|
|
|
|---|---|
|
Eftersom tidigare ägare haft den dåliga smaken att blanda däck (Kumho 255/40/17 bak samt Champiro HPZ 235/45/17 fram) och bakdäcken endast har 3mm mönsterdjup tänkte jag byta samtliga däck inför våren. Framdäcken har förvisso 6mm kvar men jag vill inte köpa såna (pardon my French) "skitdäck" igen då de onekligen känns opålitliga framförallt i vått väglag. Mitt reservdäck (samma fälg som framhjulen) har ett oanvänt, Dunlop SP Sport 2000. Jag har övervägt att köpa sådana enbart för att ha samma däck överallt så att säga. Det är kanske onödigt eftersom ett reservhjul förhoppningsvis inte skall användas. Å andra sidan kan jag ju nyttja det fram innan det blir för gammalt. Bättre ekonomi än att låta det ligga i skuffen och se gummit torka för att sedan byta igen till ett nytt däck som också riskerar att ligga oanvänt. Jag antar att dessa är de fabriksmonterade däcken från BMW. Kan man dra slutsatsen att de är mycket bra? Eller får man bättre däck för ungefär samma peng? Jag tänker närmast på däck från Goodyear, Bridgestone och Pirelli samt Michelin i motsvarande prisklass (+/- ett par hundra per däck). Men har ni andra prisvärda förslag tager jag tacksamt emot dem. Jag har använt Bridgestone 205:or tidigare och varit mycket nöjd med dem både vad gäller kvalitet och vägegenskaper. De Pirelli 225:or jag haft har varit bra som tusan på torra vägar. De har också känts pålitliga vid regn. Nackdelen är att de slitits snabbt enligt min mening. Michelin 205 och Goodyear 205 har jag endast haft som dubbdäck och de gjorde sitt jobb. Sommardäck har jag alltså ingen personlig erfarenhet av. Jag tar gärna emot åsikter om olika däcktyper i detta prissegment. Jag vill gärna veta lite mer om "Uniroyal - The rain tire". :) Vad efterfrågar jag då av ett däck? Jo, bra väggrepp i allra största allmänhet, egenskaper på vått väglag är givetvis minst lika viktigt som på torrt underlag... om inte viktigare. Jag ser gärna att däcken har kant som skyddar fälgarna mot illasinnade trottoarkanter etc, dessutom är det givetvis intressant med däck som inte slits lika snabbt som billiga suddigum. Tack på förhand. Mvh Jonas ///M som i M52TUB25! | |
|
Tjenare! kör själv på Falken ZE-512 vilka jag varit nöjd med, skall beställa fyra nya på Däckonline nu till våren, kört på 255/40 17´ bak och 235/45 17´fram. kollade priset i förrgår 4760:- för alla fyra ink frakt hem;-) kanonbra pris för ett enligt mig ett bra däck. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
|
Uniroyal rainsport 235-45-17 funkar ok, slits ganska fort dock och saknar lite stabilitet i stommen. Bullrar en del efter halva mönsterdjupet. Dunlop 8080(?) och 9000 245-40-18 och 275-35-18 är något bättre. Stabilare uppbyggda bullrar inte så farligt. Bra torrgrepp men mer vattenkänsliga än uniroyal, dock inte dåliga. Tycker jag iallafall... :-) |
|
|
dunlop- slitstarkare än uniroyal! |
|
|
Som en tidigare tråd så föreslår jag Continental SportContact 2. Helt suveräna däck. Mycket tysta greppar väldigt bra på både torrt och regnigt väglag. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
Tack för alla tips som kommit hittils! Om andra har mer att tillägga blir jag glad om ni svarar i tråden. Jag skall till "min" däckfirma i veckan och titta närmare på lite olika däck som tipsats om. ///M som i M52TUB25! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dunlop sp 8080 har mönster som odubbade åretruntdäck, och låter därefter satt på Askens krutis innan han bytte till Michelin Ps2 och bilen blev TYST. Conti sp 2 är tysta lika så Uniroyal Rainsport men Conti får en högre ljudnivå när 60% är bortslitet vet jag, men inte störande. Helt klart bra däck. Min polare "Jake" här på forumet monterad 4 Uni Rainsport på sin Mpk fälgar 66 i våras, varit myckt nöjd med dessa, de är inte top of the line, men mycket bra däck i förhållande till priset. Mitt solklara val vid nästa byte. ///MVH Hasso Länk |
|
Ska också ha nya däck till min 523:a vad har ni för erfarenhet av Bridgestone so3. ///Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.