AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.553

Audi mindre fel än BMW på sina bilar ?

Tja,

Har bytt från BMW 318 till Audi A3, hänger på Audis forum lite mer nu... det är enorm skillnad!

Där pratar man INTE alls så mkt fel på bilar som här, måste vara så att Audi har betydligit mindre fel på sina bilar än BMW.

Eller vad tror ni ? jag hadde en massa små fel på min BMW, inte ett enda på min Audi än så länge...

/glue

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jämför antalet användare på Audi-forumet med antalet användare här så får du förklaringen. Skulle gissa på att det är ganska lika många fel på båda bilmärkena.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Jag läste att Audi låg i topp i en ny kvalitetsundersökning. Kanske börjar dom få ordning på sina grejor efter år av strul?

Flåklypa
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Tycker att man ska prata fel på ett forum. Köper man en bil och tror den ska hålla i evighet ska man åka taxi..........

Håkan
Finns ju roligare saker än fel att prata om ang bilar tycker jag iaf =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om det är Länk du menar så tycker jag att det ganska dött där, jag har försökt hitta hjälp till några av alla de småfel jag har på min A6-2000. Har själv reggat mig där, men inte gjort några inlägg eftersom de inläggen som redan finns om teknik och reparationer inte gett mig någonting.

Det kanske är så att de som hänger där är mer fokuserade på körning eller design istället för teknink & reparationer, och då lockas inte nya teknikintresserade till just det forumet?

För teknikintresserade Audiägare är denna amerikanska sida bra: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Har också kollat lite på nordicaudi men som sagts redan så verkar det va rätt dött där, har kollat lite på A3 Sportback och tyckte att det borde finnas ungefär lika många inlägg där om den och nya 2-dörrars A3'an som det finns inlägg om 1-serien här men jag hittade 1 tråd om Sportbacken med 2 inlägg skrivna.

Bilarna är det dock inget fel på och jag tror nog att Audi ryckt upp sig lite på sistone vilket tyska AMS-läsare verkar hålla med om Länk om de håller bättre än tidigare får väl tiden utvisa men jag tror inte att det skiljer så värst mycket mellan bmw och audi när det gäller tillförlitligheten.
Stämmer nog det ni säger, mer aktivitet här på forumet.
Audi hade ruskiga kvalitetsproblem under andra halvan av 90-talet, ffa med A4 bilarna. De har vad jag förstått ryckt upp sig rejält kvalitetsmässigt numera, bl a har A4 02-04 och senare A6 varit relativt felfria (förutom tändspole problemen) enligt både Teknikens Värld och AMS beg test.
Det är relativt dött lopp mellan ex A6 och E39 vad gäller felfrekvens på 3-5 år gamla bilar enligt senaste Dekra rapporterna i tyskland. Däremot klarar sig A4 betydligt bättre än E46 vad gäller deras krångel-index.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Intressant det där med A4 vs E46, det som är positivt med det är ju att det borde sporra bmw att se till så att E90'n blir avsevärt bättre i det hänseendet, finns ju en del missar som man troligen inte har råd med på en 3-seriegeneration till.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag kan även tänka mig att BMWägare är bland de mest pedantiska bilägarna och därav skrivs det mycket om felen... Bara en teori...
E46 får ändå ses som en relativt felfri bil. Det som dragit ned totalbetyget i Dekra rapporten är länkarmsproblemen som vad jag förstått drabbat en majoritet av E46:orna. Man får hoppas att de har lärt sig denna läxa (som de verkar ha gjort med silentblocks problemen på E30/E36).

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Exakt, det var det problemet jag menade att man inte har råd med en gång till.
Stavros: Jag håller med dig, det är en annan viktig aspekt som jag anser ligger delvis baserad i varför många japanska bilmärken år efter år placerar sig i topp vad gäller verkstadsbemötande och nöjda ägare. En motorintresserad puts-freak köper vanligtvis inte en Mazda. En typisk Mazda/Toyota ägare ser bilen som en förlängning av den cykel som vanligtvis fungerar som transportmedel, dvs att den skall ta personen mellan punkt A och B utan att bli blöt i håret :-)

Dock tror jag många Audi ägare är pedanter och även presumtiva BMW köpare.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Har oxå skrivit in om fel på audi forumet, har haft en del
80-90tals audis. Man fick dock oftast inga svar.
Tror heller inte att nya audis är just ngt sämre än BMW.
Dock så är jag övertygad om att 90talarna inte har mkt
att hämta mot BMW .
Hade en Audi A4 -95 mellan -98 och -02, hängde enormt mycket på Nordic Audi, och det snackades fel som bara den. Verkar som den inte är så mycket folk på NA längre.

Fredrik M
parolof
Är det inte så att de flesta som har problem här har äldre bilar, jag har inte varit på Audis forum, är det lika många där med 80-tals bilar?
Kan hålla med om att Autopower har bättre fart på svar och roligare läsning än NA. Jag har själv beställt en A**i som kommer om två veckor. När jag hade lite funderingar om fälgar/et-mått ställde jag en generell fråga på AP och en om bilen i fråga på NA. Tråden på NA har ingen svarat på än, tråden på AP besvarades på några timmar och fick sammanlagt 17 inlägg.
Väldigt stor skillnad i allmänhet på kvaliteten på forum tycker jag.

Mvh,
/Wille
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Här verkar det som att många kör omkring, eller åtminstone äger äldre bilar från 70-80- och även 90-tal. Bilar som är så pass gamla att de drabbas av en del fel. Vem har idag en 70-talsaudi eller ens en från 80-talet? De Audi som körs idag är till övervägande del ganska nya, det är ju först på senare år som Audi blivit lite mer "sexiga", och därför mindre felprat om dessa ganska nya bilar.

Det inlägg motsäger inte att det kan vara bra kvalitet på Audibilarna, en bil som jag inte har egen erfarenhet av.

Anders

jag har oxå märkt att det är lite trafik på Na, skrivt inlägg osv men man får knappt svar där och gränsnittet är bara dåligt man blir snurrig tycker jag. Ap har mycket mer trafik o har bra gränsnitt :). Jag tror att Audi har blivit bättre faktiskt...

Men A4 har framvagn problem och E46 har det oxå tror att det e lika mkt problem på bägge märkerna om inte nåt märke har skärpt sig

BMW- När du älskar att köra
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Skulle vara intressant med statestik på vilka modeller/år som det frågas om mest här på forumet. Skulle gissa på 90-tals 3-serie. Är ju inte så konstigt om det skulle vara så eftersom det finns flest av dom bilarna. Sen hade väl BMW ungefär samma problem som Audi under den tiden. Lite halvdan kvalitet.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.