AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.220

Vad väger en 735 -88 (E32)

Halloj

Vad väger en 735 från 88, altså en e32

har lite tankar på att bygga en busbil (typ isbil) fast lite lyxigare så man kan busa med stil, och det vore lite coolt att sätta tänderna i en gammal 7-serie.

Prestandan tror jag man kan få upp lite genom att slänga ut allt onödigt så man sparar in lite på vikten, stolar och sånt väger rätt mycket orginal eller?

Vad finns det mer man kan kasta ut förutom inredningen (som inte behövs :)

Har kommit på: AC, reservhjul och inredning i bagage, Dämpmatta under motorhuv (sitter väl sån på bmw också?) och lite annat smått, men mer då?
hmm, ska du ha som typ isbil så ska den alltså vara billig, och en billig gammal 7a brukar ju inte vara i så bra skick.. och sen riva ur typ all inredning, stolar osv... då åker man knappast med stil längre...

//Danne
Länk
billig, ja. 10k kanske, ingen finbil direkt :)

det e väl fortfarande mer stil att åka i en snygg bmw än en bucklig gammal 240 eller ascona?
de vette fan.. ska man ändå riva ur allt osv så är det bara en skabbig kaross kvar.. synd på bilen även om den är i dåligt skick, bättre med en 240 isf, å lättare att fixa med om nåt rasar:)

//Danne
Länk
Är knappast någon som saknar en halvgammal 735:a som tillverkats i en enorm summa ex

Hade det varit en 3.0 eller 1600-2 som jag funderat på tidigare så hade det ju varit lite skillnad, eller?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det hade verkligen sett illa ut om någon kom sladdandes i en gammal 735. Verkligen inget stil på det.

BMW CS #5139
iof... men även om ingen saknar den, så är det ju egentligen lämpligare med tex volvo, tänk på vikten tex.. bättre tryck med en lätt volvo bla..

//Danne
Länk

Länk
Haha, negativa klubben's tema-timme om gnäll?

Uppenbarligen är alla bmw heliga och ska inte röras annat än med universitetsubildade och vit-vantade händer som skonsamt orginalrenoverar dom, oavsett om det är den finast och ovanligaste modellen, eller en sönderkörd 3-serie med totalras på allt....

Finns det bara tråkiga och negativa människor här eller?

Hade jag velat ha en 240 hade jag väl förfan inte varit här och frågat?

Finns det nån som faktiskt kan svara på det jag frågade om i första inlägget eller vill alla bara snacka massa skit om allt annat?
Med tanke på alla E32 vrak som inte på långa vägar vore lönsamma att renovera så gör du nog BMW beståndet en tjänst om du rensar bort ett risigt objekt. Det finns hur mycket dämpmatta som helst i dörrar osv som du också kan riva bort, elhissar, c-lås motorer, avgssystem med tillhörande valross dämpare väger också bly...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
735i manuell utan klima väger på papperet 1700.
Vikten ökar nog rejält beroende på utrustning, automatlåda, klima och elstolar m.m lägger på en hel del.
Min gamla 735i 5vxl-87 vägde enligt det Tyska regbeviset 1590kg, den hade taklucka och strålkastspolning men inte så mycket mer tyngande utrustning.

Varför inte bygga om en E32:a det finns många rishögar, jag var nog en av få som gillade den kawagröna 735:an som var till salu i värmland, jag gillar E32:or i udda utföranden, men självklart tycker jag inte man ska förstöra fina exemplar som KRAFTWERKS gråa-92:a till exempel, men hitta ett vrak och bygg om till israce!

Mvh Stephan
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Håller med dig Stephan. Vad är det för fel att bygga om en nästan skrotfärdig 735:a ? Den hamnar ju i alla fall snart på skroten. Bättre att någon får glädje av den!

BMW är fina bilar som man bör vårda ömt men till slut är ju även en BMW mogen att skrotas. Alla BMW kan ju inte leva hur länge som helst.

Israce verkar kul. Synd att vi inte har is i Stockholm ..........annars jävl...r !Verkar vara ett både billigt och verkligt kul nöje.

Reed: Riv ur allt utom motor, transmission, rutor och hjul. Det blir väldigt mycket vikt som försvinner. Blir nog en riktigt pigg sak. Varför inte sikta på en 750:a med 300 hk ? Några tusenlappar dyrare men du visar garanterat 240:iorna akterspegeln.

Smid medan järnet är varmt !
är det inte mycket mer problem med 750:na då mot dom med 6:a?
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Ja, det finns ju betydligt mer som kan krångla på en 750 än på en 735. men det blir ju så mycket roligare med den effekten. Jag utgår ifrån att du kan skruva med bilar eftersom du siktar på israce. Annars blir det nog problem med vilken bil som helst. All form av racing innebär mycket skruvande och kräver kunskaper, pengar och mycket tid.

Vad som talar emot en 750 är förutom att den är tekniskt komplicerad att den nästan undantagslöst endast finns med automatlåda. Inte så kul enligt min mening vid racing,men det går ju att konvertera. Då blir det roligt. En del har ju gjort detta. En manuell växellåda till en 850 är inte dyr.

Smid medan järnet är varmt !
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bättre att du rejsar med den på isen o avverkar några redan uträknade 7:or. Då får han ju i alla fall lite kul på äldre dagar!

Ser den hellre sönderkörd på isen än sönderrostad på en förortsparkering.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Bra att några ex av e32 försvinner från vägarna,tillräcligt många så kanske priserna går upp på dom återstående i bra skick!

måste vara kanon som isbil så jag tycker du ska göra det,kanske lite mycket pengar i jämförelse med en gammal 240 men helt klart måste det vara ovanligt:)

Mvh Andreas
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
ska man ha en 7:a att sladda i måste det ju vara en manuell och få tag på en mauell e ju inte det lättaste sen ska den vara risig oxå? hur lätt blir det då?? sen är det ett plus om den är snålt utrustad så att den kommer ner i pris pga de oxå då har man att leta tills det blir ny is nästa år!!

___Piff___

sex är bra, sex har jag under huven på min bil =)
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
man kan ju alltid växla manuellt med automatare,+ att man har nog det man gör redan med att hålla den innanför plogkanterna:)

Mvh Andreas
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tycker det verkar bättre att dom går till pressen direkt än att man skämmer ut dom genom att bygga isracebilar.

BMW CS #5139
Tror det funkar rätt bra att köra med automat, den har ju diffbroms så det ska inte bli några större problem.

Att man köper en risig 7-serie och strippar betyder väl mest att det blir mer reservdelar över till bra priser för dom som vill hålla sina gamla sjuor i fungerande skick, med tanke på att plock man kan ta bort och sälja vidare.

bättre det än att den går i pressen direkt som så är på många skrotar, eller?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
en sunkig nergången 7a kan väl inte sjunka så mycket lägre än den gjort så om man sedan använder den till iskörning så spelar väl det mindre roll och den syns väl mer ute på vägarna än på en is...eller?

GO FOR IT,Reed!

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.