AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.396

Import från USA?

Jag har funderat lite på att importera från USA, om man köper tex en 740 -92, måste man betala moms då?

Och hur dyr blir frakten, enligt nordtrafik.se landar man på 25´vilket är lite väl mycket tycker jag, kan man inte komma undan billigare?
Två jobbarkompisar har just importerat två Dodge Durango från Florida, vad jag minns så betalade dom 13000kr per bil i frakt, du måste betala både moms och tull på bilar från Nord-Amerika, ett vanligt tal att addera på det Amerikanska priset är ca 35-40% så får du vad bilen kostar färdig i Sverige.

Mvh Stephan
Jag tänkte ställa en fråga på samma tema.
Såg på motorjournalen att en volvo xc90 V8 kostar 585 000 i sverige och 310 000 i USA...
Väckte en del tankar.
Hej!

Om man importerar bil från USA, måste man inte ha något intyg från generalagenten? Stephan735i, hur gjorde dina kompisar?

MVH,

Rikard
videopac; Dom fixade Tyska intyg via en privatperson;) mycket enklare och billigare än att göra bullertest hos bilprovningen som kostar 3500kr och där finns det ingen garanti att bilen går igenom.

Alltså det är lite av djungelnslag vid import från Staterna.

Mvh Stephan
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Apropå detta: finns det några bra siter från staterna på salubilar???

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Aha! Men om man nu inte känner några sådana tyska personer? :)

Är det bara bullertest som skall göras? Fick för mig att det var något med tanken som skulle intygas... typ: att det är samma/motsvarande som på svensksålda bilar av samma modell?

Det vore ju greit om det fanns någon liknande importtipssida som den som finns för tyskimport här på Autopower!

MVH,

Rikard
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Man får betala både moms på bilen + fraktkostnad,kolla om du kan "samlasta" i container så får du ned priset lite.Senaste året har det tagits in mängder med bilar från usa,finns många importörer.Undrar bara om dem tar i en så ny bil som en BMW-92,den är ju inte ens 30år hehe/Lycka till
videopac; Personen som fixar intygen är Svensk och bor i Stockholmsområdet, men intygen är Tyska, eftersom dom inte är lika besvärliga med USA-importer, så går många bilar via Tyskland på ett eller annat sätt.

Mvh Stephan
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Corvette C6 var också mycket billigare där än här. Det stod också i TV...

Mvh

/NP
kilroy
När det gäller BMW så fixar generalagenten typintyg för bilen i USA.Om bilen är utrustad med ett amerikanskt federalt intyg så gäller det som typintyg i Sverige och är giltigt som intyg på att bilen uppfyller gällande krav. Till det kommer ett bullertest som infördes som krav 1996 om jag inte minns fel. Det finns också ett krav på ett giltigt tankintyg enligt ett EU-direktiv.Transportkostnaden på 25 k låter väl mycket...jag hjälpte Johan_Sun här på forumet med hans import av en S2 Dinan M5 från USA för ett tag sedan och jag tror inte han betalade mer än hälften av den transportkostnaden.Import från USA är lite snårigare jämfört med import från Tyskland som ju har blivit vardagsmat. Regelverket är lite "stökigt" att ta sig igenom, dessutom finns det "luckor" i regelverket. Det är också skillnad på förutsättningarna om man tar in bilen som ren import jämfört med om man kan ta in den som flyttgods. Om man är lite listig, och dessutom har lite tur, kan man ta in bilen som flyttgods utan att ha uppfyllt kraven på att man skall ha bott i USA och ägt bilen innan. Men vi skall inte väcka den björn som sover...nog om detta.Rent allmänt är det lättare (och billigare) att importera från USA till Tyskland jämfört med USA till Sverige.All heder åt personalen på bilprovningen och på Vägverket men dom är inte alltid helt uppdaterade på regelverket när det gäller USA-import.Mvh kilroy
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vissa bilar måste även byggas om lite när de väl är i Sverige. Hur mycket varierar från bilmodell till bilmodell.
kilroy
*aceyJo, du har rätt i det. Det verkar som om Vägverket har ganska bra koll på den delen. Det gäller bl a ytterbelysning + vissa andra detaljer. När det gäller t ex hastighetsmätaren så finns det en skrivelse som säger att det måste finnas svensk hastighetsmätare och att den, fritt ur minnet, " måste vara av den storleksordningen att den anses vara det huvudsakliga hastighetsmätarinstrumentet"...Rent generellt så är dispensreglerna lite "mjukare" om du tar in bilen som flyttgods istället för som ren import.Mvh kilroy
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kilroy: Flyttgods = du behöver inte betala moms och skatt heller antar jag (som från vilket EU-land som helst)? Isf finns det verkligen stora pengar att tjäna på USA-import.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Regeln att km/h-graderingen på hastighetsmätaren måste vara den dominerande är borttagen, det räcker att den finns...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

kilroy
*JesperadoSen hur länge är den regeln borttagen...?Mvh kilroy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här finns två sajter som har prisstatistik på beg. bilar i USA. Finns även länkar till tester, jämförelser och jag har för mig att det även finns länkar till beg-bil sajter.

Kelly's blue book - Länk
Edmunds - Länk

Kolla även med Johan på Autopower för för info. Han tog ju hem en X5 från Florida.

___
BMWCS #5157
Kilroy: Sedan Maj/juni förra året.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Minns inte 100% säkert, men tror det var 1:a Maj 2004...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

kilroy
Tobias 320i-94 tog hem en Dinan M3 från USA 2004, han vet säkert också en del...Mvh kilroy
e4
9
e4olson
X3 3.0i Automat -04
Hej Jabbal!

Jag håller just på att importera en fullmatad BMW X3 3.0i (7 månader gammal med 7.000 km) från USA till Spanien, och min erfarenhet är tyvärr att man inte kan komma undan de skatter som finns inom EU området.

Så här fungerar det:

- Bilen köps i USA, normalt får du betala hela köpesumman i förskott. Den fraktas sedan till någon punkt i Europa. Min frakt kostade $1.400 med försäkring. Ingen moms tillkommer i USA om bilen går på export.

- När bilen anländer till en EU-hamn så kan du hämta den och köra den till vilket EU-land som helst. Hittills har du inte behövt betala tull och moms. Transporten inom EU kostar typiskt 4-500€ med lastbil.

- När du sedan skall inregistrera bilen så begärs det många intyg. I mitt fall måste jag visa en tulldeklaration där jag betalat tull och moms, samt ett certifikat som intygar att bilen uppfyller EUs samtliga krav. Jag ringde BMW Spanien, men de ger inga sådana intyg för bilar som exporteras till USA. Tydligen har de annorlunda effektsiffror angivna, samt någon annan mindre detalj.

- Tull är 10% på det sk CIF-värdet (Cost, Freight & Insurance). Ovanpå detta tillkommer moms, 16% i Spanien. Homologerings certifikat kostar 1.500€, och sedan får jag betala 12% registreringsskatt.

Totalt sett gick bilen lös på 43.000€, vilket är ca 14.000€ mindre än listpris och 8-9.000€ mindre än mostvarande demo-ex hos en BMW handlare.

Självfallet fick jag den precis som jag ville, både med färg och inredning.

Om någon här vet hur man kan komma undan tull och moms, hör av er! Jag har ett erbjudande som jag fick av återförsäljaren i USA om att låta bilen gå via ett tyskt företag som tog 1.400€ för att göra bilen EU-värdig. Kanske det inkluderar en tulldeklaration som gör att jag slipper alla skatter?

Bilen skall anlända om 2 veckor till Bremerhaven, så all info är hjärtligt välkommen!

Magnus

What's our oil doing under their soil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.