AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.148

digital tv?

Sida 1 av 2
an
54
anders1971
530IM 2001
Är det ngn som vet om tv:n i bilen kommer att fungera efter omläggningen till digitaltv om ngra år?
jp
80
jperss10
523i -05
Såg i tillbehörskatalogen att det finns en digitaltvmodul att köpa för ca 7000:-!
Den gör så att man kan ta in ca 30 digitala kanaler!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
varför är det en sådan hysteri kring TV i bilen?
jag förstår att man vill ha NAVI men varför vill man se film genom en 6" skärm?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Mugge du är bara avundsjuk:) anders1971 kolla in denna länk Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har man barn i bilen så är tom en ½"-skärm av intresse för de små. Frågan "hur långt är det kvar....." finns inte längre kvar i deras vokabulär, i ställtet är frågan hur många filmer har vi med oss mer aktuell ;). Digital moduler anpassade för BMW finns för ca 400 euro hos tyska detaljhandlare. Kolla på den här länken Länk.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
anders1971:

I de områden som släcks ner först dvs Motala,linköping etc så kommer det inte att fungera. Alternativet kan vara att köpa en liten box som går på 12v som du sen kopplar till aux ing alt scart så vips har du digital bild i din bil
Nya BMW från och med 2005 årsmodell har en kombinerad analog och digital mottagare.

/RS2
RS2:

Men utan boxer kort antar jag?För inte har väl Boxer get sitt ok så snabbt, deras process tar minst 6mån.
Starre,

Nej det finns ingen kortplats utan BMWs lösning är väl mer anpassad för den inhemska tyska samt den engelska marknaden. Pioneers nya digital mottagare till plasma skärmarna tog inga 6 månader att få godkända.

/RS2
RS2:

Nja jag vill nog minnas att det tog runt 6mån att få den godkännd av Boxer, dessutom vet jag att andra tv tillverkare har hållit på sen i höstas för att få sina vanliga Tv app godkända. Några tillverkare försöker går runt det hela med att köpa oem produkter från en redan godkännd tillverkare för att slippa Viacees godkännandet då kanske det tar lite kortare tid. Då den stora flaks halsen är just Viacess och dess bagatler som måste fungera, men dom är i och för sig ett fransk företag:))
Mottagare med kortläsare, även för 12-24V drift lär nog finnas i överflöd så småningom, de finns redan.
Förstår inte riktigt vikten av att ha TV-möjlighet i bilen. Om det är för barnen är det ju filmer/DVD/spel som gäller, TV-tunern stängs ju av när bilen rullar, och hackar man bort denna spärr så blir ändå bilden ytterst instabil under färd vilket barnen knappast accepterar. För det är väl för barnen.... inte skulle ni väl drömma om att distrahera föraren med rörliga bilder under färd??

FP
Folke du bor på fel ställe i landet jag har flimmerfri bild istort sett överallt i samhället med 5mils radie.
Ett stycke Nokia mediamaster är installerat i bilen men då inga digitalamarkbundna sändningar har kommit igån här ännu så körs det analogt än så länge.

MB har haft digitalmotagare i bilarna under ett par år redan.
Kompisens S500lang-03 har digital tv från fabrik.
Här har sänts digitalt sedan ett par år tillbaka men det är inte riktigt relevant att köra tester än. Effekten på sändarna höjs en del och systemet optimeras först när de analoga sändarna släcks ner. Problemen med fasfel, utsläckning av signaler osv vid analoga sändningar ersätts med nya utmaningar som det digitala systemet innebär. Fast åter igen, gäller när fordonet körs, inte vid stillastående.

FP
Starre,

Godkännandet var i alla fall redan klart när de nya Pioneer plasma skärmarna började levereras i höstas. :-)

/RS2
RS2:

Ja det var väl en himmla tur:))men resan ditt tog ett tag enligt min kontakt på pioneer.
svavelvinter
Mugge vem har sagt nåt om 6" skärm?
jag har 2st 15" skärmar bl.a.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kan lungt säga att har man barn i bilen är det en dröm med tv och dvd, själv har jag fyra monitorer men iaf ungarna är som tända ljus i bilen inte ett bråk eller andra fråger som är vi inte framma snart, det fick man annars höra innan man ens hade komit ut ur garaget
Borde nästan vara lag på minst 6 skärmar, ju större desto bättre... Det måste ha hänt nåt drastiskt med barn och bilar de senaste 10-15 åren, minns aldrig att det var SÅ stora problem...))

FP
Ha ha helt rätt Folke vi måste lära oss att klara oss utan allt onödigt.Tror inte ens vi hade radio i mammas Renault 4a i början på 70-talet.
Nog för att det är till 99% jag som glor på tvn i bilen medan gumman handlar samt att jag fuskar och kör med den på om det är sport på tv som idag tex längdåknings VM på väg hem från jobbet kan man ju bara inte missa:))
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Digital TV till BMW original:

RETROFIT KIT SETTOP-BOX DVB-T: 65 5 00 305 565

Står "endast tyskland" men det borde väl fungera i Sverige också?
Men priset är lite väl mycket för min smak, över 8000:- på BMW.
...blir till att shoppa på e-bay. ;-)

/Hammar
hammar:

Jag tror faktiskt att det kan fungera har du mera info om boxen/tillsatsen?

Sökte lite på nätet men fan inget......

Det du inte kommer att kunna se är alla kodade kanaler....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.