|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt en del på forumet och det talas om en mängd olika medel för att få grådaskiga mattsvarta lister rikgtigt svarta igen, som de ska vara. Jag har fått tips på att vaselin eller tom vanlig matolja ska vara bra, någon som provat. Att få svarta lister är inget problem men att få det hållbart är svårt. jag tycker det är ok att "putsa" om listerna 1gång per säsong eller helst 1 gång per år. Tips och erfarenheter på riktigt bra tillvägagångssätt/medel vore toppen. Även nått medel att smörja gummidörrlister så de ej fryser vore bra. | |
|
Hagmans har ett suveränt medel för lister, kofångare och liknande. det innehåller färgpigment så det håller länge. Min bil: Länk |
|
|
Om bilen inte är helt ny får man nog räkna med att smörja plastlisterna varje månad, dvs. om man vill att dom ska förbli svarta. Använder Lahega Vinylbalsam. Fungerar perfekt. Liten klick på en svamp och jag gör hela bilen på två-tre minuter. |
|
|
Turtle Black Chrome funkar bra. /Lazze Länk |
|
|
Jag brukar ta ljummet vatten och diskmedel och en svamp och rengöra listerna ORDENTLIGT och sen behandlar jag dem med Auto Smarts plastpolish. |
|
| Jag använder Hagmans, det tycker jag står sig länge. Det finns varianter på sprayflaska, typ Bumpershine, men det är lätt att få på fel ställen. | |
|
Jag använder Turtles Wet and Black. Blir porrigt bra!! Det absolut bästa när det gäller glans med tyvärr så får man upprepa proceduren efter varje tvätt! Eller var annan tvätt beroende på hur kräsen man är. Detta är även marknadens absolut bästa däckglans. Länk |
|
|
Provade något nytt på BMWns lister för några dagar sedan. Bilpolish + bilvax. Detta fungerar nog bara om listerna inte är skrovliga, utan släta. Polerade bilen med maskin och provade samtidigt på listerna. De blev väldigt svarta, men nästan för blanka :-) Det kan vara värt att prova, kanske? |
|
|
Har hört ett antal lösningar. Avskyr medlen med färgpigment då jag tycker att de "kladdar" mellan listen och lacken på ett fult sätt. Tycker silikonolje-baserade produkter funkar bra. Bästa jag provat är Turtles "Bumper shine". Dock så rinner det längs lacken och bildar fett-spår när det regnar om man använder det för frikostigt. Andra varianter ska tydligen vara att värma listerna med en varmluftspistol. Det har jag dock aldrig testat. - Reflektion, skönt att köra m-coupe som inte har tillstymmelse till olackerade plastdetaljer på utsidan :D /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.