AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.303

plåt arbete svets

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Finns inget passade forum, men eftersom jag ska byta plåt i min e12a så får min fråga ligga här!

Någon som har koll på punktsvets maskiner?
Jag är i första hand ute efter någon vettig handhållen maskin till tunnplåt.
Finns det punktsvets tillsatser för tex svetsinverter?
Alla tips och råd är välkommna
Paap Reeder
.. är inte så bra på detta men med min Mig kan jag faktiskt "punkta".
Aldrig gjort det "skarpt" s a s utan bara på övningsbitar och då tyckte jag det såg bra ut.

MVH /// Paap R
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Paap, visst kan jag annvända MIG svetsen, men det blir bättre skarvning med en riktig punkt svets maskin.
Jag tänkte vara rätt noga på med plåt jobbet på min kära e12a...fixat plåt för 23,000:- (nä, jag gav inte det priset)
Sen så är det alltid kul med nya maskiner i verkstan ;)

Paap Reeder
.. helt rätt Pelle.
Jag vet precis hur du menar. ...och hur det känns efteråt .... precis innan man skall lägga på grundfärgen.

MVH /// Paap R
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
du kan ju alltid köra med en dc tig om du har kör själv med en ac/dc tig visserligen mycket dyrare än en dc, en sådan kan du nog hitta på blocket under 10,000.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag funderar på ngt i den här stilen Länk frågan är hur annvändbar den är? Finns billigare alt än den här?
Man lär komma till tex vid trösklar, fönster och dörr öppningar exc.
Joakim, en tig är helt underbar tex när man skarvar ihop plåtbitar och en sådan har jag tillgång till :-)
tig blir ju bara så härligt resultat :) kör dock starkt med mig då det är det enda vi har i garaget :) blir dock fullt tillräckligt resultat!

vill du ha punktsvets för smidigheten eller för att bevara originalkänslan? just hållbarheten blir ju nog minst lika bra med en mig eller tig, dock ser det ju snyggare ut med originalpunkterna. Men det är klart, har ofta tänkt vad snyggt det skulle bli med en punktsvets när man byter tröskellådor :)

MVH
Johan K
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Johan; Det är både och faktiskt!
Sen man slipper förarbetet med att borra en massa hål och framförallt att slipa ner typ 50 punkt svetsar som det (minst) är på en bakskärm.
Sen ett tips till alla andra som gör samhälls nyttiga insattser och renoverar gamla BMW bilar ;) Volvo har en svetsprimer som man applicerar på plåtfalsarna och ska klara av värmen som punktsvetsen ger. OBS! Man bör inte måla på område som man senare ska lackera då den kan genomblöda.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Finns det inga bilplåtslagare och snurrar på forumet som är intresserad av att ge tips och råd?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
skulle tippa på att en punktsvets som du visade på bilden funkar på så sätt att den har en hög ströstyrka eller vad man nu kallar det i spetsarna och när du då ska punkta så nyper du fast den där du ska ha din punk och på med maskinen, då blir det så hög spänning i plåten just på den biten där spetsarna är så plåten lixsom smälterihop.

är bara min fantasi om detta kan ju ha fel
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Själva funktionen är vi nog på det klara med. Mer intressant med tips om rekomenderade produkter till bra pris.

Pelle: Jag ska iväg till ett konkursbo för verkstadsmaskiner på torsdag. Ska kolla om det finns några sånna där prylar där.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.