AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
617

Jämförelse 735i vs 750i

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Hej alla!

Äger i dagsläget en 735:a, men är i begrepp att även skaffa en 750i till samlingen. Finns det några stora punkter förutom motor´n som skiljer bilarna åt? Tex är bromsar samma? Är motorn svårskruvad? jfr med 3,5:an(om motorn är urplockad)Soppaförbrukning? Har hört att 750i har två styrenheter till mootorn, är det 2 uppsättningar motronic, en till var cylinderrad? Vad bör man betala i runda slängar för en 88-90?

Alla svar mottages tacksamt!
Hejsan. Ja det är dubbla Bosch Motronic i 750.
Motorn är inte svårskruvad om man är händig samt har en handbok eller liknande i närheten.
Hur mycket man skall betala beror på vad för slags bil som söks, skick och utrustning kan variera väldigt mycket på dessa bilar.
Vill du ha en i verkligt toppskick med mycket utrustning så får man nog räkna med 55-65 tusen för årsmodell 88-90. Kan du däremot tänka dig att skruva en hel del samt kosta på mycket reservdelar och lack så finns det renoveringsobjekt i prisläget 35-45 tusen, du får du en långmilare med mycket brister men det går ju att få ordning på en sådan också om man har lite tålamod.
Tyvärr är de flesta saluobjekten rätt så skrotiga, korrosionskador blir allt vanligare samt att maskinerna inte sköts enligt fabrikens föreskrifter längre vilket blir dyrt för nästkommande ägare.
En 750 i dåligt skick är ingen hit att varken äga eller köra.

//Sniffer
svardska
min är då inget renoveringsobjekt, och den säljer jag för 45" fullmatad dessutom
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
Hej, jag har nyligen köpt en 90:A FÖR 45` NY BESAD O SKATTAD 21" PÅ MÄTARN FULL HISTORIK! Har man bara tålamod får man mycke bil för pengarna.Har oxå tittat på mycke skrot,hör här:23" på mätarn`,drag,kobent,kardanvibb,ingen historik,nyimp,fullblästrad front,låsstagen kabel på tryckgivaren till styr hydraliken, getrabsprogramm i cc`,"så har det aldrig stått när jag har kört den" sålde bilar i farsinns garage.Du får den för 50" och då får du betala skrotnings premien.Blir det tydligare än så?

finns vridet behövs ingen turbo
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej alla.
Jag personligen råder ROYALCRUSIR att köpa en bil som är så fin som möjligt i karossen d.v.s rostfri inga bucklor,kolla (gamla krockskador)olika glipor vid huv,bagagelucka,flyglar,dörrar samt inredningen.Ser det mesta typ nytt ut,så skulle inte jag dra mej för att lägga ungefär 35.000 +/- 10.000 kr.Då en begangnad komplett motor (om det skulle vara generalknas på den)går att få tag på för ca 8500 kr,isatt och klar för ca 11.00-15.000 kr beroende på vem som gör jobbet.Då har du en KANON-BIL för priset av ca 52.000 kr.Själv köpte jag en sådan som nu har kostat mej ca 65.000 kr inkl Nya 18" fälgar & däck,Ny bränsle-pump,nya bromsar runt om,bytta framfjädrar,en bytt edc hö bak(beg),samt inspection II på verkstad (10.000kr).

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

En bit att åka för dig royal men här har du kanske ett intressant objekt !? Länk
Står som en iA i annonsen men det är en iaL med en heldel utrustning tex. utökat beige skinn ECD, ASC mm. 2st tidigare sv. ägare. Gjorde bara en okulär snabb utv. titt. Lite små skavanker i lacken samt en list som lossnat på hö. bakdörr. Difus klimafunkt. samt lysande ABS lampa enl. förs. dok. Kanske någon annnan här har gjort en grundligare undersökning ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.