AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
743

MB kontra M5 och Alpina

SpineKracker
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av Mercedes E500, E34 M5 eller Alpina B10?
Är nämligen sugen på en E500 men funderar lite på hur de står sig mot en BMW i körglädje, ägandekostnader mm.
Ägandekostnader borde väl vara humanare på en E500? Försäkring mm..?
Någon som har prestandasiffor till denna?

Tacksam för svar.
/P

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
500e/e500 - 6.1s, m5 3.8 - 5.9s = likvärdigt, men MB har bara automat.

Micke K. Länk
Och E500 kan man inte koppla ur ASR på.
Länk

____
Reach the door with a breath and a scream.
SpineKracker
Gustav
Nu talar jag alltså om förr-förra karossen. Är du säker på att det inte går på den?

E30, för att man vill.

Än tråd om W124 500 E/E 500 mot 540i Länk

Vill du ha lägre driftskostnader än för en M5/Alpina föreslår jag att du tittar 540i 6vxl prestandan är mycket nära och försäkring, service ligger mycket lägre för att inte tala om att motorn inte är på långa vägar är lika känslig, dom aspekterna till talade mig så pass att jag nu har två exemplar.

Nu skall ingen se detta som att jag talar illa om M5 utan för vad det är, jag tyckte inte den kraftigt ökade driftskostnaden motiverade den något bättre prestandan, även om mitt mål var för drygt tre år sedan en M5-95 vilket det fullt möjligt hade blivit om jag råkat på en sådan i stället för min 540iM när det var dags för inköp av bil som klarade mina krav; toppfart 250km/h, 250hk+, 0-100 på under 6,5 sek, RWD eller AWD, manuell låda.

Mvh Stephan
SpineKracker
Ok tack för inlägget!
540 låter som ett vettigt alternativ till e500. Får se till att prova en av varje..
Är det någon mer som har erfarenhet av någon av dessa bilar är ni välkomna att fylla på =)

MVH P

E30, för att man vill.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.