|
|
|
|---|---|
|
11 Feb 2005 08:21 BMW 318ci -93 -------------------------------------------------------------------------------- Tjena!! Har en kompis som ska köpa sig en, som rubriken lyder, 318ci... finns det en beteckning med ci föresten? årsmodell -93.... han har fått diagnosen att han ska byta vippor i motorn (ventilerna?).... han kan inte så jättemycket har jag förstått.... dessa skulle då kosta 250:-/st och det är en 16 ventilare... det skulle för han kosta 15000:- för att få dom bytta och för jobbet då... Låter detta rimligt? Kan någon här hitta det billigare? 15000:- tycker jag låter ofantligt dyrt.... detta kanske inte är rätt forum att lägga det i, då får ni flytta runt det.... MVH Christoffer | |
|
Hej! Det måste vara lyftarna som dom menar behöver bytas. Om dom nu kostar 250kr/st så blir det 4000kr och att sen ta 11000kr för jobbet låter orimligt mkt! Jag tycker ni ska ta kontakt med fler verkstäder...Det ska inte behöva kosta mer en nån tusenlapp för jobbet. |
|
|
Om det är en 16v m42 så finns det inga vippor att byta... Konstruktionen på m42 motorn är lika som m50 motorn fast med två cyl mindre alltså inga vippor som trycker på kamarna.... Om det är ventilerna som ska bytas måste toppen bort och då tillkommer det planing av topp och ventilsäterna ska mirafräsas.. Topp packning och nya bultar , packningar till insug + avgas måste köpas....finns hel sotningssats för ca:2000:- och då ingår alla packningar... När insuget ändå är borta så är det lika bra att byta ut alla vakumslangarna oxå dom vill gärna bli torr och spricka sönder Har gjort detta på min m42 motor priset blev för renovering av toppen 9.300:- och då skruvade jag ihop motorn själv....det är inte biligt att renovera en 16v motor .... Lycka till !!! KKR Min bil Länk |
|
|
Hej! Har också gjort detta på min gamla 318iS-93, kalaset gick på 12000 kr hos en kompis kompis...... Men då byttes också allt i toppen typ inkl. jobbet. 16v är dyrt.... rodge dodge Länk |
|
| okej, då kanske det är lugnast då om man lämnar in den och låter någon verkstad göra jobbet.... jag kan tänka mig att göra det, men jag har ingen erfarenhet av BMW-motorer... mest saab, ford och volvo... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.