AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.574

Våga köpa 740 E38 med EDC?

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag har nu en ruskig bilbytarfeber och har siktet ställt på en E38 740. Jag tänker satsa på någon av de sista årsmodellerna 00 eller 01, de verkar generellet sett vara mycket välutrustade. Har dock hört och läst att EDC-dämpare har en tendens att börja krångla efter ett tag och att de kräver djupa tag i plånboken för att byta. Gäller det även E38:an? Hur länge kan man förvänta sig att EDC-dämparna håller på en E38? Ska man kanske välja en bil med vanliga dämpare istället? Är den någon på forumet med en sen E38 med EDC som kan dela med sig av erfarenheter?

Micke
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej!

Har haft två bumsar med EDC.
535 -91 med 26000 mil på mätaren kändes fortfarande godkännt "tight" med originaldämpare. Elektroniken för Sportläget var dock inte helt pålitlig efter 19000 mil.

E38 750 -97 med EDC och nivåreglering bak har 17000mil är tight och EDC-elektroniken fungerar fortfarande felfritt. fjädrarna bak har en lätt tendens att vara nedhängda. (I synnerhet 750in med sin matchvikt över 2 ton är en mycket trevligare bil med EDC.
Man har stötfri komfort i låg fart och man kan samtidigt "peta näsan" i 240km/h med sportläget i, utan att bilen känns som en gunghäst.

Mitt råd är att välja bilen med EDC. Det är hög kvalitet på dessa dämpare. Skulle inte plånboken orka med ett ev.kommande stötdämparbyte så är ju det ju värsta som kan hända att man måste nedgradera bilen till ett par vanliga dämpare.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har EDC på min -97a, ca 20.000 mil. funkar helt suveränt och är en mycket bra grej.

Den dagen dom lägger av kan man säkerligen köpa något billigare alternativ och plugga EDC systemet.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Sällar mig till hyllingskören för EDC. En helt underbar funktion som jag ofta nyttjar när man vill köra lite "sportigare" (om man nu kan säga att man kan göra det med en Lang;). När det slutar att fungera så kan du ju alltid byta till konventionella dämpare om du tycker att plånboken dräneras allt för mycket. Finns dock någon firma som skall kunna renovera för några tusingar stycket, och det är det klart värt. Kolla bara innan du köper en med EDC att dämparna inte läcker olja på något sätt.
Lycka till!

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
mi
525
mikren-6
Tack för alla svar! Det finns en mycket lockande 740 -00 till salu i Tyskland med sportpaket och EDC-dämpare. Sportpaketet innebär vad jag förstår även sportfjädring? Detta i kombiantion med EDC borde väl inte innebära några direkta komfortförluster samtidigt som möjligheten till mera "inspirerad" körning förbättras.

Bilen är utrustad med ett Innovationspaket. Jag har ännu inte lyckats få reda på vad det paketet innehåller. Någon som vet?

Micke
Scheckheft
Hej
TV/Navi, RDC, PDC, xenon, strålkastarrengöring, back- och sidospeglar automat. avbländbara.

Mvh
Scheckheft

mi
525
mikren-6
Är det PDC både fram och bak på faceliftade E38:an, på samma sätt som för faceliftade E39:an?

Micke
Scheckheft
Hej
PDC fram och bak fanns innan faceliften kom. Så svar ja.

Mvh
Scheckheft

mi
525
mikren-6
Tack Scheckheft!

Du verkar ha koll på läget vad gäller E38!

Micke
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hej hade en 95a 750 med edc den hade 28500mil på mätaren inga problem.

Länk
Hej,

Min E38 750 har EDC+nivåreglering, och jag har nyligen noterat att det börjat läcka vid nivåregleringspackningarna. Det verkar vara detta fel som de flesta som haft EDC problem har fått... Det är ännu ingen fara med läckagemängden, jag har fortfarande inte gjort slut på den första litern med extra servovätska jag köpt, men jag har börjat förbereda mig på att ett byte kommer att behöva göras snarare för än senare...
Har därför kikat lite på priset på dessa dämpare: Mekonomen vill ha 11.600 för 2 st, de säljer även enstaka men jag tror det är lika bra att byta båda samtidigt(?). Detta är nya dämpare, fabrikat Sachs (samma som BMW säljer själva enligt vad jag förstått). Jag har hört att skrotar kan sälja begagnade för 2-3000kr/st, men de jag har ringt och frågat har inte haft några att sälja (har ännu bara ringt 2st). Jag har ännu inte begärt in pris på arbetet, men jag har kollat in lite om jag skulle kunna göra det sjäv, men jag är tveksam... Är det någon som bytt dessa dämpare? Skulle ni isåfall säga att det är ett lämpligt GDS jobb?

Trots detta måste även jag rekommendera EDC, då även jag tycker denna funktion är helt suverän - god komfort för det mesta, styv men stötigare när man så önskar.
Nivåregleringen har jag väl ärligt talat inte direkt märkt så mycket av, men det är väl antagligen mycket bra för då har den nog funkat som avsett ;-)

Mvh. /Kjell
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kjell, som jag skrivit tidigare så går det att renovera EDC dämpare. Har själv sett en länk som visade Sachs har delarna som behövs för enrenovering. Det innebär att att de flesta med kännedom hur man renovera en dämpare borde kunna utföra detta. Stötdämpar Verkstaden i Sthlm. t.ex. Kolla vidare här Länk

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Körde lite "rally" på isarna idag, EDC dämparna styvar upp bilen suveränt (även på normal läge), men gör så att den går gudomligt mjukt men distinkt på dom ojämna och kulliga vägarna ute på sandön..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.