen etc ok.
Sen ska killen lyfta bilen. Men va gör han! tänker jag.
Han försöker lyfta bilen genom att trycka rakt
i oljetråget. Han lyfter och jag hinner precis stoppa
honom. Han ropar då dit en mer erfaren tekniker.
Denna gången lyfter de upp bilen i några av stagen
i framvagnen som absolut inte ser ut att vara bärande.
Jag säger till dem att nu få ni väl ge er. Till slut så går
bakom motorn och hittar bärande balkar. De lyfter alltså
fram, tar fram stora järnspettet och bänder som galningar
i spindelleder, styrleder etc. Detta var det värsta jag
sett sen typ 80-talet när bilbesiktningen var en välkänd
överförmynderimyndighet som älskade att leka polis.

Men min erfarenhet de senaste kanske 10 åren är ju
en total attitydförändring, tills nu..
Jag står där chockad och ser dessa människor hålla på
och förstöra min nya bil. Jag har dock tur så de lyckas
inte bryta sönder några leder.

De lyfter nu upp bilen bak och tittar, tar fram hackan
och slår hejvilt på ett helt rostfri perfekt underrede.
De hittar inget här heller. Besiktningen slutar med
att de till slut kan hitta en 2:a, svag handbroms
(som jag själv spände efteråt på 1 min). Jag går och
betalar 300:-.

Jag säger bara det, skärpning AB Svensk Bilprovning!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Lämna in din bil för en inspektion hos verkstad för att försäkra dig om att inget tagit skada... har något tagit skada kan det vara bra att veta det direkt, så kan man kräva att få det åtgärdat.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Låter ju inte alls särskilt kul. Själv fick jag skitbra bemötande på besiktningen på Gunnesbo i Lund förra måndagen. Gick igenom utan anmärkning trots att bilen var smutsig ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Jesperado kommer strax att säga det så jag kan lika gärna förekomma honom:) kontakta stationsansvarig och lämna ett klagomål hos denne. Själv hade jag kört till en gds hall eller liknande, lyft bilen och kontrollerat / dokumenterat alla ev skador.

Lycka till med drömbilen också, hade jag fått försäkra (och tanka) en 540 för rimlig peng så hade jag också letat V8:)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Fan helt otroligt! Jag har bara blivit bra bemött på min lokala ASB station... Duktiga "gubbar" där. Kan bilarna dessutom.

/Per
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Det är verkligen en underbar motor. Mycket bättre tryck än vad jag hade trott! Och då har jag ju ändå kört en hel del amerikanskt järn i mina dar..

Ursäkta lite för min upprördhet ovan. Jag tycker ju att bilprovningen till 99.9% fungerar utmärkt. Man blir bara så less att behöva drabbas just av den återstående 0.1 %.......

Svekke
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Tråkigt att det finns sådana ägg till beskitningsmän!
En besiktinigsman berättade för mig att han i början av sin kariär lyft en 911 med några byglar som han sedan glömde ta bort så när de körde av rampen rev de upp två revor i hela bottenplattan, den ägaren var inte så glad och han lär inte göra om samma misstag.

Ibland är det bra med bes oxå.

Min fru och vår då ett åriga dotter körde in med vår dåvarande andrabil (343DL) och när de körde upp på rampen lossnade fjädertallriken fram och fjädern tryckte mot framhjulet, så det blev spanska flaggan på bilen men vilken tur att det hände där och inte på motorvägen men barn i bilen................

Var inne med 523an som gått 17.500 mil i måndags och kom därifrån utan anmärkning trots att varningen för slitna belägg lös.
Fram var de nästan nya och vi kollade beläggen bak tillsammans och konstaderade att de borde bytas vid nästa däckskifte så han skrev inget, kändes bra.
Dessutom provmonterade han dragkroken, det har jag aldrig varit med om tidigare.
Så nu kan man med köra säkert ett år till.

/Fredrik
Trist att du råkade ut för dem då. De blev väl lite stött när de inte fick lyfta i tråget...puckon...
Själv har jag som tur är bara goda erfarenheter av teknikerna på station i Bollnäs där jag besiktigar. Mkt trevliga!
Hoppas du klarade bilen i alla fall..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Nu blir man orolig... ska in o besikta min pärla 4 april!
Ska vaka över dom som en höK!!!

//Niclas

Länk
parolof
Hade en liknande upplevelse med en hundkoja, besmannen lyfte i tråget, jag försökte stoppa honom och sa att motorfästena i skulle hålla, jo det ska dom tåla sa han, men det gjorde dom inte, en 2:a blev, dock kan fästet ha varit dåligt, men man ska väl för f*n inte lyfta en bil i tråget??
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Inte alls kul,
Dom flesta bes. tekniker är duktiga och trevliga på alla sätt men det är hemskt när dom inte är rädda om andras grejer. Har varit med om några småsaker att anmärka på någon gång, dock aldrig nått som du beskriver.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Tråkigt att du har råkat ut för det, har oxå råkat ut för något hemskt. Men som sagt kolla upp så att bilen inte har fått skador efter att de har varit där och lekt fota gärna om det uppkommit skador...

BMW- När du älskar att köra
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Svekke rostskyddet måste ha tagit spö vid den ovarsamma behandlingen tycker man, nog värt att kolla tycker jag!.
Mvh Danne

Endast döda fiskar flyter med strömmen.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Själv fick jag ett klockrent bemötande i valdemarsro i Malmö innan idag när min var inne på besiktning.
Maken till trevlig och hjälpsam person har jag nog inte mött tidigare hos bilprovningen( Tack Nisse).
Tyvärr så slank den inte igenom utan jag fick på f*n över taskig handbroms, åtgärdas imorgon eller så förhoppningsvis.
Det är väl som vanligt här i världen, ibland så har man helt enkelt otur med en del personer.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Säger bara en sak, det lönar sig INTE att åka till en "bättre" sbp som släpper igenom det mesta.

Var i arboga i juni förra året och besiktade Calibran.
Gick igenom utan anmärkning, även fast han slog hammaren rakt genom rambalken bak. Det enda killen säger är: "nja, men jag skriver inte upp det här, det gör ingenting, men om du vill att det ska se snyggt ut så kan du ju kapa bort en bit och svetsa dit ny plåt." Nöjd va ja, och 2 dagar efteråt fick man fast anställning, så då bar det av för att hämta bmw, och calibran ställdes av.

I vintras ställde jag på den igen, åkte 50 mil och tycker bilen lutar lite konstigt. =/
Lyfter upp skiten och ser till min förvåning (och polarnas gapskratt och glåpord mot opel) att HELA fjädern inklusiva fäste har åkt rakt upp genom rambalken bak! Fjädern hänger mao i luften när man står stilla.

Hade jag vetat om detta innan hade jag ju naturligtvis lagt mig under bilen och svetsat dit ny plåt och fjäderfästen, men på bsp så "var det ju ingen fara".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.